![]() |
||
muziek home | ||
Live 1970 | ||
![]() |
LIVE
1970 1. Facelift (excerpt) 2. Moon in June (excerpt) 3. Out-Bloody-Rageous 4. Facelift 5. Pig 6. Orange Skin Food 7. A Door Opens and Closes 8. 10:30 Returns to the Bedroom Recorded: 1 & 2 is either an unknown venue in Swansea on February 13th, 1970 or the London School of Economics on February 14th, 1970 tracks 3 - 8: August, 13th , 1970 at Henry Wood Promenade Concert, Royal Albert Hall, London Released: 1998 Robert Wyatt: drums Mike Ratledge: organ, piano Hugh Hopper: bass Lynn Dobson: saxes (1-2) Elton Dean: alto sax, saxello (3-8) |
Soft
Machine maakte elf albums en dat was het. In het vroege cd-tijdperk
werden veel nieuwe releases uitgebracht, veelal zonder enige
coördinatie of kennis. Soms kocht je een cd, later gevolgd door een
andere met andere naam, tracks, hoesje, maar bleek uiteindelijk dat
je die toch al had, maar dan anders… ‘Live 1970’ met toevoeging, “ergens in Europa” is zo'n release. Het album bevat twee fragmenten van een onbekend concert en drie tracks van een ander concert 'ergens in 1970'. Ergens? We weten precies waar het was, zelfs dag en uur zijn bekend: Soft Machine at the Proms, Royal Albert Hall, 13 augustus 1970. De tracks zijn exact hetzelfde, maar hebben verschillende namen. Op 'Live 1970' heeft ‘Esther's Nose Job’, ze wiste natuurlijk niet wie dat was, de titel 'At the Proms'. Het geluid is ook anders. Een kwestie van geld denk ik. De eerste twee tracks, ‘Facelift’ en ‘Moon in June’, zijn beide incompleet en klinken niet al te best. Maar desondanks zijn ze het luisteren waard, want het is een concert met Lyn Dobson zonder(!) Dean. Het concert moet begin 1970 hebben plaatsgevonden, want in die periode telde Soft Machine vijf leden; het trio met Elton Dean en Lyn Dobson. Dobson vertrok na drie maanden, maar bij dit bijzondere concert is hij wel, maar Dean niet aanwezig: "Stuck somewhere else in Europe", schrijft Hugh Hopper in het boekje. Dobson heeft niet de experimentele, vrijere aanpak die Dean wel heeft, zijn solo's zijn duidelijk anders, misschien wat meer gestructureerd. Aan de andere kant zijn twee korte stukjes niet voldoende om een goede indruk te krijgen. De andere tracks op ‘Live 1970’ worden besproken bij ‘At the Proms’ en klinken daar ook nog eens beter. Als je het waard vindt tien minuten een speciale Soft Machine te horen, is ‘Live 1970’ een aanvulling, anders wist ik het wel.... |
Paul Lemmens © 2014/2023 |