![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
Nightwish Een bad vol emoties |
||
---|---|---|
Genoeg gefantaseerd. Nightwish is, zoals gezegd, afkomstig uit Finland, uit de plaats Kitee. In 1996 zat Tuomas Holopainen (1976- ) met wat vrienden om het kampvuur en bedacht dat het wel leuk zou zijn een eigen band te beginnen. Iedereen heeft wel eens zo’n moment toch? Hij had wat ervaring in metalbands als ‘Nattvindens Gråt’ en ‘Darkwoods my Betrothed’. In zijn diensttijd (in Finland verplicht) had Holopainen muziek geschreven die wat experimenteler was en waarbij sfeerbeelden van zijn synthesizers een belangrijk rol speelden. Hij vroeg schoolvriend Erno ‘Emppu’ Vuorinen (1978- ) om gitaar te spelen. Als zangeres vroeg hij Tarja Turunen (1977- ). Tanja had dezelfde muziekdocent: Plamen Dimov. Met Emppu en Tarja nam Tuomas enkele demo’s op. Uit die opnamen ontstond later de bandnaam: Nightwish. Het geluid van de demo’s was inderdaad sfeervol, maar overwegend akoestisch, bijna folk-achtig. Dat contrasteerde nogal met Nattvindens Gråt, maar ook met de Babylon Whores. Beide bands reden in de tourbus van Spinefarm Records. Ewo Pohjola, gitarist van de Babylon Whores werkte ook als talentscout – A&R-man - voor Spinefarm. De ene na de andere demo vloog letterlijk het busraam uit. Holopainen vond het vreselijk moeilijk, maar bood uiteindelijk toch zijn demo aan. Het geluid bleek in de setting van de bus en de andere demo’s een verademing en werd meteen de bus’ favoriet. Aan het eind van de tour had Holopainen een contract bij Spinefarm. Spinefarm had genoeg aan de demo’s, maar daar dacht Holopainen anders over een schreef nog wat extra tracks voor het eerste album. Daarbij was een drummer nodig: Jukka ‘Julius’ Nevalainen (1978- ). Als tweede werd Emppu gevraagd werd over te stappen naar de elektrische gitaar. Het kampvuurgeluid had plaatsgemaakt voor een wat steviger geluid. ‘Angels Fall First’ (19777) is het eerste volwaardig album. Je hoort een groep in de beginfase, nog een beetje zoekend naar het goede geluid. Holopainen zingt hier nog, later hield hij daar mee op. Meest opvallend is de opera-achtige stem die Turunen opzet. De combinatie van een soms heavy geluid met die stem werd het karakteristieke Nightwish geluid uit de beginfase. Angels Fall First kwam terecht op 31 in de albumlijst; The Carpenter, de eerste single op nummer 3. Het eerste, echte concert was in thuisplaats Kitee. Voor het concert, in feite een statement van de band richting de woonplaats, werden extra mensen aangetrokken, bassist Samppa Hirvonen en zangeres/keyboardspeelster Marianna Pellinen. Hirvonen mocht blijven, maar moest in dienst. Daarom kreeg Sami Vänskä (1976- ), een bekende uit Nattvindens Gråt, die positie. Door studie en dienstplichten kon er pas halverwege 1998 gewerkt worden aan een volgend album. ‘Oceanborn’ verscheen in oktober 1998. Het album is een stuk harder en ambitieuzer dan het eerste, de folk is minder hoorbaar. Nevalainen had van zijn moeder extra geld gekregen om een beter drumstel te kopen en dat is hoorbaar. Nieuw is dat Holopainen niet meer zingt, althans op het album. In zijn plek zingt gast-vocalist Tapio Wilska (ook afkomstig uit Nattvindens Gråt). Holopainen’s vroegere muziekdocent zorgde voor de arrangementen van de strijkers. Kortom er werd hoog ingezet. De muziek en vooral de zangpartijen vroegen het uiterste van de bandleden, Holopainen was lekker bezig. Oceanborn kwam terecht op plek nummer 5. De single van dit album, ‘Sacrament of Wilderness’, stond gedurende langere tijd op nummer 1! De tweede single, ‘Sleeping Sun’, special geschreven voor de eclips van 11 augustus 1999, werd verrassend opgepakt door een groot aantal Duitsers. Dat leidde tot een kleine tournee door Europa. Sleeping Sun werd toegevoegd aan de re-release – de zogenaamde ‘reloaded’ versie van het album. De tweede single, ‘Walking on Air’ stond in Finland meteen op één en bleef maar liefst achttien weken in de Top40 daar. Nog in het millenniumjaar komt album nummer drie tot ons: Wishmaster (2000). Wishmaster volgt in de voetsporen van Oceanborn. Ook dit keer worden de fans verrast door nieuwigheden als een mannenkoor – Sibelius High School Choir - en de vocale bijdrage van de dan vijftienjarige Sam Hardwick in de track ‘Dead Boy’s Poem’. Dit nummer werd on 2000 uitgeroepen tot het beste nummer van Nightwish ooit. De plaat stond – niet verassend dan ook- meteen op nummer één – ik heb het natuurlijk over Finland hier - en werd na drie weken verheven tot een gouden status. In Duitsland was het welkom net zo warm en werd Wishmaster door ‘Rock Hard Magazine’ uitgeroepen tot ‘Album van de maand’. Allemaal genoeg om op een lange wereldtournee te gaan en langs grote festivals als ‘Wacken Open Air’. Middenin de opbouw naar het metalen publiek, bleek Nightwish niet vies van een klein uitstapje en wel richting het Eurovisie Songfestival. In 2000 deden ze mee met een speciaal voor deze gelegenheid geschreven song: Sleepwalker. Het publiek was voor, de jury koos iemand anders. De track verscheen als een van de extra tracks op de re-release van Wishmaster in de serie ‘Nightwish Reloaded’. Tijdens de optredens strooit Nightwish nog wel eens een cover van het een of andere lied in de setlist. Vaak zijn dat eigen favorieten. Zo hoorde het publiek plotseling ‘Over the Hiils and Far Away’, een liedje dat de ingewijden kennen van gitarist Gary Moore. De Ierse kracht is sterk in dit nummer. Een voorbode wellicht? Omdat Holopainen op dat moment niet meer werk had liggen bleef het lied nog even op de plank en verscheen als EP (Extra Play), aangevuld met wat ander restwerk en versies van ouder werk. Uiteindelijk werd het een echte cd, die het maar liefst vijftig(!) weken volhield in de Finse Top40. Na drie studioalbums en een wereldtour wordt het natuurlijk tijd voor een live-plaatje. Meestal werkt dat zo, de groep rust uit en het plaatje doet het werk. ‘From Wishes to Eternity’ was het audioverslag van de show in Tampere (Finland) en kwam in maart 2001 op de muziekmarkt. Succes, maar dan... Ook dit deel is redelijk voorspelbaar en overkomt menig band. Bassist Vänskä nam het allemaal niet meer heel serieus en kreeg de wacht aangezegd. Uiteindelijk werd hij uit de band gezet. Gitarist Vuorinen had een soort identiteitscrisis en vond zijn rol onderbelicht. Hij kreeg van Holopainen te horen kalm te blijven en vervolgens slikken en schikken. Dat deed hij; daarna werd er nooit meer over gesproken. Al met al redenen genoeg voor Holopainen om te twijfelen aan het voortbestaan van zijn nachtwens. Hij stuurde zijn platenmaatschappijen en het publieksforum zelfs een bericht dat het over en uit was. Gelukkig voor ons maakte hij een weeklange wandeltocht samen met vriend Tony Kakko. Natuurlijk werd het fenomeen Nightwish besproken en uiteindelijk vond Holopainen dat hij te snel was geweest met zijn beslissing. Thuis stond een bericht op het antwoordapparaat afkomstig van Ewo Pohjola, inmiddels de baas van Spinefarm. Pohjola wilde wel de nieuwe manager worden en Nightwish terug op de rails zetten. Om de trein weer te laten lopen werd de wat oudere en ervaren bassist/zanger Marco Hietala (1966- ) uitgenodigd om de plek van Vänskä in te nemen. Die deed dat graag, al moest hij daarvoor ‘Sinergy’ verlaten, de band waar hij op dat moment in speelde. We zijn inmiddels aanbeland in 2002. Century Child (na twee uur: goud, na
tien dagen: platina) is het eerste album in de nieuwe bezetting. Nieuw, maar
als je Holopainen een beetje volgt niet heel vreemd, is het gebruik van een
symfonie orkest. In maar liefst vier tracks wordt het metaal gelift door een
symfonisch, filmisch geluid. Eén van de mooiste nummers en tevens enen van
de favorieten van de fans is The Beauty and the Beast. In feite is het
Holopainen’s versie van Andrew Lloyd Webber’s ‘The Phantom of the Opera’.
Die beauty was ook het lijflied van Turunen. Nadat zij (later) had
plaatsgemaakt voor Anette Olzon is het nummer live niet meer gespeeld. 2003 bracht geen cd, maar een DVD; een documentaire nog wel: 'The End of Innocence’, met daarin concertbeelden, interviews en opnamen in de natuurlijke habitat. In hetzelfde jaar trouwde Turunen en legde daarmee – onbewust nog - in klein bommetje onder het fundament van Nightwish. Once (2004) was het volgende album. Voor het eerst maakte Holopainen
gebruik van een buitenlands symfonieorkest: the London Philharmonic
Orchestra onder leiding van en met arrangementen (ook voor het koor) van Pip
Williams en The Metro Voices onder leiding van Jenny O’Grady. Dat beviel
goed en het orkest werd hierna vaker ingezet. Voor de fans in andere landen
was "Kuolema tekee taiteilijan" (De Dood maakt de Artiest) een opmerkelijke;
het nummer werd helemaal in het Fins gezongen. ‘Hoge hoop doet diep vallen’ zou een gezegde kunnen zijn, want met het succes liepen de gemoederen in de band hoog op. De heren vonden dat de opstelling van zangeres Turunen niet meer positief bijdroeg aan de sfeer in de band en in een door ieder ondertekende brief werd haar ontslag meegedeeld. Een en ander had te maken met Turunen’s man, een Argentijnse zakenman. Hun opstelling maakte het werken bijna onmogelijk. Turunen op haar beurt was geshockeerd door deze aanpak en vond de aanpak in een openbare brief "senselessly cruel". Een soort afscheid van haar was de DVD ‘End of an Era’. Nightwish vroeg om demo-tapes van potentiële, nieuwe vocalisten. Halverwege het jaar werd bekend gemaakt dat de Zweedse Anette Olzon (1971- ) de nieuwe zangeres was. Net op tijd, want in september was de groep weer in de studio voor het zesde album: ‘Dark Passion Play’. Het was het duurste album ooit opgenomen in Finland. Naast Olzon heeft Hietala nu een meer prominente rol als zanger. Net als op de voorganger zijn The Metro Voices present, ditmaal aangevuld met The Metro Voices Gospel Choir. Het ‘speciale’ orkest; het Dark Passion Play Orchestra staat voor dit passiespel net als bij de voorganger onder leiding van Pip Williams. Arrangementen en bewerkingen zijn allemaal van zijn hand. Het orkest werd opgenomen in de beroemde Abbey Road Studios. Het zegt wel iets over de positie van Nightwish. Nog opvallender, mooier vind ik, is het artwork dat verzorgd werd door Janne & Gina Pitkänen. Dat zouden ze blijven doen voor de komende albums, net als alle posters, flyers, shirts enzovoorts. Door een lek in een downloadsite (‘modern times’, zou Chaplin zeggen) werd de release van de nieuwe single(download only!), ‘Eva’, met Olzon voor het eerst als hoorbare zangeres naar voren gehaald. De eerste fysieke single, ‘Amaranth’ kwam iets later en was binnen twee dagen goud. Het album deed er niets voor onder in vijf landen op de eerste plek, en in nog eens zestien landen in de top honderd. Meer dan twee miljoen exemplaren werden in korte tijd verkocht. Het eerst concert van een wereldtournee met Olzon was in Tel Aviv (6 oktober 2007), maar daarvoor was er nog een onofficieel eerste concert in Tallinn. In het Rock Café daar trad een band op genaamd ‘Nachtwasser’… ; voor wie er bij was, Nightwish deed het uitstekend! De tournee bracht de band ongeveer de hele wereld over en eindigde pas in september 2009, bijna twee jaar later dan de start dus. Om er iets van mee te krijgen kun je de live cd/dvd ‘made in Hong Kong (and various other places) terugkijken- en luisteren. De DVD biedt als extra de documentaire ‘Back in the Day is Now’. Dat geven van documentaires aan fans is een goede zet van de groep. Je komt zo wel erg dicht bij de mens achter de muzikant en dat schept een ander soort band met de band. Na de bijna oneindige tour nam de groep een lange rustpauze en dat gold
ook voor de fans, al waren geruchten en roddels niet van de lucht. Pas in
februari 2011 kwam de officiële aankondiging van een nieuw album:
‘Imaginarium’, weer met orkestwerk en dit keer zelfs met een complete
speelfilm erbij onder leiding van regisseur Stobe Harju. L ater het jaar
volgde een wijziging van de naam naar ‘Imaginaerum’. Op 11 november
verscheen de eerste single: ‘Storytime’. Op 30 november de cd, gevolgd door
de lp-versie en een limited boxversie met een tweede cd met een
instrumentale versie van het album. Grensverleggend, filmisch, episch. Het
zijn maar een paar termen die de muziek op deze set aanduiden. John
Keating’s gezegde in de hoes: “But only in their dreams van men be truly
free. Twas always thus, and always will be”, zegt iets over hoe Holopainen
in het leven staat. Orkest (The Looking Glass Orchestra) én koor én Williams
zijn als ‘oude bekenden’ present. Williams is helemaal lyrisch over zijn
bijdrage. Dat is eigenlijk best grappig, want er zit nogal wat
leeftijdsverschil in Holopainen en Williams (1947- ). Maar ja, we weten het
allemaal: muziek kent geen (leef-)tijd. Na het album volgt bijna natuurlijk opnieuw een wereldwijde tournee, maar
in oktober 2012 staat plotseling op de facebookpagina van de band dat Olzon
en de rest van de band uit elkaar zijn gegaan. Er waren wederzijdse
verklaringen. De een had het over de ziekte van Olzon die haar het werken
lastig maakte. Olzon had het over dat het haar beslissing niet was.
Onderhuids speelde er veel meer, maar dat kwam nooit naar buiten. Het eerste
concert, de band zat middenin de tour en moest of afzeggen of iets regelen,
werd opgevangen door de zangeressen van Kamelot, maar inmiddels lag er al
een hotline naar Nederland, naar de eerder genoemde Floor Jansen (1981- ).
Jansen was bij Holopainen al bekend door haar eigen bands After Forever en
ReVamp. Een niet heel ver van de boom vallende appel in feite. Jansen kreeg
een ticket en werd gevraagd binnen vierentwintig uur alle nummers te leren.
Ze deed het zo goed en vooral de sfeer in de band werd er zoveel beter door
dat ze mocht blijven. Dat werd op 9 oktober 2013 bekend gemaakt. Meteen
daarbij werd gezegd dat Troy Donockley) een vast groepslid was geworden.
Hiermee werd Nightwish in een klap uitgebreid tot een sextet. Het wisselen van de frontvrouwen hield de gemoederen, de fans, behoorlijk bezig. Op social media wordt de dames nogal eens de maat genomen, nee, niet de omvang, maar de kwaliteiten. Er is een grote rivaliteit over wie van de drie nu beter is/zingt. Echter elk heeft haar eigen stijl en kwaliteiten en Holopainen weet als een uitstekende componist het best welk soort zang bij zijn muziek past. Die muziek is steeds in ontwikkeling en vraagt daarom steeds een ander soort benadering. Qua maat zou Jansen het met haar één meter drie-en-tachtig ruim winnen. Op 27 maart 2015 werd het nieuwe album gepresenteerd: ‘Endless Forms Most
Beautiful’. Het eerste album met Jansen. In februari hadden ze al een stukje
van de sluier opgetild met de single ‘Élan’. Voor veel fans was er opnieuw
een shock. Oudgediende drummer Nevalainen had problemen met zijn gezondheid;
hij leed al geruime tijd aan slapeloosheid en kreeg daar steeds meer last
van, zoveel dat hij niet meer in staat was ‘normaal’ te functioneren. Hij
ging niet uit de groep, maar bleef – en is nog steeds - als helper en
drumadviseur verbonden aan de groep. Op de kruk zit tegenwoordig: Kai Hahto
(1973- ). Endless Forms Most Beautiful leunt qua teksten op de wetenschap en
vooral de uitspraken van Charles Darwin en Richard Dawkins. Dawkins spreekt
zelfs tot ons in twee stukken: ‘Shudder Before the Beautiful’ en het lange
stuk ‘The Greatest Show on Earth’. Met vierentwintig minuten is het niet
alleen het langste stuk van Nightwish, maar voor velen ook het absolute
hoogtepunt. Na alle wisselingen, tournees en emoties werd het tijd voor een pauze.
Die werd gevuld met een live DVD en/of cd ‘Vehicle of Spirit' (2016) en een
verzamelalbum ‘Decades’ – An Archive of Songs 1996-2015. Op Decades,
samengesteld door Holopainen staan de tracks van jong naar oud, daarmee
aangevend waar de band nu stond en waar ze vandaan kwamen. Voor mij minstens
net zo boeiend, want ik legde de reis ook in omgekeerde volgorde af en begon
mijn muzikale omarming van Nightwish met dit album. En daarna werd het stil. Iedereen ging zijn of haar eigen weg, maakte een soloalbum (Holopainen), kreeg een kind (Jansen), speelde in andere bands mee (Hietala). Nightwish werd in 2018 opgenomen in de Finse ‘Hall of Fame’. Dat was een enorme eer, want het gebeurt zelden. Nightwish is pas het elfde lid in die hal. Eenmaal tot rust gekomen begon Holopainen samen met zijn vrouw Johanna Kurkela en Troy Donockley een hobbyband onder de naam ‘Auri’. Auri bracht een eerste album uit (2018) onder dezelfde naam in een prachtige, luxe verpakking. Met name dat album zorgde ervoor dat Holopainen weer zin kreeg om voor Nightwish te gaan schrijven, zo liet hij ons via een filmpje op YouTube weten. Dat album wordt verwacht in 2020. Wij wachten vol ongeduld inmiddels en bereiden ons maar alvast voor op een nieuw bad vol emoties. |
||
tekst: Paul Lemmens, juni 2019 plaatjes: © Spinefarm/Nuclear Blast |