![]() |
||
muziek home | ||
BBC Radio | 1967-1971 | ||
![]() |
BBC
RADIO | 1967-1971 CD1 1. Clarence In Wonderland 2. We Know What You Mean 3. Certain Kind 4. Hope For Happiness 5. Strangest Scene (aka Lullaby Letter) 6. Facelift/Mousetrap/Noisette/Backwards/ Mousetrap Reprise 7. The Moon In June 8. Instant Pussy 9. Slightly All The Time/Out Bloody Rageous/ Eamonn Andrews CD2 1. Virtually 2. Fletcher's Blemish 3. Neo-Caliban Grides 4. Dedicated To You But You Weren't Listening 5. Eamonn Andrews/All White 6. Mousetrap/Noisette/Backwards/Mousetrap Reprise/Esther's Nose Job Recorded: CD1: 1-5.: December 5th, 1967 / 6.: June 10th, 1969; / 8. November 10th, 1969 / 9. May 4th, 1970. CD2: 1-2. December 15th, 1970 / 5. June 1st, 1971 / 6. November 10th, 1969 Released: 2003 Kevin Ayers: bass, vocals Robert Wyatt: drums, vocals Mike Ratledge: keyboards Brian Hopper: saxes Hugh Hopper: bass Elton Dean: saxes Mark Charig: cornet Lyn Dobson: saxes Nick Evans: trombone This first volume contains all the sessions recorded for John Peel's 'Top Gear' programme. This features several previously unreleased recordings, including the 1967 session with Kevin Ayers on bass, guitar and vocals. The running order is mostly chronological, but has been tinkered with by Robert Wyatt, "for reasons of aural satisfaction". The cover design features an abstract 'photograph' by Robert Wyatt and the booklet includes a liner note each from Hugh Hopper and Kevin Ayers. |
De twee Soft Machine BBC
Radio sets van HUX Records zijn een ware ontdekking. Op deze – de
eerste -2cd-set, staan alle sessies opgenomen tussen 1967-1971.
Als je weet dat de opnames voor de radio uitgezonden worden doe je
extra je best, pure reclame tenslotte. Soft Machine speelt dan ook
geweldig in de studio's van de BBC. De eerste vijf tracks gaan terug tot 1967. Je hoort hier een van de weinige bekende live-opnames met Kevin Ayers op basgitaar en zang en wat klinken die goed. De tweede verrassing is een lange suite met Hugh Hopper’s broer Brian in de studio. Brian speelt saxofoonpartijen. De suite, beginnend met ‘Facelift,’ zou het jaar daarop op’ Third’ verschijnen, maar wordt hier anders gespeeld. Alleen dat al maakt het de moeite waard. ‘Moon in June’ is Roberts hommage aan de BBC; hij schreef de nieuwe tekst speciaal voor deze gelegenheid. Het is een van de beste, misschien wel de beste versie van dit nummer. Je kon die al eerder horen op de 3lpbox ‘Triple Echo’ en ‘The Peel Sessions’, de uitgave met de art-deco-hoes. ‘Instant Pussy’ is eigenlijk geen Soft Machine compositie. Ja, het is er een van Wyatt, maar hij zou het gebruiken voor zijn volgende band: Matching Mole. Het is zijn solobijdrage. De versie van ‘Slightly All The Tim’ stond ook op 'Triple Echo' (1977) en 'The Peel Sessions' (1990). Cd2 laat het klassieke kwartet met Elton Dean horen, met in de pauze Wyatt's versie van ‘Dedicated to You, But You Weren’t Listening'. Deze is dezelfde als die ‘The Peel Sessions’. De tweede cd eindigt met werk van de zevenmans sterke Soft Machine, inmiddels bekend van eerder genoemde ‘Triple Echo’ en ‘The Peel Sessions’. Geweldige optredens van een geweldige band! Vergeleken met – vooral – ‘The Peel Sessions’ krijgen we met BBC 1967-1971 enige overlap en is de echte, waardevolle toevoeging de eerste cd met daarom The Soft Machine mét Ayers en een Soft Machine mét Brian Hopper. Maar in beide gevallen heb je dan ook wat. |
Paul Lemmens © 2014/2023 |