Pink
Floyd: Meddle Het resultaat van nietsen |
||
---|---|---|
Het geluid dat Rick Wright plotseling uit zijn orgel liet horen bleek de aanzet voor een nieuw, lang avontuur waarbij de ‘nietsen’ op hun plekken vielen. Met ‘Atom Heart Mother’ bleek Pink Floyd achteraf niet blij, maar vormgever Storm Thorgerson was dik tevreden met de koe op de hoes. Bij ‘Meddle’ is de groep blij met de muziek, maar Thorgerson niet met het onderwateroor. Lees het verhaal van Pink Floyd’s Medde, een album op weg naar iets groots en voorzien van een naam die niet terug te vinden is in een compositie. Het opnameproces werd niet bevorderd door allerlei concertverplichtingen in eigen land, het overzeese vasteland, het Verre Oosten en Australië. Iedereen wilde die koe wel horen. Om het gat tussen de twee albums te verkleinen en de fans tevreden te houden paste platenmaatschappij EMI een veelgebruikte truc toe: een verzamelalbum. Op sublabel Starline werd daarop een goedkoop verzamelalbum uitgebracht: ‘Relics’ (1971). Daarop zijn oude ‘successen’ te vinden, B-kantjes en slechts één enkel nieuw werkje: ‘Biding My Time’, maar die laatste dan wel met Rick Wright op trombone! Het simpel ogende album is gestoken in een enkele hoes getekend door drummer Nick Mason. Mason had een soort muziekmachine bedacht, een hommage aan Heath Robinson en Rowland Emmet. Met de kennis van nu is het eerder een afbeelding van de werkwijze van zijn band dan een ode aan een ‘steam punk machine’. Wat opviel was dat naam van de band op de voorkant stond, iets waarvan de heren eigenlijk vanaf leken te zijn. Later liet Storm Thorgerson (Hipgnosis) een 3D versie van Mason’s helse machine maken. Die siert sommige cd-heruitgaven. Meer recent werd – gelukkig - Mason’s creatie in ere hersteld. ‘Relics’ leek en was bijzaak, ondertussen werd er flink doorgewerkt aan het nieuwe album. Langzaamaan tekenden de diverse stukken, songs zich af en ontstond er genoeg coherent materiaal dat gebruikt kon worden. Natuurlijk werd er nog volop geëxperimenteerd. Iets waar men lekker mee bezig was, was het achterstevoren opnemen van vocalen. Maar dan wel verbale delen die al achterstevoren voorgelezen of opgezegd waren! “Neeagadelouff” is een nieuw woord, maar als je het opneemt en achterstevoren afspeelt hoor je “fooled again”. Hahaha, wat een humor hadden die jongens van de Floyd hadden. Uiteindelijk leidde al het werk tot vijf wat kortere nummers voor lp-kant A en één lang werk op lp-kant B. In die zin zou je kunnen spreken van de spiegel van ‘Atom Heart Mother’. Daarop staat het lange werk op lp-kant A en de kortere werken op lp-kant B. Er is meer vergelijk, de losse nummers hebben elk zo hun eigen sfeer zonder daarmee heel samenhangend te zijn. Al met al zijn de tracks op “Meddle’ wat minder experimenteel dan die op de voorganger. De naam voor het nieuwe album werd dus
’Meddle’, een naam die niet te herleiden is naar een song of
compositie. De naam is een soort woordgrapje, vrij vertaald iets
met medaille en/of onderbreken. En zelfs dan nog heb je er
weinig aan. De hoes hielp niet echt mee, want had/heeft niets
met naam of inhoud te maken. Vaste hoezenmakers van Hipgnosis
hadden wel een idee voor een mooie hoes: de kont van een
Baviaan. Maar in een telefonisch contact, de band zat in Japan,
liet men weten daar niet heel blij mee te zijn, men zag liever
een “oor onderwater”. “Zelfs op afstand en de slechte lijn was
de verbijstering van Thorgerson hoorbaar”, zo vertelde Mason
later wat gniffelend. Thorgerson was niet heel blij met zijn creatie, de groep was daarentegen in hun noppen met het nieuwe album, het eerste, na ‘Saucerful of Secrets, waar de hele band samen aan gewerkt had. ‘Meddle’ begint met ‘One of These Days’. Het waait nogal en plotseling klinkt er een toon van een basgitaar met echo. Een tweede basgitaar valt in en een pittig tempo wordt ingezet. Waters en Gilmour spelen bas, elk in één stereokanaal. Dat de een wat helderder klinkt dan de ander, komt omdat op die bas oude snaren zaten. Er was, volgens Gilmour, wel iemand gestuurd voor nieuwe, maar die was zijn vriendin tegengekomen en vervolgens drie weken (!) onvindbaar. Heftige ontmoeting! Rick Wright plaatst zijn staccato orgelklanken en Gilmour lange gitaartonen. Halverwege wordt het nummer abrupt onderbroken voor iets wat op een machine lijkt. Een vervormde stem, die van Mason – zijn eerste publieke, vocale partij – roept weinig opwekkend: "One of these days I'm going to cut you into little pieces" en daarop keert het beginthema terug. Dit soort verbale gewelddadigheid zat ook al in ‘Careful with that Axe, Eugene’. Au. Wat zegt dat over de auteur? Aangenamer is het citaat/eerbetoon aan het thema van de Engelse science-fiction reeks ‘Dr. Who’. Dank Della Derbyshire. Even tussendoor: zij maakte geweldige elektronische muziek, de moeite waard om je in te verdiepen. Heerlijk ’s zomers is het rustige ‘A Pillow of Winds’; akoestische gitaar, slide en Gilmour’s relaxte stem: “A cloud of eiderdown draws around me softening a sound. Sleepy time, and I lie with my love by my side. And she's breathing low. And the candle dies…” Sfeervol werkje dat zo typerend Pink Floyd is, warm, ongehaast, met wat zweverige klanken tussendoor, tijdloos. De titel verwijst naar een gezelschapsspel, Mahjong, een spel dat door de heren en dames van the Floyd in die periode regelmatig gespeeld werd. Een beetje in stijl met de songs van het album ‘More’ (1969) is ‘Fearless’. Het is een eenvoudig nummer, rustig ook, met akoestische gitaren, maar tegen het eind oprukkende voetbalfans. Liverpool F.C. laat fragmenten ‘Youll Never Walk Alone’ van het succesduo Rodgers/Hammerstein horen, eindigend met luid gescandeerd “Liverpool!” De naam, ‘Fearless’, komt uit de voetbalwereld van toen. Het betekent zoiets als ‘awesome’; geweldig. Mason verbaast zich in zijn boek ‘Inside Out’ (2005) over het feit dat Waters, een fervent Arsenal fan, deze song op deze wijze wilde opnemen. Leuk allemaal, maar laat ik nou net niet van voetbal houden. Ik vond en vind dit werkje iets te (ver)storend. En wat ik met ‘San Tropez’ aan moest? Dit
was wel een heel simpele, rechttoe-rechtaan shuffle, muzikaal
weinig om het lijf. Het is het enige solowerk op het album.
Geschreven door Waters en kant en klaar aangeleverd. Gelukkig
redt Wright met zijn pianosolo het nummer enigszins. Inmiddels
was wel duidelijk, voor het geval je het nog niet wist, dat je
met Pink Floyd alle kanten uit kon. Twee van de vijf, hm, al met al een niet
heel overtuigend begin van het nieuwe album vond ik toen.
Gelukkig maakte lp-kant B dat helemaal goed met het ruim
drie-en-twintig minuten lange ‘Echoes’. ‘Echoes’, een eerste
instantie heette het werk nog ‘The Return of the Son of Nothing’
was het resultaat van ‘Nothing 1’ tot en met ‘Nothing 24’. Zelfs
live werd het werk nog aangekondigd onder de werknaam ‘The
Return of the Son of Nothing’, totdat de ‘echte titel’ viel. ‘Meddle’ werd op 30 oktober 1971 in Amerika en pas op 13 november 1971 in Europa uitgebracht. In Engeland kwam het album tot een derde plek. Capitol in Amerika deed niet heel veel ter promotie, waardoor het album bleef steken op een wat magere zeventigste plek. Wel bracht men daar nog een single uit ‘Fearless/’One of These Days’, maar dat hielp niets. Pink Floyd was/is een lp-groep en daar wist men niet zo goed raad mee. Wij, Nederlanders, waren blij, hier werd ‘Meddle’ maar liefst tweede(!). Andere toptien-successen waren er in Denemarken (6e), België (10e), Frankrijk en Italië (7e) en Australië (4e). Inmiddels is ‘Meddle’ goud in Duitsland, Italië en Engeland, 2x goud in Duitsland en 2x platina in Amerika. Die mensen daar hadden gewoon wat meer tijd nodig. Succesland Nederland is daarentegen niet present met enige certificatie-status. Dat is dan wel weer vreemd. Na de release ging de band weer op tournee, maar nu vooral door Amerika en Canada om daar voet aan de grond te krijgen. Gezien het latere succes van de verkopen van het album is dat aardig gelukt. Hoe een en ander live klonk is goed te
zien in de film ‘Pink Floyd Live at Pompeï’ (1972). De
documentaire van regisseur Adrian Maben laat Pink Floyd zien en
horen in een verlaten amfitheater van Pompeï. De groep speelt
‘Echoes’ en ‘One of These Days’ van “Medde’, aangevuld met
‘Careful with that Axe, Eugene’; ‘A Saucerful of Secrets’ en
‘Set the Controls for the Heart of the Sun’. Later voegde Maben
sfeerbeelden toe van de band aan de wandel, historische opnames
uit het archief en de inmiddels gestarte opnames voor ‘Dark Side
of the Moon’. Tijdens de opnames riep de band in een opwelling
dat ‘Seamus’ ook in de film moest. Gelukkig kende Maben iemand
wiens hond ze wel konden inzetten en dat is dan Madonna
Bouglione met haar Nobs. En nu we het toch over die historische box hebben. Op de ‘Reverber/Ation’-set is ‘Nothing Part 14 (Echoes- work in progress)’ te horen, alsmede een live-versie van ‘Echoes’ en ‘One of These Days’, opgenomen voor de BBC op 30 september 1974. Voor al het werk in wording biedt een interessant kijkje in de keuken. In potentie is het ‘main-theme’ al helemaal aanwezig. Het is mooi om te horen wat er daarna nog aangepast is. En, het moet gezegd, ten goede. ‘Meddle’ met Pink Floyd “full in control” bleek qua werkwijze en klankkleur een flinke stap vooruit vergeleken met ‘Atom Heart Mother’. Dat beide albums aan elkaar verwant zijn mag duidelijk zijn, maar waarbij de experimenten op ‘Atom Heart Mother’ nog bijna leidend zijn, zijn ze in ‘Meddle ‘ ingebed in de structuren van songs en muziek. De weerslag daarvan zou helemaal tot bloei komen op ‘Dark Side of the Moon’ (1973). Maar daarvoor is er eerst nog de soundtrack van ‘Obscured by Clouds’ (1972). Samen met ‘Meddle’ de bouwstenen voor Het Grote Succes. Waar achter ‘Dark Side of the Moon’ een heel gedegen idee zat, is ‘Meddle’ het fraaie resultaat van een hele reeks nietsen. En dat is een kunst op zich. |
||
tekst: Paul Lemmens, april
2022 afbeeldingen: © Harvest/EMI/Pink Floyd, citaten Nick Mason: Inside Out Music (2005) |