![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
Weather Report Music from the heart |
||
---|---|---|
Met het instrumentale ‘Birdland’ had Weather Report plotseling een hit. ‘Heavy Weather, het album met die hit erop, kwam daardoor op de eerste plek in de ‘US Jazz Album Chart’. Weather Report ontving vijf keer achter elkaar de Award voor het beste album. Hun muziek werd omschreven als ‘fusion’, maar dat vond Joe Zawinul niks: “We don’t fuse nuthin’, we just play from the heart!” Weather Report creëerde met hun afwijkende sound een heel eigen stroming binnen de jazz, maar kregen weinig navolging. Was de muziek misschien té complex, want iedereen soleerde tegelijkertijd? Lees hier het verhaal over een in meerdere opzichten grensverleggende band.
Weather Report begint in 1970, maar we moeten terug naar 1959 om het
ontstaan in een helder daglicht te kunnen plaatsen. De uit Wenen afkomstige
Oostenrijker, maar in Amerika belandde Joe Zawinul (1932-2007/accordeon,
klarinet, viool, piano, keyboards) wordt in 1959 na enkele omzwervingen
gevraagd voor The Birdland Dream Band, de bigband van trompettist Maynard
Ferguson. In die band ontmoet hij een andere nieuweling, de net uit dienst
komende Wayne Shorter (1933- /sopraan- en tenorsaxofoon). The Birdland Dream
Band is de huisband van Morris Levy’s jazzclub in New York: ‘Birdland’. De
club is genoemd naar saxofonist Charlie Parker, die als bijnaam ‘Bird’ had.
Over bijnamen gesproken, die van Shorter was ‘Mr. Gone’. Op 12 Mei 1971 verscheen het eerste album, simpelweg ‘Weather Report’
genoemd. Totaal acht tracks met composities van Shorter, Zawinul en Vitouš.
In een apart hoekje op de achterkant van de hoes schrijft Clive Davis (de
grote baas van Columbia Records): "There have always been two kinds of
musicians-those who create and those who imitate. Weather Report creates. It
is that rare thing in music, an original […] Together these gifted young
musicians have created Weather Report, a soundtrack for the mind, the
imagination, for opening up heads and hearts." Don DeMichael, de schrijver
van de hoestekst gaat nog een stapje verder en begint met “Weather Report is
not really magic, it just sounds that way.” Zawinul: “Our music is sort of a
little fairy tale. We are trying to make music happen for the people. The
music is a soundtrack for your imagination and head.“ Op de hoes verklaart
Zawinul verder dat: “We always solo and we never solo.” Het is een van de
meest geciteerde uitspraken rondom deze band. Na het eerste album volgde verschillende tournees door Amerika en Europa. Moreira kon niet mee en stelde als plaatsvervanger voor Dom Um Romão (1925-2005/drums, percussie). Drummer Mouzon had problemen met de muzikale richting die de band opging en verliet Weather Report. Zijn plek werd overgenomen door Eric Kamau Grávátt (1947- /drums, congas). Met de nieuwe bezetting werden eind 1971 en begin 1972 opnames gemaakt
voor een tweede album. ‘I Sing the Body Electric’(1972) is een half-om-half
album: op kant A studio-opnames, op kant B een deel van een liveconcert,
‘standing room only’, op 13 januari 1927 in Shibuya Kokaido Hall in Tokyo.
Weather Report is nog zoekende naar het geluid, zo worden voor de
studio-opnames verschillende gasten gevraagd: Andrew White (Engelse hoorn),
Hubert Laws jr. (dwarsfluit), Wilmer Wise (trompet), Ralph Towner
(12-snarige gitaar) en voor de woordeloze vocalen: Yolande Bavan, Joshie
Armstrong en Chapman Roberts. Zawinul heeft naast zijn akoestische- en
elektrische toetsenborden een eerste synthesizer toegevoegd. De eerste stap
op weg naar een grote invloed. Wat hoorbaar opvalt, in vergelijking met het
eerste album, is dat er iets(je) meer georganiseerde structuur in de muziek
zit, maar nog niet zodanig dat het overheerst. Dat Weather Report niet het
geijkte geluid maakt is te lezen op de hoes: “We have been taught that music
must follow a certain path: we must know where it begins, where it ends,
what message it contains, we must clearly understand the definition of its
melody, its rhythm, its meaning, its form. Weather Report teaches us to
unlearn our ideas of musical differences and only concern ourselves with the
essence of the music.” Dit citaat zegt precies waar het om gaat. Natuurlijk
zit er een verhaal in de instrumentale muziek, maar dat moet je wel zelf
maken. Dat maakt het oude album nummer drie nummer vier: ‘Sweetnighter’ (1973).
Het was mijn eerste kennismaking met Weather Report. Na het horen van
‘Boogiewoogie Waltz’, de openingstrack, was ik verkocht. In mijn toen nog
groene oren had dit iets van The Doors (piano), Steely Dan ‘s ‘Can’t Buy a
Thrill’ (percussie), Soft Machine (sopraansax) en dan toch iets heel eigens.
In 1981 schreef Robert Christgau in zijn ‘Record Guide, Rock Albums of the
Seventies’ dat “Boogiewoogie Waltz is fatally cute”. (citaat Wikipedia). Ook
hij had dat dus ontdekt. Van november 1973 tot maart 1974 wordt een nieuw album opgenomen dat
uitgebracht wordt in maart (!) 1974: ‘Mysterious Traveller’. Misschien duidt
de naam wel op de wisseling die opnieuw plaatsvond: Ismaël WIlburn (?/drums)
én Skip Hadden (?/drums) nu achter de ‘kit’. ‘Mysterious Traveller’ is anno
nu het album met hét ‘signatuurgeluid’ van Weather Report: elektrisch,
eclectisch, funky, jazzy met een dosis ‘wereldmuziek’, veel solo’s die
tegelijkertijd plaatsvinden maar vooral het geluid van zowel elektrische bas
als elektrische keyboards én de synthesizers van Zawinul. Niet alleen
Tangerine Dream en Klaus Schulze, om er maar eens twee te noemen, volgde de
ontwikkeling van synthesizers op de voet, dat deed Joe Zawinul ook. Hij had
een visie, of moet ik zeggen ‘orie’. Hij hoorde een geluid dat nog niet
bestond, maar met behulp van synthesizers kon hij dat geluid steeds beter
hoorbaar maken. De eerste generatie synthesizers was onbetrouwbaar qua
stemming bij veranderde temperatuur en monofoon (een toets tegelijk), de
nieuwe generatie was veel stabieler en al vaker polyfoon (meer toetsen
tegelijk). De elektrische piano’s waren doorontwikkeld en ook veel
betrouwbaarder. Samen met de funky bas van Johnson kon Zawinul nu het geluid
produceren dat hij in zijn hoofd had. Shorter lijkt hierin een
ondergeschikte rol te hebben, maar vergis je niet, hij had wel degelijke een
essentiële stem in het groepsgeluid, of, zoals Zawinul het altijd
verwoordde: “No Wayne, no Weather Report”. ‘Tale Spinnin’’ (1975) is het vijfde studioalbum van de Weather Report.
De, alweer, nieuwe ritmesectie is dit keer niet heel groot: Ndugu, Leon
‘Ndugu’ Chancler (1852-2018)/drums, percussie) en Alyrio Lima (?/percussie).
Het vragen van Ndugu was een ad-hoc beslissing, want in praktijk bleek de
nieuwe drummer, Chuck Bazemore, niet aan de verwachtingen te voldoen.
Zawinul had Ndugu horen drummen in Santana en vroeg hem voor dit album. Na
de opnames vroeg hij hem of hij wilde blijven, maar Ndugu verkoos de kruk
bij Santana. Het ‘drummersprobleem’ werd door Johnson als volgt uitgelegd:
“The would-be drummer were all too often in awe and absolutely intimidated
by the idea of playing with musical giants at the calibre and fame of
Zawinul and Shorter.” Omdat Ndugu terugkeerde naar Santana was de drumstoel wederom vacant. Dit
maal vroeg Johnson een vriend van hem: Chester Thompson (1948- /drums).
Thompson had ruime ervaring in de band van Zappa, nog zo’n muzikant die het
uiterste van zijn bandleden vroeg. Thompson was daardoor wellicht minder
geïntimideerd door Zawinul en Shorter? Het is in de lijn van dit verhaal bijna niet te geloven, maar bij het
nieuwe album, ‘Heavy Weather’ (1977) zijn er geen wisselingen in de
bezetting te bespeuren: Zawinul, Shorter, Pastorius, Acuña en Badrena. Dit
vijftal maakt Weather Report’s meest succesvolle album ooit. Waarschijnlijk
heeft de onverwachte hit van de openingstrack, ‘Birdland’, daar flink aan
bijgedragen. Het nummer is een ode aan de bekende jazzclub in New York die
bestond van 1949 tot 1965. Zawinul hoorde er de Groten der Jazz, Louis
Armstrong, Duke Ellington, Count Basie, Miles Davis en stond er ooit zelf op
de planken. Het was ook de plek waar hij zijn vrouw ontmoette. Zawinul: "The
old Birdland was the most important place in my life. The song was also
named in honor of the man after whom the club was named, Charlie Parker, the
'Bird' himself". Niet alleen Weather Report had een hit met dit nummer, ook
The Manhattan Transfer (met tekst van Jon Hendricks) en Quincy Jones hadden
er een. Dat maakte ‘Birdland’ tot een echte jazzklassieker. Het nummer werd
dan ook opgenomen in “The Hall of Fame” (2010). Net als de trein lekker loopt gaat het weer mis in de ritmesectie. Acuña ambieert een iets rustigere carrière als studiomuzikant, Badrena wordt ontslagen om “non musical reasons” (lees: druggebruik). Zowel Zawinul, Shorter als Pastorius waren bezig met solo-albums, maar het contract vroeg om een groepsalbum. In mei 1987 zat het overgebleven drietal in de studio. Op de drumkruk
zaten achtereenvolgens Steve Gadd (1945- /drums), Tony Williams
(1945-1997/drums) en op verzoek van Pastorius: Peter Erskine (1954- /drums).
Die laatste had eerder gespeeld in twee bigbands, die van Stan Kenton en van
Maynard Ferguson. Dat hij in Weather Report opdook viel op, Zawinul’s
commentaar daarop was simpel: “Weather Report is a bigband and we are a
small group too…”. Ondanks dat en die ene ster was Weather Report inmiddels een band van naam en faam. De zalen waarin ze optraden werden groter en groter en dat eiste een andere aanpak. Er moest een lichtshow komen, projecties, spektakel. Weather Report ging daarmee steeds meer richting de aanpak van een flinke rockband, dan van een jazzgroep. In jazzkringen was dit tot nu toe ongekend, maar het maakte meer dan duidelijk hoe het met de populariteit van de groep stond. In die zin had de critcus hierboven dat element wel goed gezien. Om de dynamiek van deze groep vast te leggen, het echte plezier, de
virtuositeit van samen- en solospel moest je ze live zien. Niet iedereen kon
dat, daarom werd besloten dat het volgende album een live-album moest zijn.
‘8:30’ (1979). De naam slaat op de algemene aanvangstijd van Weather
Report’s concerten in Amerika. Vreemd genoeg is de oude dubbel-lp niet
helemaal gevuld met live-werk. Achteraf bleek dat een technicus per ongeluk
een band gewist had, waardoor de groep noodgedwongen de studio in moest om
een vierde kant te vullen. De live-opnamen zijn afkomstig van de
wereldtournee die plaatsvond in januari en februari 1979. Bij de liveset
horen we het kwartet, in de studio duikt toch weer een percussiespeler op:
Erich Zawinul, inderdaad, de zoon van. In ‘The Orphan’ horen we enkele leden
van het ‘west Los Angeles Christian Academy Children’s Choir’. “I love this
record. I think at that point we had reached the heigt… that live tour…
every night was an event”, aldus Zawinul. Het verslag van het enthousiasme,
het album, werd beloond met een derde plek in de Billboard jazz Album lijst
en een 47e in de Billboard200 Chart. ‘8:30’ kreeg dat jaar de Grammy Award
voor “Best Jazz Fusion Performance”. Een maand later, november 1980, verscheen het nieuwe album van Weather Report: ‘Night Passage’ (1980). ‘Night Passage’ is een soort van live-abum, opgenomen in The Complex Studio voor een select publiek van 250 mensen, maar vervolgens bewerkt met overdubs. Dat geldt ook voor ‘Madagascar’, het enige nummer dat ‘on tour’ is opgenomen en wel in Osaka, Japan. Vergeleken met ‘8:30’ is het geluid van ‘Night Passage’ veel cleaner en pakt je daardoor minder dan het ‘echte’ livealbum. Prima tracks overigens, eigenlijk een beetje terug naar de tijd voor Pastorius, meer ruimte voor soli en vooral meer ruimte voor Shorter. Die was de laatste tijd wat in verdrukking gekomen door het muzikale geweld van Zawinul enerzijds en Pastorius anderzijds. Dat was op enig moment zelfs zo erg dat Shorter overwoog de groep te verlaten. Dat hij nu meer ruimte kreeg was heel bewust, “No Wayne, no Weather Report” immers, maar het betekende wel meer jazz dan rock. Pers en publiek waren en bleven – gelukkig – enthousiast en het album werd genomineerd voor een Grammy, maar won die niet. Begin 1982 kwam, later dan verwacht, het laatste album in de huidige bezetting uit, verwarrend getiteld ‘Weather Report’, net als het eerste album. Iedereen vroeg zich af waarom dat was, was de cirkel daarmee rond, hield het hier op? De voorzijde van de hoes was weinig inspirerend en eerlijk gezegd gold dat ook wel iets voor de muziek. Het klonk allemaal vertrouwd en goed, maar toch, er knaagde iets. Blijkbaar had ik dat goed aangevoeld, want op de – voor mij onbekende achtergrond – speelde van alles. Pastorius had het geestelijk moeilijk, was minder stabiel en had gevoelsmatig steeds meer moeite met de arrangementen van Zawinul die, soms noodgedwongen, met zijn keyboards dubbelde op het basspel. Zawinul kroop meer en meer richting ‘bigbandsound’, maar dan wel in zijn eentje. Zawinul aan de andere kant kreeg meer en meer genoeg van de clowneske uitingen van Pastorius op het podium. Pastorius had zijn energie vooral ingezet voor zijn tweede soloalbum, ‘Word of Mouth’, een album dat een stuk vrijer was dan wat er nu in Weather Report gebeurde. Met het album zetten hij een eigen band op: Word of Mouth Bigband. De concertenreeks van die groep viel samen met die van Weather Report. Het kon dus niet anders, Pastorius verliet die groep. Weather Report moest op zoek naar een nieuwe bassist, maar ook naar een nieuwe drummer, want Erskine besloot mee te gaan met Pastorius. Dan meteen ook schoon schip maken dachten Zawinul en Shorter blijkbaar, want Thomas Jr. werd ‘gewoon’ ontslagen. Met een geplande tournee in het vooruitzicht was de druk groot om nieuwe mensen te vinden. De eerste nieuweling in de band was drummer Omar Hakim (1959- /drums). Hakim had ruime ervaring in vooral popmuziek en had gespeeld met Carly Simon en David Bowie. Hakim kreeg de taak ‘aan te vullen’. Hij koos bassist Marcus Miller, maar die had andere verplichtingen of had geen zin. Bassist werd daarom Victor Bailey (1960-2016/basgitaar). Hakim had met Bailey gespeeld in de band van Miriam Makeba. Via weer een andere band, Labelle, kende hij percussionist José Rossy (1956- /percussie). Kwintet compleet! Met deze bezetting maakte Weather Report ‘Procession’ (1983). De typische hoes beloofde veel, maar maakte het niet helemaal waar. Bailey was net als elke andere bassist, schatplichtig aan het geluid van Pastorius, die daarmee een nieuwe standaard gezet had. Deze Weather Report klonk heel erg doordacht, met vooral veel aandacht voor de keyboards én, voor het eerst sinds lange tijd, weer vocalen. The Manhatten Transfer zong in ‘Where the Moon Goes’. Natuurlijk is het geen slecht album, dat kan bij zo’n bezetting niet, maar de hoogte die de band gehad had werd hier niet bereikt. Steve Futterman beschreef het album als: “Competently crafted but too similar to Weather Report's previous albums to be of any interest.” (citaat: Wikipedia). Helaas gold/geldt dat ook voor ‘Domino Theory’ (1984). Het was niet zo’n
succesvol album, het bleek in het cd-tijdperk zelfs nog een zoektocht om het
album op cd te vinden. Anno 2020 is dat nog steeds een album wat een beetje
buiten de catalogus lijkt te vallen. De band is, wonderlijk genoeg, dezelfde
als op ‘Procession’, maar de vooruitgang staat natuurlijk niet stil. Zawinul
blijkt nog steeds gek van elektronica. Dus horen we hier drummachines,
samples en nog meer keyboards. Nog opmerkelijker is ‘Can It Be Done’; daarin
wordt ‘gewoon’ gezongen! Geen woordenloze teksten, zoals we al kennen, maar
een heuse songtekst van ene Willie Tee en gezongen door Carl Anderson
(1945-2004/zanger, acteur). Die laatste ken je wellicht van zijn rol als
Judas in de rockopera Jesus Christ Superstar. Ergens had ik het gevoel dat
er hier ook verraad in het muzikale spel van Weather Report was, dit was
toch niet de band die ik zo waardeerde, maar meer een ‘salonfähig’ orkest?
Met Fransman Cinélu maakt Weather Report ‘Sportin’ Life’. Het is een album waarmee de lijn van het vorige wordt doorgetrokken: veel gecomponeerd, veel vocalen, als is het niet allemaal uitgeschreven tekst. We horen Bobby MCFerrin, Carl Anderson, Dee Bellson en Alfie Silas. Cinélu componeert maar meteen de track ‘Confians’ en zingt speelt daarop zelf alles: akoestische gitaar(!) en basgitaar. Hakim en Bailey zorgen voor achtergrondzang. Als je dit nummer buiten de context zou horen heb je totaal niet het idee dat dit van Weather Report is. Nog iets dat buiten het stramien: de bewerking van Marvin Gaye’s ‘What’s Going On’. Ik vroeg me af waarmee Zawinul/Shorter bezig waren. Dit was het niet en laat die song maar lekker over een Gaye zelf. Bestond de groep eigenlijk nog wel? Hakim vonden we terug in de band van Sting en Bailey speelde plotseling in Steps Ahead. Platenmaatschappij Columbia zorgde uiteindelijk voor het laatste zetje. Het contract liep bijna af, er moest nog één album gemaakt worden en hoe wilde men verder gaan? Het vroeg om bezinning van Zawinul en Shorter en die kwamen tot de conclusie dat Weather Report geen Weather Report meer was. Als je er middenin zit is dat natuurlijk lastiger te concluderen dan van een afstand. Mij verbaasde het totaal niet, die conclusie had ik helaas al getrokken. ‘This is This’ (1986) is het afscheidsalbum. Op de hoes schudden Zawinul en Shorter elkaar de hand, “bedankt vriend en wie weet tot ziens”. Het laatste album is bijna een verzamelalbum met een allegaartje aan muzikanten. Bailey wordt teruggevraagd voor baspartijen, Hakim is te druk met Sting en kan slechts op één track meedoen, Peter Erskine, of all drummers, speelt de andere drumpartijen. Cinélu doet percussie. Er wordt wederom gezongen en wel door Marva Barnes, Colleen Coil, Soedah Garrett en Darryl Phinnessee. Verrassend is de aanwezig van een elektrische gitaar op twee tracks. Die wordt bespeeld door niemand minder dan Carlos Santana. Nog een verrassing, er zijn geen composities van Shorter, die had het blijkbaar al gezien; hij speelt slechts nog saxofoon op een handjevol tracks. Een verstandig man, die Shorter. ‘Je kunt beter stoppen op het hoogtepunt’ leerden we altijd en ‘This is This’ is dat zeker niet. Misschien kun je zelfs wel spreken van een dieptepunt in de reeks van Weather Report albums. Met Shorters vertrek kwam Weather Report tot een definitief eind. Zawinul ging even verder onder de naam Weather Update, om die na korte tijd te vervangen door Zawinul Syndicate. Dit syndicaat zou je kunnen zien als een vervolg op Weather Report. Niet meteen qua klank, maar wel met de mix van jazz, rock en muziek uit alle windrichtingen. Shorter keerde terug naar zijn jazz-roots en werd leider van diverse bands onder zijn naam. In 2002 werden de fans van de ‘oude’ Weather Report blij van de dubbel-cd ‘Live and Unreleased’. Op de twee cd’s horen een doorsnede van muziek uit diverse groepen van 1975 tot 1983, maar wel allemaal live. Het album benadert ‘8:30’ behoorlijk en laat horen hoe goed de diverse bands op hun hoogtijdagen waren. Niet heel verrassend zijn de meeste tracks met het kwartet/kwintet van Zawinul, Shorter, Pastorius, Erskine en Thomas Jr.. Van de achttien tracks zijn er drie met daarin Bailey, Hakim en Rossy en vijf uit de periode kort voor Pastorius, met Alphonso Johnson dus. Een tweede verzamelaar kwam in 2006: ‘Forecast Tomorrow’. Dit keer drie cd’s en één DVD in een kloeke longbox, voorzien van boekje met foto’s en uitgebreide tekst. Het muziekverhaal wordt chronologisch neergezet en begint nog vóór Weather Report met stukken van Miles Davis, Wayne Shorter en Cannonball Adderley. De gekozen selectie, allemaal bekend werk, loopt van ‘Weather Report’, het eerste album tot en met ‘Sportin’ Life’ en heeft als bonus ‘125th Street Congress’ in de DJ Logic Remix. Leuk, maar niet essentieel. Wel essentieel zijn de beelden op de DVD van het concert in Offenbach am Main op 29 september 1978 voor het Duitse programma Rockpalast. De groep mét Erskine en Pastorius. Het is een beetje als ‘8:30’, maar dan met beelden. Nog veel later (2011) zou datzelfde concert door MIG nogmaals, maar separaat, uitgebracht worden. Eerst op DVD en cd’s, vervolgens gecombineerd. Datzelfde MIG tekende ook voor ‘Live in Berlin, 1975 (2010), een concert opgenomen tijdens de Jazztage in Berlijn. In de set cd én DVD met nu de Weather Report met Johnson, Thompson en Acuña. Een waardevolle toevoeging. De derde release van MIG is: ‘Live in Cologne, 1983’ (2011). Wederom een Rockpalast aangelegenheid én de groep met Bailey, Hakim en Rossy. Dan merk je pas hoe goed die groep is, dat is altijd wat onderbelicht gebleven. Een mooi trio dus. Dit keer geen beeld, wel geluid. CBS/Columbia/Sony presenteerde in 2015: ‘The Legendary Live Tapes:
1078-1981’. Vier cd’s in een oversized verpakking en een boekje met aardige
foto’s en een essay van Peter Erskine hemzelf. Het is de groep met Erskine
en Pastorius, soms aangevuld met Thomas Jr. Hoe goed die andere Weather
Reports ook zijn ,dit is toch de band die je het liefst hoort en je
bijblijft, Het was niet voor niets Zawinul’s favoriete samenstelling. Terugkijkend mag je gerust stellen dat Weather Report het geesteskind was van het duo Joe Zawinul en Wayne Shorter. Hun visie bracht prachtige muziek voort. De mix van jazz, rock en de (volks-)muziek uit alle werelddelen leverde een warme, exotische melting pot op. Je kon er naar luisteren en erop dansen, al dan niet in een groen shirt. Tegelijkertijd was Weather Report het platform voor menig bassist, drummer en percussiespeler. Als je naar de lijst alumni kijkt moet je concluderen dat op enig moment dat vaak de beste musici waren die men kon vinden. Weather Report is daardoor een iconische groep, een groep echter, die, zoals Zawinul omschreef, muziek maakte “from the heart”. Daar kun je weinig tegenin brengen toch? |
||
tekst: Paul Lemmens, januari
2013/bewerking december 2020 plaatjes: © Columbia/Legacy/Art of the Groove/MIG/Equinox/Angel Air |