![]() |
||
muziek home | ||
The Wilde Flowers | ||
![]() ![]() |
THE
WILDE FLOWERS 1. Impotence 2. Those Words They Say 3. Memories 4. Don't Try to Change Me 5. Parchman Farm 6. Almost Grown 7. She's Gone 8. Slow Walkin' Talk 9. He's Bad for You 10. It's What I Feel (A Certain Kind) 11. Memories (Instrumental) 12. Never Leave Me 13. Time After Time 14. Just Where I Want 15. No Game When You Lose 16. Impotence 17. Why Do You Care (Zobe) 18. The Pieman Cometh (Zobe) 19. Summer Spirit (Zobe) 20. She Loves To Hurt 21.The Big Show 22.Memories Recorded: between 1965-1969 Released: november, 10th, 2004 Kevin Ayers: voice Richard Coughlan: drums Graham Flight: voice Don Lawrence: voice, bass John Lawrence: guitar, voice Bob Gilleson: drums Pye Hastings: guitar, voice Brian Hopper: soprano alto & tenor sax, flute, acc.oustic & electric guitar Hugh Hopper: bass, voice Mike Ratledge: piano, organ, flute Richard Sinclair: guitar Robert Wyatt: drums, percussion, voice Onderste versie: 2cd (Retroworld, 2015) disc 1 is hetzelfde als hierboven, disc 2 is een verzameling van tracks van de cd-set 'Canterburied Sounds', m.u.v. track 1 'The Pieman Cometh' and track 12 'Hope For Happiness'. Die twee zijn in 2003 opgenomen door Brian Hopper en Robert Wyatt |
Op een bepaald moment in de muziekgeschiedenis
besluiten enkele muzikale vrienden wonend in Canterbury en omgeving
om muziek te maken en vooral veel plezier te hebben: Hugh Hopper
(bas), zijn broer Brian Hopper (leadgitaar en altsax), Robert Wyatt
(drums en stem) en Richard Sinclair (ritmegitaar). Soms kwamen
andere vrienden meespelen: Kevin Ayers (gitaar, zang), Richard
Coughlan (drums), Pye Hastings (gitaar) en Graham Flight (zang).
Gedreven door de geest van de tijd pakte men een en ander
voortvarend aan en begonnen een band: The Wilde Flowers. Er is een
foto waarop "Wild Flowers" op de basdrum staat, maar dat was voordat
die veranderd werd in ‘Wilde’. Dat was vanwege de dan door hun
veelgelezen schrijver Oscar Wilde. De band werd opgericht in een
periode waar veel jongeren bezig waren met kunst, literatuur, poëzie
en natuurlijk jazz. Jazz was eind jaren vijftig, begin jaren zestig
aan het veranderen richting een vrijere vorm en dat sprak sommigen
aan. De jongens in The Wilde Flowers luisterden nauwgezet naar
albums van Charles Mingus, John Coltrane en Ornette Coleman. Maar
aan de andere kant hielden ze ook van James Brown, Booker White,
Chuck Berry en bluesmuziek. De concerten an The Wilde Flowers waren
dan ook een mix van jazz, soul, rhythm & blues en blues. Het
publiek dat vooral Top30 werk wilde horen zat daar niet altijd op te
wachten. Maar de tijden waren aan het veranderen. Ontevreden om steeds andermans werk te spelen begonnen Brian en Hugh zelf nummers te componeren, net zoals Wyatt en Ayers. Met The Wilde Flowers was een zaadje gepland en daaruit groeiden twee bomen: Caravan en Soft Machine. In de loop der geschiedenis begonnen schrijvers van de muziekpers de muziek van deze bands muziek te benoemen als “The Canterbury Scene.” Mensen van de pers houden van hokken en dit was een duidelijk hok met ingebouwde kapstok. Robert Wyatt: “I can’t remember a single stimulating thing about Canterbury. People like to put everything in boxes; otherwise it’s too abstract for them.” The Wilde Flowers brachten tijdens hun bestaan nooit een album of single uit, maar er werd wel van alles opgenomen, thuis, tijdens concerten en soms in een heuse studio. In 1994 werden 22 "historische tracks" door Voiceprint op een cd gezet. Sommigen daarvan werden bekende Soft Machine-tracks, zoals ‘Memories’ en ‘She’s Gone’. De cd geeft de fans van beide groepen een boeiende kijk op de muzikale geschiedenis ervan. We horen meer popmuziek dan jazz en meer liedjes dan instrumentaal werk. Er wordt met verve gespeeld, maar je kunt horen dat de muzikale vaardigheden nog niet zo ver ontwikkeld zijn. De meeste nummers op deze cd werden opgenomen in de Wout Steenhuis (een Nederlander) Studio in de periode 1965-66, sommigen in Sellindge en een klein aantal in 1968 met de band Zobe. Vier van de 22 tracks werden opgenomen in Regent Studios, Londen, een professionele studio. De opnames vonden plaats op 6 augustus 1969: 'Impotence’; ‘She Loves to Hurt’; 'The Big Show’ en een andere versie van ‘Memories’. Bij de laatste twee songs speelt Mike Ratledge fluit, piano en orgel. Het verhaal ging dat Ratledge genoeg had van zijn studie aan de Universiteit van Oxford en een band wilde beginnen. Maar als je goed naar de opnamedatum - augustus 1969 - kijkt, zie je iets eigenaardigs, de vier tracks werden opgenomen nadat Soft Machine 'Volume Two' had opgenomen! Weinig authentieke Wilde Flowers dus. Hoe dan ook, deze samengestelde cd geeft een aardig beeld van wat The Wilde Flowers lieten horen en is van belang voor mensen die Soft Machine en Caravan volgen en willen weten hoe het zat met de roots van beide bands. Die krijgen hier een antwoord. Bij een 'gelimiteerde' (2000 ex.) eerste editie van het album zat de cd in een door Brian Hopper geschreven boekje voorzien van foto’s en gevat in een ringband. Leuk om te lezen en te hebben natuurlijk! |
Paul Lemmens © 2014/2023 |