![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
Maurice Ravel: Boléro Opwindend dansstuk voor marktlui, ruimtereizigers en Bo Derek |
||
---|---|---|
Op 22 november 1928 ging de Bolero in de Parijse Opéra in première. Het publiek stond na afloop op de stoelen en op de programmaboekjes, tenminste van wat er op dat moment nog van over was, van enthousiasme. Het stuk heeft dan ook een beklemmende, hypnotiserende opbouw met een enorme bevrijding. Die bevrijding moest en moet zich laten gelden. Het ballet, daar ging het in eerste instantie om, was geschreven door Bronislava Nijinska, de zus van de beroemde choreograaf Nijinsky. Het toneel bestaat uit een donker café. Rubenstein komt op als zigeunerdanseres en stampt het ritme van de Bolero staand bovenop een tafel. Vervolgens verschijnen er meerdere mannen en Rubenstein wordt van de een naar de ander geslingerd, messen worden getrokken, maar het gevecht, om haar natuurlijk, vindt net niet plaats. Einde stuk. Ravel was het niet helemaal eens met de enscenering, hij had liever een open veld gezien met fabrieken op de achtergrond als mechanisch contrast met zijn bijna plastische muziek. 14 November 1929 was de Amerikaanse première. Arturo Toscanini dirigeerde
de New York Philharmonic en ook daar was het een enorm succes, zoveel dat
daarmee volgens een Amerikaanse recensent Ravel bijna een Amerikaanse held
werd. Weer een jaar later dirigeerde Toscanini het stuk in Parijs in
aanwezigheid van Ravel. Dat viel niet helemaal goed, Ravel vond dat het stuk
veel te snel gespeeld werd. Uit woede weigerde hij op het podium te komen en
het applaus van het publiek in ontvangst te nemen. Het leidde zelfs tot
ruzie, want Toscanini riep dat “dit de enige manier was het stuk te redden”
waarop Ravel riposteerde dat het zo niet moest, gevolgd door Toscanini “in
jouw tempo werkt het niet” waarop Ravel furieus riep dat hij het dan beter
niet moest spelen. Vier maanden later werd de ruzie bijgelegd. Het tempo was
vanaf het begin al een discussie. Ravel had aangegeven een “Tempo di Bolero,
moderato assai’’ met metronoomwaarde 76. Later had hij dat verlaagd tot 66,
langzamer. Het stuk is op vele manieren uitgevoerd, maar een versie die mij meer deed dan de vele manieren was de versie van Frank Zappa in 1988. De Bolero in een reggae-versie door een rockband! Uitstekend uitgevoerd door zijn muzikanten. De meerwaarde zat in de marimba, die gaf voor mij precies de sfeer aan die ik altijd had gezocht en zo vaak gemist. Een mediterraan sfeertje, warm, beetje lome toestand, de avond valt, Cyclades klinken. Dát. De eerste opname van 8 januari 1930 heeft dat ook. Piero Coppola neemt het stuk onder het luisterend oor van Ravel op voor The Gramophone Company. Nota bene de volgende dag neemt Ravel het zelf op voor Polydor met het Lamoureux Orkest. In hetzelfde jaar vindt een opname plaats onder leiding van Willem Mengelberg met het Concertgebouw Orkest. We waren er vroeg bij in ons koude landje. Behoefte aan exotica? Door de jaren heen is de Bolero het populairste werk van Ravel geworden,
De film 10, met Bo Derek heeft daaraan nog eens extra bijgedragen: Did you
ever do it to Ravel’s Bolero?” De aard van het stuk leent zich natuurlijk
prima voor een opwindende seksscène met orgastisch slot. Het is niet de
enige film waarin het stuk voorkomt, zo is het bijvoorbeeld ook te vinden in
fantasyfilms als 'Legend of the Galactic Heroes' en 'Star Trek'.
Uiteindelijk bleek Ravel toch gelijk te hebben over de populariteit van zijn
Bolero, zelfs into space! |
||
tekst: Paul Lemmens, december
2012 plaatjes: © Andante e.a. |