Negen cd’s in een oplage van 777 elk in een door Ray
Massini handgemaakte en genaaide papieren hoes, bedrukt met
soja-inkt, verzegeld met gekleurde was en soms gesigneerd. Dat
is Somnia.
Somnia, het label voor de “music for the spaces inbetween”,
was tussen 2007 en 2009 een van de labels van Evan
Bartholomew, oftewel Evan Marc oftewel Bluetech.
De negen albums op Somnia zijn, ik citeer: “minimalistisch,
elektronisch, modern klassiek, elektro-akoestisch, ambient,
dub techno, downtempo, intelligent dance music”. Dan weet je
uit welke hoek het geluid waait.
Lees het verhaal van de negen albums van Somnia die door de
aanpak al stuk voor stuk collectors items zijn en dan hebben
we het nog niet gehad over de geweldige muziek op die cd’s.
De sleutel tot het eigenzinnige label Somnia was Steve Hillage.
De voormalig gitarist van Gong en zijn eigen dansbare
space-muziek was samen met partner Miquette Giraudy overgestapt
naar de wereld van techno en ambient met hun nieuwe ‘groep’
System 7 en later subgroep Mirror System. Interessante muziek,
spannend, nieuw. Ik had ergens gelezen dat Hillage samen met ene
Evan Marc een cd gemaakt had: ‘Dreamtime Submersible’. Die moest
natuurlijk ook onderzocht, lees aangeschaft. De cd bleek in een
papieren hoes te zitten, aan beide zijden dichtgenaaid met blauw
garen, verzegeld met blauwe was, genummerd en gesigneerd door
Marc. Prachtig allemaal. De muziek, later daarover meer, was
nogal ‘verslavend’, in de zin van ‘moeilijk los te laten’. Het
zijn zeven tracks tot één lang geheel gemixt, muziek waar je
helemaal in wordt meegezogen en je je moeilijk weer van kan
losscheuren. Zegt al genoeg. ‘Dreamtime Submersible’ bleek
Somnia 004 te zijn. Door de verpletterende eerste indruk werd ik
nieuwsgierig naar de andere Somnia’s en die stelden mij niet
teleur.
Evan Marc Bartholomew’s (1977- /piano, elektronica, producer),
opgeleid als klassiek pianist, zocht steeds vaker andere wegen
in muziek. Hij vond klassiek te beperkt, het stramien te strak.
Dat leidde tot experimenteren met muziek, klanken. Langzamerhand
schoof hij op richting de elektronische muziek. Muziek die hem
meer ruimte en mogelijkheden bood. Hij maakte eigen albums en
begon in 2007 met Somnia. Daarbij had hij een bepaald doel voor
ogen: “music for the spaces inbetween”. Dat moe je enerzijds
zien als een mix van akoestisch materiaal, geluid en muziek en
dat alles vervolgens digitaal gemanipuleerd, of anderzijds als
een andere instrumentatie. Bartholomew: “In general the releases
tend towards the more relaxed and intellectual side of the
musical spectrum.” (citaat interview headphonecummute). Vanaf
het begin was duidelijk dat de muziek op Somnia niet alleen
bijzonder moest zijn, maar ook bijzonder verpakt, Mensen waren
toen al veel bezig met downloaden, het kon ook anders. Door een
mooie verpakking te maken werden de liefhebbers verleid een
fraai product te kopen. Voor dat fraaie product ging Bartholomew
een samenwerking aan met vriend Ray Massini (?/kunstschilder).
De twee limiteerde elke release tot 777. De limiet is duidelijk,
daarmee heb je niet alleen iets speciaals, maar kun je ook
makkelijk iets proberen zonder meteen failliet te gaan,
bovendien kun je mensen makkelijker uitnodigen iets voor je
label te doen. Die 777 heeft iets spiritueels, immers 7 is het
geluksgetal, net als 3. Drie keer de 7 is het toppunt van geluk
dan. Maar er zijn ook, 7 weekdagen, 7 oceanen, 7 noten in een
toonladder, 7 chakra’s, 7 sacramenten, 7 kleuren in een
regenboog, 7 levensfases, 7 aura’s en 7 hoofdzonden. Kortom, die
7 heeft wel wat.
Bartholomew was voor de Muziek. Massini voor de vormgeving.
Massini: "Sometimes art needs to exist for a short period of
time, and fade away in order to have meaning. in an age of mass
proliferation of data, where any bit of information is
accessible from anywhere at any point in time, we are interested
in providing a forum for something 'handmade', that can’t be
duplicated en masse." (citaat voormalig Somnia website).
Massini ontwierp de hoezen en maakte ze allemaal zelf, met de
hand! Hij koos voor handgeschept papier dat hij vormde in een
envelop. De zijkanten naaide hij dicht met hulp van garen en een
naaimachine. Voor de bedrukking koos hij plantaardige
soja-inkt. Die inkt heeft als basis sojabonen en niet de
meestal gebruikte petroleum. Daarmee creëerde Massini een
milieuvriendelijke verpakking met een heel eigen uitstraling.
Het enige dat Bartholomew deed was soms signeren en de was erop
drukken: “I do end up doing the wax sealing, mostly cause I like
it. I feel like an alchemist sealing secret treatises or
something.” (citaat interview headphonecummute).
Dan heb je wel wat bijzonders in handen en uiteindelijk spaar je
ze allemaal. Dat is immers de kreet waarmee je als kind bent
opgevoed. Kaartjes, plaatjes, wat dan ook “spaar ze allemaal!”
Maar na negen cd’s was het voorbij met Somnia en stortte
Bartholomew, inmiddels ook Bluetech, zich op een nieuw label en
uitdaging, Native State Records, en zijn eigen carrière. Er was
dus een nieuwe limiet aan de “limited releases”. Indertijd was
er mondjesmaat waardering, nu ligt dat anders, is er meer
waardering en zijn een aantal releases gezochte collectors items
waar flink voor betaald wordt. Omdat de Somnia’s 9 zo in alle
opzichten speciaal zijn hieronder een kort stuk over elke
uitgave.
Somnia 001 is van Evan Bartholomew zelf: ‘Caverns of Time’
(2007). In de “grotten van de tijd” wordt tijd een onbelangrijke
factor. Bartholomew doet er alles aan om het gegeven tijd te
verdringen naar de achtergrond met het idee dat zijn muziek is
en tijd niet. Tijd in onze maatschappij is altijd lineair en
beweegt. Door muziek bijna stil te zetten doe je in ieder geval
en poging de tijd te vergeten. Als je intens luistert naar de
openingstrack, ‘We Set Out into the Caverns of Time’ ‘vergeet’
je de tijd. De muziek is, hangt om je heen en lijkt zich
nauwelijks voort te bewegen. Het is het fenomeen van de
zogenaamde ambient muziek, muziek die er altijd lijkt te zijn,
maar tegelijkertijd ook weer niet. Meditatief, verstillend,
tijdloos. Volgens mijn computer duurt het nummer 17:42 minuut.
Maar al luisterend ‘vergeet’ je die grens en weet je eigenlijk
niet hoe lang je nu aan het luisteren bent, kort, lang? De
muziek is er ‘gewoon’ en lijkt er altijd te zijn, pas als de cd
stopt wordt de stilte hoorbaar en wordt je bijna wakker geschud
door de geluiden om je heen. Waar je de afgelopen zeventig
minuten was is dan niet meer heel duidelijk. Waarschijnlijk in
de tijdruimte ertussenin, zoals Bartholomew het mooi omschrijft.
‘Caverns of Time’ is dus een album met haal trage muziek,
ambient. De zeven ‘nummers’ lopen in elkaar over waardoor het
één lang werk lijkt.
In het slotwerk, ‘Reborn, We Fluctuate and Fade’ wordt gezongen
door Sasha Rose. Die zang moet je meer zien als lang,
aanhoudende klanken dan als een song met woorden. Dat zou in de
sfeer en setting niet passen. Het geeft het slot iets
‘verhevens’ alsof je al bijna zweeft. En dat in een grot.
Somnia 002 is ook van Bartholomew: ‘Secret Entries into
Darkness’ (2008). Blijkbaar heeft Bartholomew iets met donker,
duisternis, eerst de grot en nu dit. ‘Secret Entries into
Darkness’ gaat door op de weg ingeslagen met ‘Caverns of Time’,
maar begint zelfs nog een stuk trager. Met ‘Cracks in the Fabric
of Known’ treedt er een verandering op en klinkt wat je zou
kunnen omschrijven als “micro ritmiek”, langzame, gestage
klanken die zich herhalen en daarmee een ritme bepalen. Bij
‘Soft Spots in the Tyranny of Matter’ (prachtige titels allebei)
komt die klankherhaling meer op de voorgrond en wordt
bepalender. Je zou zelfs kunnen denken aan een vroege Tangerine
Dream, maar dan in slow motion. Met ‘And Ancient Hurts Dwell’
wordt het repetitief thema iets dwingender, sneller ook en horen
we een melodie die afkomstig lijkt van een elektrische piano.
Breekbaar, mooi. En opnieuw moet ik denken aan de goeie oude
Tangerine Dream. Bartholomew maakt op dit album inderdaad een
zoektocht, een zoektocht naar verborgen klanken. Die duisternis
is dan een hulpmiddel om de klanken beter te kunnen horen, je
wordt dan immers niet afgeleid door allerlei aardse
beslommeringen. Koptelefoon op lichten uit, een van de meest
intense manieren om muziek tot je te nemen. De tocht eindigt met
‘Freedom Found in Surrender’, een suggestieve titel. Vind je je
vrijheid als je je overgeeft aan geluid? Het korte nummer brengt
elektrische- en akoestische piano samen. Toch weer terug naar de
piano, maar dan anders. Misschien werkte het voor Bartholomew
bevrijdend?
Somnia 003 brengt de eerste cd van een ander: Emanuele Errante.
Errante (?/keyboards, electronics) is een Italiaanse componist.
Net als Bartholomew klassiek opgeleid, maar zoekend naar andere
wegen. Begonnen in een elektrische folkrockband begon hij meer
een meer klassieke invloeden met elektronische landschappen te
combineren. Daarnaast combineert hij graag twee andere
elementen: Ego en Natuur. Zo wil hij graag de innerlijke staat,
het ik, bevrijden van opgelegd, geconditioneerd gedrag met
daarbij aandacht voor de natuur om je heen. Zijn vraag: “Met
welke muziek, of elektronische (al)chemie kan het ik meest van
natuur genieten?” Het resultaat van die vraagstelling krijgen we
te horen op ‘Humus’ (2008). Massini’s hoezenaanpak past perfect
bij Errante filosofie. De meeste mensen kwamen bij Somnia
terecht daar ernaar te vragen. Bartholomew hoefde in die zin
niemand te benaderen.
Errante laat op ‘Humus’ een rijke voedingsbodem aan organische
klanken horen. De elf tracks zijn traag, introspectief, alsof
hij het onzichtbaar veranderen van de natuur dat elk seizoen
plaatsvindt wil vastleggen. Het zijn melodieuze stukken
overgoten en behandeld met elektronica. Qua klank komt hij
dichtbij de ambient-muziek van Roger Eno, Brian’s broer.
Aquarellen van klangfarben om heerlijk bij weg te dromen, of
beter nog een (bos-)wandeling te maken.
Somnia 004 is het album hierboven omschreven, het album met
Steve Hillage: ‘Dreamtime Submersive’ (2008). Dacht je na
bovenstaande drie Sonia’s opnieuw in een meditatieve,
ambient-achtige setting te komen, dan heb je het meer dan mis.
Met ‘Dreamtime Submersive’ gaan we de diepte in, worden we
letterlijk ondergedompeld met diepe bassen en een aanhoudende
puls. Dat houdt het hele album aan, soms zijn er wat rustigere
passages, soms horen we zelfs even Hillage’s glissando (lang,
zweverig aangehouden klank) gitaar. Dit album bestaat overwegend
uit allerlei elektronica, synthesizers met afgeleide dub sounds.
Dub, dan hebben we het over reggae en de bewerking daar van
bestaande nummers, zang verwijderd, uitgetrokken, gemangeld,
maar vooral met diepe, heel diepe basgeluiden. Zo ook hier.
Meteen al met ‘Intention Craft’ gaat de vierkwartsmaat aan en
zetten de diepe bassen in alsof we onderwater gaan. Daaroverheen
hoor je zwevende, spacey geluiden. Later volgen korte,
melodische intermezzi. Je kan niet anders dan meegaan met de
muziek, de diepte in. Opmerkelijk is dat deze muziek, vergeleken
met ‘Caverns of Time’ heel anders, maar net zo goed tijdloos is.
Je gaat erin op en vergeet alles om je heen. “More music for the
thinker than the dancer” zegt de pagina op Bandcamp erbij. Dat
klopt, want die vierkwartsmaat wordt regelmatig verstoord,
onderbroken of op een zijspoor gezet. Je kunt niet met je voet
meetikken, want dan raak je van slag. Ook dat zijn de sounds
tussen de regels in. Onnavolgbaar prachtig.
Somnia 005 is van Juxta Phona & Offthesky: ‘!Escape Kit!’
(2008). Je denkt met twee mensen te maken te hebben, maar het is
er maar een: Jason Corder (?/vibrafoon, gitaar) uit Colorado.
Als Juxta Phona speelt hij vibrafoon en gitaar in een trio met
jazz-achtige muziek. In Offthesky laat hij meer zijn
elektronische kant, voorzien van elektronische ritmiek horen.
Als je dat ‘dualisme samenvoegt krijg je ‘!Escape Kit!’. Corder
wordt bijgestaan door Colin Campbell en Jordan Munson, allebei
op drums, vibrafoon en “misc textures”. ‘Deze ontsnappingsset
bevat inderdaad de mix van beiden muziekwerelden. Melodische
vibrafoonstukken met daaronder elektronische- en akoestische
drums in een bepaalde beat, maar daaroverheen een scala aan
geluidsexperimenten, de “misc textures” dus. Massini heeft in
dit kader een prachtige voorkant gemaakt die weerspiegelt wat we
te horen krijgen. Corder laat ons zijn fantasiewereld horen en
dat verveelt geen seconde. Je moet er echter wel je best voor
doen. Waar ‘Dreamtime Submersive’ je meesleurt wordt hier meer
van je gevraagd, maar daarmee kom je terecht in een
fantasievolle ontdekkingsreis. Bijzonder is dat het donker ook
hier weer opduikt. De laatste track heet ‘Dark Matters’. Met
ruim een half uur lengte het hoogtepunt van ‘!Escape Kit!’.
Somnia 006: Motionfield’s ‘Optical Flow’ (2008). Somnia’s
eerste album met een extra lange uitklapflap. Motionfield is de
Zweed Petter Friberg (?electronics), soms ook opererend onder de
naam met knipoog: Petter Fripp (dank Robert). Friberg maakte een
flinke rij albums, het album voor Somnia is zijn vierde en is
opgedragen aan zijn beide dochters Clara en Ellen en zijn
fantastische vrouw. Een echte familieman dus. Volgens
Motionfield’s Bandcamp-pagina maakt hij “ambient music for
daydreamers and night thinkers…” Motionfield maakt dan ook
dromerige, licht psychedelische en melodieuze muziek op een
langzame puls. Niet bepaald ambient, maar eerder wat men noemt
“downtempo” en zelfs richting “triphop”. Het is vooral muziek
die je als een warme deken om je heen wil voelen. Relaxt,
comfortabel, aangenaam. Je kunt erbij dromen en denken. Heel
anders weer dan ‘!Escape Kit!’ waar je je aandacht bij nodig
had, hier wordt je aandacht weggeleid naar… (vul maar in).
‘Optical Flow’ is nooit opdringerig. Je hoort veel elektrische
piano en langzame basgeluiden. Die laatste van een synthesizer.
Bij dit album moet ik denken aan ‘Apollo’ van Brian Eno. Net zo
sereen en zweverig. Een flow, niet alleen optisch, vooral
auditief.
Somnia 007. We zijn weer terug bij de bron. Evan Bartholomew
maakt hier onder zijn alter ego Bluetech: ‘Phoenix Rising’
(2008). Massini trekt de verlengde hoesflap door en zou dat ook
doen bij de nog twee volgende albums. Is deze Bluetech nu heel
anders dan Bartholomew? Eigenlijk niet echt. Als je nog eens
terugkijkt/luistert naar de eerste twee Somnia’s en dan deze
luistert merk je meteen dat dit het werk is van één en dezelfde
persoon. Waar hij om ‘Caverns of Time’ nog begint zonder ritmiek
of puls sluipt die er langzamerhand tot het heel duidelijke
wordt en bijna de boventoon voert op zijn album met Steve
Hillage. ‘Phoenix Rising’ sluit daar en op ‘Secret Entries into
Darkness’ het meest aan. ‘Phoenix Rising’ opent met ‘My Dear
Friend Kronos’, een rustig ritme wordt neergezet met
daaroverheen elektrische piano en synthesizers. De derde
compositie op deze cd, ‘Kingdom of the Blind (Third I Mix)’
bevat zang van Alyssa Palmer. De ritmiek is hier een stuk
strakker en sterker, net als de melodielijn. Toch blijft het een
“downtempo” werk. Palmer zingt woordloos, alleen met klanken en
geluiden. Haar stem met deze muziek erbij doet mij heel sterk
denken aan het Noorse duo Bel Canto en vooral Anneli Drecker’s
stem. Ook in het laatste nummer ‘Invocation (The Fire Within)’
is Palmer te horen. Het werk opent met iets dat klinkt als een
akoestische gitaar en dito piano, maar dan horen we synthesizers
en syndrums. Palmer’s bijdrage wordt hier naar de achtergrond
gemixt en daarmee deel van het geheel. Al met al een prettig,
aangenaam album, maar niet Bartholomew’s meest spraakmakende op
zijn eigen label.
Somnia 008 is gemaakt door P. Laoss*: ‘Landscapes &
Machines’ (2009). P. Laoss* (met sterretje) is de artiestennaam
van de Duitse muzikant André Müller (?/keyboards, electronics).
Müller werkte in de Zwitserse fusionband Überfall, maar ook als
Vakuum Sounds en onder eigen naam. Als P. (Phillip) Laoss*
maakte hij slechts dit album en een handvol singles. Het album
is opgedragen aan “my lovely girlfriend Peggy and all my friends
who support my music!” De hoes verklaart veel. Het landschap
wordt doorsneden door een trekker die voren ploegt op een akker.
Aan de binnenzijde een gas/waterbol op een constructie van palen
en draden voor een heuvellandschap met dennen. Natuur versies
machines, organisch versus machinaal en analoog versus digitaal.
Laoss* werkte het voor dit album perfect uit met gelaagde
thematiek, elektronische klanken en diepe dub-bassen. Net als in
de natuur ontvouwt Laoss*‘s muziek zich langzaam. Bij de vierde
track, ‘Metabolism’ haken we aardig aan bij ‘Dreamtime
Submersive’, Somnia 004. De combinatie techno, dub en ambient
maakt deze muziek boeiend, afwisselend. De langste track
‘D.I.V.E.’ vat ‘Landscapes & Machines’ het best samen. Je
hoort de machines in vierkwartsmaat, tegelijkertijd groeit het
elektronische landschap. Mooi album in deze serie.
Somnia 009 is de afsluiter: ‘Undercurrent’ (2009) van KiloWatts.
Deze ‘onderstroom’ werd gemaakt door James Watts (?/keyboards,
electronics) oftewel KiloWatts. Watts’ visie: “Whether
expressing the warmth of the heart through lush chords and
melodies, or engaging extra-terrestrial aliens through twisted
granular tractor-beams, James Watts is committed to sharing
music with the world, and beyond.” ‘Undercurrent’ is zijn
achtste album en er zouden er nog veel volgen, tot op de dag van
vandaag. Massini maakte voor het negende album voor Somnia de
mooiste hoes. De binnenzijde is gesierd met een landschap met
waterval. Daarin is ook een tekstje te lezen: “Within every
wave, inside Each shell, love’s light is Reverberating” (Inner
Light). Dat liefdeslicht heeft KiloWatts wellicht geprobeerd te
vangen in de muzikale trillingen op zijn album. Helemaal in
stijl met zijn voorgangers is dat een downtempo, ambient album
met dub-invloeden. Soms experimenteler, soms melodieuzer.
KiloWatts: “With this album, I wanted to focus on the essence of
melody and expose it in a raw form through the electronic
medium. The source of the main melodies came from repetitive
hooks I found myself sporadically singing or humming during day
to day business. Think of the joyful tunes whistled during a
walk. These melodic mantras seem to pop up out of nowhere and go
on repeating forever… From a larger perspective, I felt that the
search for these melodies was similar to unearthing subconscious
archetypes that drive reality. the process was like discovering
an ever-flowing undercurrent of reality that can be translated
directly into melody.” (citaat KiloWatts Bandcamp) Zo kent ‘Rode
Falls’ een klein, terugkerend melodietje dat je blijft
achtervolgen. KiloWatts gebruikt synthesizers, elektrische piano
en ‘soundscapes’. Het laatste werk, ‘The Moment Just Before
Dawn’ is het langst, ruim twaalf minuten. Nog zonder één klank
gehoord te hebben vul je met de gegeven titel je klangfarben al
in. Inderdaad, stil, traag, maar langzaam gloort er licht en
ontwaakt de natuur. Het thema wordt continue herhaald waardoor
steeds meer tot leven lijkt te komen. Een mooi eind van het
album, maar tegelijkertijd ook van de negen Somnia-albums.
Dat dit het eind was, was niet voorzien. Bartholomew en Massini
hadden nog meer plannen voor Somnia, maar in 2009 was het
voorbij. De financiële situatie was dramatisch en het was
onverantwoord om zo verder te gaan. De wegen van de heren
scheidden hier. Bartholomew ging verder onder de naam Bluetech,
Massini ontwikkelde zijn kunsten verder. Indertijd was slechts
een handvol mensen geïnteresseerd in Somnia. Achteraf kreeg hun
gedurfde aanpak en visie veel meer aandacht en lof. Anno nu
worden bedragen tot boven de honderd euro gevraagd voor sommige
albums uit deze serie, zoals die van P. Laoss* en die van Marc
& Hillage. Als je de serie hebt gespaard heb je een klein
pakketje met een uniek geluidsdocument in de kast staan; een
bijzondere serie die inderdaad de muziek tussen de ruimtes in
hoorbaar maakte. Wat een ontdekking!