![]() |
||
muziek home | ||
Soft Machine Legacy: Steam | ||
![]() |
STEAM 1. Footloose 2. The Steamer 3. The Big Man 4. Chloe & the Pirates 5. In the Back Room 6. The Last Day 7. Firefly 8. So English 9. Dave Acto 10. Anything to Anywhere Recorded: Dec. 28,29,30, 2006, Temple Music Studios, Surrey Released: 2007 John Etheridge: electric guitar Hugh Hopper: bass guitar, loops John Marshall: drums, percussion Theo Travis: tenor & soprano sax, flute, loops "In memory of our forever loved and much missed Elton Dean." |
Een jaar na de opnames van het Parijse concert in The
New Morning zit Soft Machine Legacy weer in de studio voor een nieuw
album. Na het overlijden van Elton Dean in februari 2006 lag de keus
voor de hand om door te gaan of te stoppen. Het werd doorgaan met nu
in de groep iemand die nog nooit eerder in Soft Machine gespeeld
had: Theo Travis. Als je een beetje volgt wat er in de muziek
gebeurt is Travis geen vreemde naam, hij is bekend van onder andere
Gong, Porcupine Tree, Cipher en No-man , van het werken met de
broertjes Dave en Richard Sinclair, David Sylvian, Burnt Freeman en
Steve Wilson. Travis speelt tenor- en sopraansax en fluit. Dat is
ook anders dan Dean, die speelde altsax, Saxello (grofweg een
kruising tussen sopraan- en altsax) en elektrische piano. Met Travis
krijgt Soft Machine een ander klankbeeld en dat horen we voor het
eerst op ‘Steam’. ‘Steam’ is op drie dagen in december 2006 opgenomen in de studio van Jon Hiseman. Ook hier weer komt de geschiedenis om de hoek kijken, want Hiseman was drummer bij de ‘jazz-rock’-band Colosseum. Hij speelde met Allan Holdsworth (!) in de groep Tempest, met tal van andere musici en als gast op een enorme hoeveelheid albums. ‘Steam’ in een gebruikelijk lelijke hoes, bevat tien composities, de meeste – voor Soft Machine begrippen – relatief kort, zo tot negen minuten. HEt album bevat zowaar één oud Soft Machine nummer, ‘Chloe & the Pirates’, een compositie van Mike Ratledge. 'Steam' wordt opgedragen aan Elton Dean en verder valt op dat Travis meteen bijdraagt aan maar liefst zes van de tien stukken. Het album begint met ‘Footlose’ een typische Hopper-compositie waarin vooral Marshall mijn oor vangt. Travis heeft een bijna net zo lyrische aanpak als Dean, dat past dus goed. Hij is veelal op sopraansax te horen merk ik. ‘Chloe and the Pirates’, altijd een film voor je oren, is dat met sopraansax en loops in de nieuwe uitvoering zeker ook. In ‘Firely’ horen we voor het eerste een fluitsolo. De cd sluit dit keer af met een stevig stuk, maar dan hebben we al meerdere uitstekende gitaar- en saxsolo’s gehoord. In ‘Steam’ laat Soft Machine Legacy horen nog steeds op stoom te zijn, er wordt dan ook met de nodige bevlogenheid gespeeld. Tijd voor een ritje in deze stoomtrein. |
Paul Lemmens © 2022/2023 |