Pink
Floyd: Live at Pompeii Echo's uit het verleden
Pink Floyd live zien was een onbegonnen
onderneming, maar gelukkig was er een film van het optreden van
die band: ‘Pink Floyd live at Pompeii’.
Geheel in Pink Floyd’s wat mysterieuze en afwijkende stijl
vonden de opnames plaats in een oud, leeg amfitheater. Dat idee
ontstond nadat regisseur Adrian Maben zijn paspoort verloor.
Omdat het ‘concert’ wat kort was, voegde Maben enkele
studio-opnames toe, de opnames voor een nieuw album; ‘Dark Side
Of The Moon’. Achteraf bleken die toevoegingen van grote waarde.
Lees het verhaal van een Pink Floyd-concert uit het verleden dat
de bandleden toen niet heel belangrijk vonden, maar inmiddels
gezien wordt als een essentieel onderdeel van hun œvre.
Als je als tiener van Pink Floyd’s muziek hield, en dat deed
ik, was een concert van die band bijwonen bijna onmogelijk: te
ver, te duur, niet thuis kunnen komen, niet in Nederland.
Daarbij; Pink Floyd gaf niet zoveel concerten en deed nauwelijks
iets aan interviews. Het was een wat mysterieuze groep, maar wel
met prachtige muziek. Er was wel een film, ‘Live at Pompeii’,
maar die zien was ook al niet zo eenvoudig. Gelukkig kwam de
film op een bepaald moment op de televisie, maar dan wel op een
zender die wij thuis niet hadden. Vreemd genoeg konden kennissen
van mijn moeder twee straten verderop die wel ontvangen. Aldus
kon ik in een vreemd huishouden en in glorieus zwartwit de film
alsnog zien. Indrukwekkend vond ik de muziek die vergezeld ging
van de beelden uit het oude Pompeii.
Later werd de film uitgracht op een videoband (VHS), maar niet
iedereen had toen een videobandafspeelapparaat. Pas in de jaren
tachtig en kon ik de beelden op mijn gemak en in kleur bekijken.
Een hele verbetering was de ‘Director’s Cut’ uit 2003, maar de
muziek uit de film bleef waar die was: alleen bij de film. De
uitvoering van ‘Echoes’ vond ik namelijk een hele mooie, alleen
jammer dat die in twee stukken gehakt was. Hoe dan ook wilde ik
graag de muziek op cd om die vaker te kunnen luisteren. Dat kon,
maar niet op een legale wijze.
In 2017 gebeurde er iets vreemd. Bij de eerste versie van ‘The
Early Years 1972 Obfusc/ation’ zat een aparte cd. Die moest
omgewisseld met de in het audiobook. De cd in het audiobook
bleek te soundtrack van Pompeii te zijn, inclusief een niet
geknipte versie van ‘Echoes’. De wissel-cd was de gewone versie
van ‘Obschured By Clouds’. Ook leuk, maar die hadden we
natuurlijk al. Was dit een vergissing? Zo ja, dan was het wel
een mooie. Ik was er blij mee. Het mysterie werd opgelost, want
bij de tweede worp waren beide cd’s in het audiobook opgenomen.
Dit jaar (2025) is er plotseling een opleving voor wat betreft
de film en de muziek. De filmbeelden zijn opgepoetst; de film
draait zelfs in IMAX theaters. De muziek wordt voor het eerst
officieel uitgebracht op cd en lp, maar dan wel weer met een
gehakte ‘Echoes’. De inmiddels niet meer te missen Steven Wilson
heeft gezorgd voor een nieuwe mix, helderder en warmer. Pink
Floyd’s drummer, zo’n beetje de archivaris van de band, laat
weten dat film en muziek een andere rol speelden dan dat
bandleden dachten: “It was far more important than we ever gave
it credit for.”
Terug naar 1971. Regisseur Adrian Maben (1942- ) was jong en had
wilde plannen. Net als ik hield hij van Pink Floyd’s muziek. Hij
wilde de band graag filmen tijdens een concert en de beelden
vergezeld laten gaan van schilderijen van moderne kunst zoals
die van De Chirico, Christo, Magritte en Tinguely. Dat idee werd
afgewezen, maar Maben liet zijn idee niet los. In 1971 bezocht
hij samen met zijn vriendin de Italiaanse (Romeinse) stad
Pompeii. Pompeii is bekend geworden door de uitbarsting van de
vulkaan Vesuvius in het jaar 79 voor de start van onze
jaartelling. Dat wordt aangeduid als 79vc (voor Christus). De
rijke, florerende stad werd in heel korte tijd bedolven. Een
dikke laag magma overspoelde de stad en haar inwoners. Honderden
jaren later werden delen van de stad weer blootgelegd en talloze
versteende gedaantes gevonden. Beetje bij beetje werd en wordt
de stad gerestaureerd. De gevonden voorwerpen en kunstschatten
worden tentoongesteld in een nabijgelegen museum. Een van de
onderdelen van de stad is een amfitheater. Het theater bestaat
uit een grote arena met plek voor duizenden toeschouwers. In de
arena vonden gevechten plaats tussen gladiatoren onderling of
met dieren, maar was ook plaats voor dans en muziek.
Na het bezoek aan het amfitheater ontdekte Maben dat hij zijn
paspoort kwijt was en mocht van de bewakers even naar binnen om
te zoeken. Al zoekend merkt Maben dat hij helemaal alleen in het
reusachtige theater was. Het gaf hem een apart gevoel en meteen
ontstaat een idee: “Wat als Pink Floyd hier zou spelen zonder
publiek?”
In 1971 waren er nauwelijks concertfilms. We waren bekend met
films van festivals als Woodstock, Altemont, Wight; festivals
met duizenden bezoekers en meerdere bands. Maar een concert door
één band zonder bezoekers, dat was behoorlijk nieuw en
afwijkend. In feite, zo zei Maben het toen ook, was zijn idee
het idee van een “anti-rock-movie”.
Met het nieuwe idee zocht Maben opnieuw contact met Pink Floyd.
Dit keer vonden ze het wél een goed idee. De mannen van de Floyd
hielden wel van experimenteren en een afwijkende aanpak. Men gaf
ook nooit of hoogst zelden interviews. Een concert zonder
publiek paste wel in hun visie. Ze stelden één eis: ze wilden
wel live spelen.
Maben ging aan de gang en regelde de financiën via drie Europese
omroeporganisaties. Het concert zou in Frankrijk, België en
Duitsland op tv te zien zijn. Ook vroeg hij – niet onbelangrijk
natuurlijk - de gemeenteraad van Pompeii om toestemming te
filmen in de oude stad én het terrein tijdens het filmen af te
sluiten voor het publiek. Maben kreeg toestemming om, weliswaar
tegen een fikse vergoeding, vier dagen te filmen.
En zo staat de band, hun geluidsapparatuur, hun roadies, manager
en de filmcrew op 4 oktober 1971 in het amfitheater. De crew van
de band is drie dagen daarvoor met de truck en apparatuur
vertrokken. De vier bandleden waren met het vliegtuig naar
Napels gevlogen. Nadat alles ingericht was bleek er stroom
tekort; na een paar tellen viel alle stroom uit. Spoedoverleg
met het stadsbestuur. Besloten werd een kabel aan te leggen
vanuit het stadhuis (of de kathedraal – daar zijn diverse
verhalen over) naar het amfitheater. Dat werd een kabel van 750
meter lang. Een en ander duurde twee dagen, maar het verhielp
het probleem. Wel zette het verhelpen van het euvel meer
tijdsdruk op de hele onderneming.
Gedurende de tijd die nodig was de kabel en aansluiting te
regelen besloot Maben de band alvast te filmen in een andere
setting. Het vulkanische landschap van Solfatara bestaat uit
rots, steen en warmwater bronnen en is, kortom, ideaal voor
eventueel aanvullend materiaal. Wat niemand van de crew wist,
was dat de dag die Maben had uitgekozen naar Solfatara te gaan,
een zondag, een katholieke feestdag was ter ere van de Heilige
Maagd van de Rozenkrans. Die viering bestaat uit een processie
tussen de kathedraal van Pomeii en het Piazza Garibaldi in
Napels. Honderden mensen op de weg. Het wachten om verder te
kunnen gaan duurde zo’n drie uur. Maben had dat ook wel kunnen
filmen als aanvulling. Dat was misschien best interessant
geweest. Nadat de processie voorbij was ging de rit verder en
konden opnames in Solfatara gemaakt worden.
Nadat alles naar behoren functioneerde kon het eerste werk
opgenomen worden: ‘Echoes’. Dat is het lange nummer van het
album ‘Meddle’. Dit moeten we even plaatsen in het juiste
tijdsperspectief. De opnames in Pompeii vinden plaats begin
oktober 1971. ‘Meddle’ was eind juli ’71 gemixt en klaar, maar
lag nog niet in de winkels. Dat gebeurde pas op 30 oktober in de
USA en 5 november in de UK en Europa. In die zin is ‘Echoes’
gloednieuw. Dat geldt ook voor ‘One Of These Days’ en ‘Seamus’,
hier ‘Mademoiselle Nobs’ genoemd. Werk dat al langer meeging is:
‘Careful With That Axe, Eugene’, ‘A Saucerful OF Secrets’ en
‘Set The Controls For The Heart Of The Sun’. Die drie staan
namelijk ook al in een live-versie op ‘Ummagumma’ (1969). En
over dat album gesproken. Menig ‘fan’ verwonderde zich over de
sterk uitgebreide geluidsinstallatie vergeleken met die op de
achterkant van de hoes van ‘Ummagumma’. Op de vraag daarover
antwoorde Gilmour na afloop van het vertonen van de film dat die
ongeveer vier keer groter was als toen. Dat is te zien, zowel in
kwantiteit als formaat. Wat niemand toen wist: het zou nog veel
meer worden…
Overigens was het theater bij het spelen niet helemaal verlaten.
Een aantal kinderen wist alsnog toegang te krijgen en mocht
blijven. De bofkonten! De durfallen onder het clubje vroegen
zelfs handtekeningen. Zouden ze die nu nog hebben?
Dat er werk van ‘Meddle’ gespeeld ging worden wist Maben van te
voren niet. Hij had een script gemaakt gebaseerd op ouder werk.
Het werk dat hij kende van ‘Ummagumma’. Maben had niet gerekend
op de voortvarendheid van manager Steve O’Rourke en de invloed
van de bandleden. Kort voordat alles ingericht zou worden drukte
O’Rourke Maben een test-persing van ‘Meddle’ in handen met de
mededeling dat de band twee nummers van dat album wilde spelen:
‘Echoes’ en ‘One Of These Days’. O’Rourke zag er natuurlijk ook
een goede manier in om het album via de film onder de aandacht
te brengen. Het kostte Maben een nacht flink doorwerken om het
klaar liggende script opnieuw rond elkaar te krijgen.
‘Echoes’ dus. In de film en op het officiële album uit 2025 is
dat werk in twee delen geknipt. Het waarom is nooit uitgelegd.
Ik vind het niet fijn om zo’n prachtig werk te ontdoen van de
sfeer en het pad naar het majestueuze eind ervan. Bij de
2025-release zegt Mason daarover: “I don’t remember any stops
and starts to go back to any one section. I have no memory of
anyone shouting ‘Cut’!” Toch weten we niet anders. Gelukkig zit
er in de 2017-box wel een onversneden ‘Echoes’.
Wat in de film opvalt is dat Nick Mason met zijn drumstel door
het hele concert heen nogal dominant in beeld is. Kijk je naar
hoe het er in het amfitheater uitziet, dan zie je een halfrond
railspoor waaroverheen de camera kan rijden. Mason zit in het
centrum daarvan. Roger Waters en Rick Wright zijn nauwelijks in
beeld. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Het idee was de
groep te filmen met 35mm film; de film geschikt voor een groot
doek. Maar de filmrollen vlogen er doorheen. Bovendien drong de
tijd. Maben gebruikte daarom ook zogenaamde ‘handheld camera’s’.
Bij montage bleek het merendeel van die opnames niet bruikbaar.
Dus moest er iets. Dat is de reden dat Mason (te) veel in beeld
is. Een oplossing werd gevonden door sfeerbeelden toevoegen. Dat
zijn de beelden uit Solfatara, maar ook beelden die Maben tijdes
het wachten op stroom gemaakt had in het Nationale Archeologisch
Museum van Napels.. Kwam er toch nog wat kunst erbin de film
voorij. Een derde verbetering is extra studio-opnames toevoegen.
Die zijn gemaakt tussen 13 en 20 december in Studio Europasonor,
Parijs. Dat zijn de opnames met de lampen achter de band. Die
lampen stonden ook in het amfitheater. In eerste instantie viel
mij niet eens op dat deze beelden ergens anders gemaakt zijn. De
groep staat daar voor een zogenaamd groen scherm’ zodat er geen
achtergrond is. Daarmee kunnen andere filmopnames als
achtergrond gebruikt worden. Dat is ook hier gebeurd. Die
techniek stond echter nog in de kinderschoenen en eigenlijk was
niemand er tevreden over. Alternatieven waren er echter ook
niet.
Er is nog een ander element waarin je kunt zien dat er diverse
opnames gebruikt zijn. Zo zijn er delen waarop Gilmour zijn
T-shirt, dat hij uit had, weer aan heeft, opnames waarop Wright
respectievelijk wel en geen baard heeft en delen waarop Mason
‘plotseling’ geen zonnebril meer opheeft. De duivel zit hem in
de details…
Tijdens de opnames in Parijs werd gesuggereerd dat het misschien
leuk was ‘Seamus’, de blues-achtige, hondenblaffende slottrack
van ‘Meddle’ live uit te voeren. Maben kende de dochter van
circusdirecteur Joseph Bouglione, Madonna. Madonna had een hond
genaamd Nobs. Nobs deed haar geblaf onder geaai van Wright en
een klopje van Gilmour. Als bedankje werd deze versie naar haar
genoemd: ‘Mademoiselle Nobs’.
Met veel montage en een toch wat andere insteek dan verwacht was
de film uiteindelijk klaar. De première vond plaats op 2
september 1972 tijdens het International Film Festival in
Edinburgh. Er was ook een voorstelling gepland in december in
het Rainbow Theatre, Londen, maar die werd afgelast, omdat de
film nog geen filmkeuring had. Alsnog vertonen zou problemen
kunnen opleveren met de gevestigde bioscopen. Tsja.
Ondanks de première was Maben niet tevreden met het uiteindelijk
resultaat. Hij vond de film te kort. Na overleg met het
management en de heren van Pink Floyd mocht Maben enkele shots
maken tijdens opnamesessies. De band zat namelijk inmiddels weer
in de studio, bezig met een volgende album. Dat zou ‘Dark Side
Of The Moon’ worden. Maben filmde de groep tijdens het eten
waarbij Mason een korstloos (!) stuk appeltaart vraagt, maar ook
Richard Wright die piano speelt bij ‘Us And Them’ en Gilmour die
gitaar speelt bij ‘Brain Damage’. Tussendoor zie je enkele
studiobeelden en enkele gesprekken onderling. Uniek materiaal.
Nog niet eerder was Pink Floyd zo open en de mensen achter de
muziek zo zichtbaar.
Met het toegevoegde materiaal kwam de lengte van de film uit
rond de 80 minuten. Dan heb je wat. Maar het live-concert werd
hierdoor wel meer en meer onderdeel van een documentaire-achtige
film. De première van de ‘extended version’ was op 10 november
1973 in Montreal, Canada. Vervolgens was de film her en der in
bioscopen en op de televisie te zien. Dat was het moment dat ik
de film ook zag. Of de film toen succesvol was is niet helemaal
duidelijk. Maben viel het succes niet tegen, maar de film raakte
enigszins uit beeld door de glorieuze entree van ‘Dark Side Of
The Moon’. Het enorme succes van dat album was zo dominant
aanwezig dat daar alle aandacht naar ging.
Toch bleef de vraag naar de film. Veel mensen kennen Pink Floyd
alleen van deze film. Inmiddels was het VHS-tijdperk ten einde
en rukte de DVD op. Om de film geschikt te maken voor DVD bekeek
Maben ‘Pompeii’ nogmaals en besloot over te gaan tot een al wat
meer gebruikelijke ingreep: de ‘director’s cut’ (2002). Zo’n
toevoeging verhoogt de verkopen vaak ook nog eens. Maben voegde
de opnames van ‘On The Run’ toe. Daarin is Roger Waters met de
VSC3 synthesizer te zien. Ook werden enkele opnames die Maben in
Napels gemaakt had toegevoegd en voegde hij meer opnames met de
bandleden toe. Helemaal nieuw waren de beelden van de
ruimtevaartmissies van het ‘Apollo’-project. Maar wat daar het
nut van was of is, is mij niet duidelijk. Wat hij ook als bonus
op de DVD zette was de eerste, korte versie van de film, het
concert alleen.
Al met al genoeg redenen om inderdaad deze versie in huis te
halen. Een mooie verpakking deed ook nog iets. Voorlopig leek
dit de definitieve versie.
In de wereld van de muziek is het altijd goed het onverwachte te
verwachten. Wat niemand verwacht had gebeurde namelijk: een
reprise in Pompeii. 44 Jaar nadat Pink Floyd in het amfitheater
gespeeld had keerde David Gilmour er terug. Pink Floyd bestond
niet meer de individuele leden hadden elk zo hun eigen successen
geboekt. Gilmour had net zijn album ‘Rattle That Lock’ (2015)
uitgebracht en deed een wereldwijde tournee om het album te
promoten. Iedereen had herinneringen aan Pompeii, waarom daar
niet nog eens opgetreden, maar nu wél met publiek? Goed idee!
Het concert werd gefilmd en voorzien van documentaire beelden.
Je ziet Gilmour met partner Polly Samson en Adrian Maben door de
catacomben lopen, herinneringen ophalend aan toen. Maben vertelt
dat er nog steeds mensen naar Pompeii komen om de plek te zien
waar Pink Floyd gespeeld had. Natuurlijk doet Pompeii, de stad
daar een toeristsich voordeel mee. In de gangen was op dat
moment – toevallig (!) - een expositie over het filmen in 1971.
Op aanwijzing van Samson maakt Gilmour wat foto’s van zijn
foto’s daar. Het ziet er heel gezellig uit. Overigens is de
installatie die Gilmour in 2016 in in om het amfitheater zet een
tig-voud van die uit 1971.
Pink Floyd live in Pompeii leeft. Meer dan iemand ooit gedacht
had. Dat is dan uiteindelijk de reden dat de film opnieuw
aangepakt wordt. Bewerkt voor 4K resolutie en geschikt voor
IMAX-bioscopen. Her en der worden enkele nieuwe beelden
toegevoegd, waaronder mozaïeken die Maben indertijd al in Napels
gefilmd had. Er was meer beeldmateriaal, maar dat bleek
inmiddels weggegooid te zijn door een ietwat overijverige
conservator van Film du Bois Dárcy waar het filmmateriaal
bewaard werd. Dit tot frustratie van Maben die graag Mason’s
solo-achtige optreden had willen aanpakken. Er dook nog wel
materiaal op in de archieven van de groep zelf. Dat was dan wel
weer prettig, maar daarmee kon hij niet het evenwicht brengen
dat hij gehoopt had.
Net als het beeld wordt ook het geluid aangepakt en wel door de
alom aanwezige geluidsmixer Steven Wilson. Wilson blijft zoals
gewoonlijk af van wat er al is, maar zorgt voor meer helderheid,
dynamiek en verwijdert geluidsdipjes en onnodige ruis. De muziek
klinkt daardoor met een dimensie die eerder niet te horen was.
Zowel muziek als beelden worden in nieuwe verpakkingen op de
markt gebracht, maar wel onder de naam ‘Pink Floyd at Pompeii –
MCMLXXII’ (2025). De muziek separaat en voor het eerst
officieel. Gek genoeg dan weer niet in een Pink Floyd-achtige
verpakking. Zowel op DVD/Blu-ray als cd/lp staat in
koeienletters de naam van de band. Dat kennen we eigenlijk niet.
Ook staat het logo van Columbia (Sony) voorop de verpakkingen.
De missing link is weliswaar toegevoegd aan de canon, maar
blijkbaar wel met enkele concessies.
De beelden van ‘Pink Floyd at Pompeii – MCMLXXII’, zijn dezelfde
als de tweede versie van de film, de film uit 1973 dus met
beperkte beelden van de opnames van ‘Dark Side Of The Moon’. Het
zijn niet de beelden van de ‘Director’s Cut’. Wel toegevoegd is
de kortere concertfilm. Wil je meer, dan blijft de ‘Director’s
Cut’ toch nog nodig.
Hoe dan ook: de rererelease werd een enorm succes: uitverkochte
bioscopen en veel media-aandacht. Het album belandde in diverse
landen op de 1e plek. Pink Floyd was terug.
Dat de film alle tijd behoorlijke impact had was niet eerder zo
duidelijk boven water gekomen. De groep was na het maken van de
film te druk met hun eigen zaken om er veel aandacht voor te
tonen. Mason: “by the time the film came out we were moving on.”
Ik kwam, ik zag en ik ging verder, zoiets.
En dat verder bracht nog veel moois. Fijn is dat de muziek uit
Pompeii nu in de rij Pink Floyd cd’s kan en de film nogmaals
scherp bekeken kan worden. Mooi om de band live te zien en de
manier waarop ze 54 jaar geleden muziek maakten. Zo blijven de
echo’s (‘Echoes’) uit het verleden nog steeds klinken.