![]() |
||
muziek home | ||
Live in Paris | ||
![]() ![]() eerste cd-versie |
LIVE IN
PARIS CD1 1. Plain Tiffs 2. All White 3. Slightly All The time 4. Drop 5. M.C. 6. Out-Bloody-Rageous CD2 1. Facelift 2. And Sevens 3. As If 4. LBO 5. Pigling Bland 6. At Sixes Recorded: May 2nd, 1972 at Olympia, Paris Released: 2008 Elton Dean: saxello, alto sax, rhodes piano Hugh Hopper: bass John Marshall: drums Mike Ratledge: electric piano, organ |
Nadat Phil Howard te horen
had gekregen dat hij niet meer de drummer van Soft Machine was,
ontstonden er twee problemen. De Het eerste ontstond bij Elton
Dean, die niet alleen zijn muzikale vriend verloor , maar daardoor
meteen ook besefte dat hij niet zo belangrijk leek te zijn als
Ratledge of Hopper, omdat zij die beslissing hadden genomen. De
andere was de geplande opnamesessie voor een nieuw album waarvan
de helft met Howard op drums al klaar was. Soft Machine had
opnieuw dringend een nieuwe drummer nodig. Op dezelfde avond dat
drummer John Marshall hoorde dat de band waarin hij speelde – die
van Jack Bruce – stopte, ontmoette hij Sean Murphy, de toenmalige
manager van Soft Machine. Murphy vertelde het verhaal van hoe de
band ervoor stond, dat Soft Machine dus een nieuwe drummer nodig
had en eindigde met de vraag of Marshall "misschien geïnteresseerd
was?" John, een ex-Nucleus-drummer was dat en dus werd hij
uitgenodigd voor een try-out. Hij arriveerde in een vreemde sfeer.
Dean dacht na over zijn plaats in de band en Ratledge en Hopper
dachten na over hoe ze hun nieuwe album konden afmaken. Marshall,
een uitstekend drummer, was thuis in zowel rock- als jazzstijlen,
maar ook een drummer van vulkanischdrumerupties . Zijn spel paste
als de bekende handschoen. Marshall kon de geschreven partituren
en soms pittige thema's spelen, blijven rocken en meegaan met de
jazzy improvisatiekant. Zoals Ratledge zich herinnerde: “It’s nice
to have someone who takes notice of the score”. Met Marshall als nieuwe drummer hervatte Soft Machine in februari 1972 de opnamesessies voor 'Fifth'. Dat album eindigde, zoals elders op deze site geschreven, in twee helften: lp-kant A met Howard, de andere kant met Marshall als drummer. Vanaf maart stonden twee kleine tournees gepland. Een van de bezochte zalen was Olympia in Parijs. De 2cd 'Live in Paris' bevat het complete concert. De setlist is opmerkelijk: composities van het ‘Third’, van de nog te verschijnen ‘Fifth’, echter niets van ‘Fourth’. De composities van dat album had men live ook al overgeslagen toen Howard nog drummer was, maar zelfs met een meer gestructureerde drummer koos men er blijkbaar niet voor om dat complexe materiaal te spelen. Het Parijse concert begint met ‘Plain Tiffs’, een typische en dus vrijere Elton Dean-compositie. ‘All White’ wordt strakker gespeeld dan voorheen, met een nieuw, zwaar basgeluid van Hopper en een heldere en meer op rock gebaseerde basis van Marshall. Dean speelt in dit nummer een lange Saxello-solo. In ‘Slightly all the Time’ ontmoeten nieuwe- en oude visies elkaar. ‘Drop’ klinkt in eerste instantie vrij, maar halverwege komt er meer structuur in. ‘M.C.’ is een licht, kabbelend werk zonder drums. ‘Out-Bloody-Rageous’ klinkt vertrouwd, een beetje als de versie van ‘Third’. Deel twee (cd2) van het concert opent met een ‘Facelift’ en begint hier met Fender Rhodes en bas. Het is het langste nummer met daarin zowel thematische- als vrije elementen. 'And Sevens' is een nieuwe compositie, je kunt beter spreken van een live-groepsimprovisatie. Het stuk ontwikkelt zich in een meer rockachtig werk. Het prachtige ‘As If’ heeft zijn lazy late-night jazzgevoel verloren en wordt agressiever gespeeld. Naar mijn mening is dat geen verbetering. Marshall toont zijn drumvaardigheden in ‘LBO’, waarna ‘Pigling Bland’ wordt gespeeld. Dat nummer wordt aangepast ten gunste van een strakkere ritmiek. Als toegift speelt Soft Machine 'At Sixes', opnieuw een groepsimprovisatie. Je hoort op 'Live in Paris' dat Soft MAchine's muziek weer in de rockende lift zit. Voor Dean was het nu wel genoeg geweest, aan het einde van deze tournee verliet hij de band. Dat maakt dit album opnieuw een met een afscheid, het is de laatste opname van Soft Machine met Dean. Opnieuw is er een vacature bij Soft Machine… |
Paul Lemmens © 2014/2023 |