![]() |
||
muziek home | ||
Turns On, Volume One | ||
![]() ![]() Volume One and Two, 2cd-set |
TURNS
ON, VOLUME ONE 1. I Should've Known 2. We Know What You Mean 3. I'm so Low * 4. Clarence in Wonderland 5. Hope for Happiness 6. I Should've Known 7. We Know What You Mean 8. She's Gone 9. Save Yourself 10. Lullaby Letter 11. I Should've Known 12. A Certain Kind 13. Clarence in Wonderland 14. May I (instrumental variant) ** 15. We Know What You Mean 16. Hope for Happiness * I'm so Low is Jet Propelled Photograph (as on Jet Propelled Photographs) ** May I is the same as Bossa Nova Express (as on Middle Earth Masters) Recorded: tracks 1, 3 - April 1967 at De Lane Lea Studios, London; tracks 2, 11 - September, 22nd 1967, at Vitus Studio, Bussum (Netherlands); tracks 4, 5, 7, 12 - December 5th, 1967 at BBC Radio Studios, London; track 6, 8 - June 1967 at Sound Techniques, Chelsea; tracks 9, 10, 13 to 16 - November, 10th, 1967 at Middle Earth, London; track 14 - unknown Released: 2001 Robert Wyatt: drums, voice Mike Ratledge: organ, piano Kevin Ayers: bass, guitar, voice Daevid Allen: guitar, voice (tracks 1,3,6,8) |
Soft Machine’s ‘Turns On, Volume One’ is een
compilatie-album met nieuwe en onbekende opnamen, tenminste anno
2001. De kwaliteit is lo-fi, want de opnames waren nooit bedoeld om
uitgebracht te worden; ze waren eigenlijk alleen voor persoonlijk
gebruik. 'Turns On' is puur te nomen en de zin dat hier weinig of
geen digitale audiorestauratie heeft plaatsgevonden. Waarschijnlijk
zijn de tapes alleen afgestoft, gladgestreken en door een equalizer
gehaald. Sommige nummers klinken goed genoeg, anderen hebben het
geluid dat niets onderdoet van een bootleg. Op ‘Turns On, Volume One’ worden de opnames behoorlijk door elkaar gehusseld, waardoor live- en studio-opnames gemixt worden. Waarom is niet duidelijk. Het was logischer geweest, althans naar mijn bescheiden mening, om die verschillende onderdelen achter of bij elkaar te zetten. De studio-opnamen vonden plaats, zo vermeld het boekje, in “diverse Britse en Europese studio's". Op de Discogs-site staan meer specifieke details en na bestudering ervan ben ik het wel eens met die 'feiten'. Tracks 1 en 3, 'I Should Have Known' en 'I'm so Low', werden opgenomen tijdens de beruchte Gomelsky-sessies, maar dit zijn iets andere versies. Meestal waren er meer takes van één nummer nodig, maar werden die niet gebruikt. Waarom 'I'm so Low' hier een andere naam heeft, het nummer staat bekend als 'Jet Propelled Photograph', weet ik niet. Misschien was dit de oorspronkelijke naam en is die later veranderd? Hetzelfde geldt voor 'May I', dat op de cd 'Middle Earth Masters' omgedoopt is tot 'Bossa Nova Express'. Het voegt - niet voor het eerst - een mysterie toe aan de geschiedenis van Soft Machine. De twee tracks uit Bussum zijn opgenomen voor VPRO's TV programma 'Hoepla'. Dat programma kennen we hier in eigen land vooral van het naakte krantlezen van Phil Bloom. 'We Know What You Mean' heet op andere – illegale – albums 'Soon, Soon, Soon', waarschijnlijk wisten ze de juiste naam voor het nummer niet. She's Gone' heeft een prachtig piano-intro, maar de piano klinkt alsof hij in een saloon is opgenomen. De song wijkt door enkele plotselinge wisselingen af van de bekendere versies. De BBC-opnames verschenen later op verschillende BBC-albums, met gelukkig een veel beter geluid. In 2001 was 'Turns On' een interessante aanvulling in de Soft Machine catalogus. Gezien het feit echter dat de meeste tracks inmiddels in een betere geluidskwaliteit op andere cd's zijn uitgebracht maakt dat het album enigszins overbodig. Blijft staan het interessante verhaal van Brian Hopper dat voorzien is van mooie, oude foto's. Voor het 'complete' verhaal heb je beide 'Turns On' nodig. Dat werd iets gemakkelijker in 2014, bij de re-release werden beide cd's gebundeld tot een 2cd-versie: ‘Turns On, an Early Collection’. |
Paul Lemmens © 2014/2023 |