![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
Kraftwerk Wir sind die Roboter |
||
---|---|---|
Net als de meest mensen was ik niet van Kraftwerk op de hoogte tot hun album ‘Autobahn’ verscheen. Dat was me een reis en helemaal als je dat album op een of andere manier kon afspelen in een auto rijdend op die snelweg. Startend bij de experimentele klankenperiode uit de beginfase werd Kraftwerk via de hit ‘Das Model/The Model’ een elektronische band met dansbare beat en daarmee hun tijd ver vooruit. De vier leden verscholen zich vaak letterlijk achter hun robot-aliassen. Interviews werden niet gegeven, waardoor de band een welhaast ongrijpbare entiteit werd. Lees het verhaal van een bijzondere, Duitse band die na Beatles en Rolling Stones genoemd wordt als de meest belangrijke band…. ooit! Het verhaal van Kraftwerk begint als zoveel andere verhalen op de
LemonTree. Er zijn mensen die elkaar tegenkomen en iets muzikaals
willen doen. In Düsseldorf woont Florian Schneider-Esleben
(1947-2020/fluit, elektronica, synthesizers). Hij is de zoon van
Paul Schneider, een toonaangevend architect, ontwerper van de
eerste parkeergarage met verdiepingen en het Bonn/Köln Airport. De
man zocht altijd nieuwe wegen in bouwmateriaal en experimenteerde
met lichtinstallaties, vormgeving, staal. Hij noemde zijn werk
‘dynamische Strukturen’. Het is, kortom, een ideale voedingsbodem
voor zoon Florian, maar ook voor dochters Claudia en Tina. De
familie Schneider-Esleben is een welgesteld familie. Op ‘Tone Float’ bestaat Organisation/Kraftwerk, naast Schneider
(electric flute, alto flute, bell, triangle, tambourine,
electroviolin) en Hütter (organ), uit: Basil Hammoudi
(?/glockenspiel, conga, gong, musical box, bongos, voice); Butch
Hauf (?/bass, shaky tube, small bells, plastic hammer) en Fred
Monicks (?/drums, bongos, maracas, cowbell, tambourine). Eén ding
is meteen duidelijk, het lijkt meer dan het is, als je maar alle
instrumenten opnoemt is het heel wat. Het album werd geproduceerd
door niemand minder dan Conrad – Conny – Plank en bestaat uit vijf
tracks: één lange op lp-kant één: ‘Tone Float’ en vier kortere op
kant twee. De hoes is niet een van de fraaiste, dan zeg ik het
netjes, maar opmerkelijk is de kleine wegwerkpilon op de
achterzijde. De route werd uitgezet! ‘Tone Float’ Het lange nummer
doet wat ‘oosters’ aan met na een intro met veel percussie,
rustige orgel- en fluitsolo’s. Bij ‘Milk Rock’ krijgen we voor het
eerst te maken met een strak repeterende basis en een bewerkte
fluitsolo. ‘Silver Forest’ is een ‘spacy’ track met lang
aangehouden tonen met zachte drums gehuld in echo. Een track die
typerend is voor veel muziek uit deze periode. ‘Rhythm Salad’ is
precies die salade die je hier verwacht: veel gerommel en gerammel
met percussie-instrumenten. ‘Noitasinagro’ – Oranisation
achterstevoren – is een vrij langzame en rustige track met lang
orgelwerk. Al met al een aardig album, geheel in de sfeer van deze
periode, maar niet heel bijzonder of speciaal. RCA had dat ook al
snel door en dumpte de band. Tekenend is dat het duo dit album,
net als de volgende drie, nooit heeft willen opnemen in de door
hun vastgestelde officiële catalogus. Ja, misschien ooit en wie
weet. Nog in de beginfase rommelde het behoorlijk met de musici in de
band. Op het eerste album onder de naam Kraftwerk, simpelweg
‘Kraftwerk’ (1970) genoemd, treffen we naast Schneider en Hütter
twee drummers aan: Klaus Dinger en Andreas Hohmann (?/drums).
Dinger doet mee op één track, ‘Von Himmerl Hoch’, Hohmann op twee:
‘Ruckzuck’ en ‘Stratovarius’. De vierde track, ‘Megaherz’ is
drummerloos. Na ‘Kraftwerk’ komt natuurlijk ‘Kraftwerk 2’ (1972). Nummer twee
is stilistisch het vervolg op de eerste wegwerkpilon, maar nu een
groene; de naam er weer schuin overheen en foto’s aan de
binnenzijde. Net als het vorige album geproduceerd door Conny
Plank. ‘Zwei’ is ook echt een zwei(duo)-album van Schneider en
Hútter. Het instrumentarium is wat uitgebreid met: electronics
(Mischpult), piano, basgitaar, Rhytmusmaschine en Harmonika. ‘Kraftwerk’ en ‘Kraftwerk 2’ zijn nooit officieel op cd gezet, je komt her en der bootlegs tegen. Dat geldt ook voor de combinatie van de twee. Philips bracht de albums samen uit op haar progressieve Vertigo-label: ‘Kraftwerk’ (1972). Hütter heeft beide albums afgedaan als niet relevant en onbelangrijk. Jammer, want hier ligt toch de kiem van de band. Eenzelfde lot is ‘Ralf & Florian’ (1973) beschoren. De naam
zegt het al. Dit is een duo-album. De vasteland-uitvoering was er
een met een zwartwit foto van beide heren op de voorzijde.
Schneider in pak met stropdas en muziekspeld, Hütter nog met lang
haar en ruitjeshemd. Boven het tweetal de naam van de band over de
inmiddels bekende pilon. De achterzijde toont een kijkje in de
Kling Klang-Studio. Hütter met orgel en Mischpult, Schneider
ingebouwd in de nodige elektronica, fluitenselectie en
Hawaiian-gitaar. Vooraan twee lichtbakken met de namen in Neon en
halverwege een schemerlamp met aangehangen ananas. Die is een
knipoog naar een van de titels: ‘Ananas Symphonie’. Natuurlijk is
het handelsmerk, de pilon, aanwezig in de studio. Het is niet
alleen een aardige foto, maar tevens een leerzame. Kraftwerk’s
studio was een modulaire. Ze namen de hele handel mee voor
concerten. Wat je op de foto ziet stond ook op het podium. Dat is
zo gebleven. De concerten in deze periode waren echter schaars,
meestal in Duitsland, een enkele in Frankrijk. De minder
iconische, Engelse hoes laat op de voorzijde een elektronisch
circuit zien. De achterzijde is gelukkig hetzelfde. ‘Autobahn’ (1974) is Kraftwerk’s ‘magnum opus’. Hét album dat de
wereld versteld deed staan. Was het niet meteen op dat moment, dan
was het wel later. Emil Schult’s hoes is meteen een toonbeeld van
na-oorlogs optimisme, gekoppeld aan jaren vijftig reclamebeelden.
Op de autoweg die zich tot aan de verre horizon uitstrekt halen we
een Volkswagen Kever in, links komt ons een Mercedes tegemoet.
Allemaal Duits vakmanschap. Achter de bergen breekt een
‘Glitzerstrahl’ door de wolken. Op het dashboard van de auto
waarin de kijker rijdt staan vier kleine portretten van de musici,
de radio staat aan. Achterop de hoes een collageachtige foto met
daarop de heren Kraftwerk. Als je ze zo bij elkaar ziet lijken ze
weinig met elkaar te maken te hebben. Aan de hoes is nogal wat
gesleuteld. De auto op de voorzijde is helaas verdwenen, waardoor
de weg wel een heel stille wordt. Op een tweede editie was op de
voorzijde een sticker geplakt met het verkeersbordlogo van
autowegen in wit op een blauwe ondergrond. Nog weer later is deze
stilistische afbeelding de voorkant van cd en lp geworden. Jammer
voor Schult. Jammer ook voor Kraftwerk, want het origineel is
onovertroffen. Op ‘Autobahn’ staan vijf nummers, het
een-lp-kant-lange ‘Autobahn’, twee-en-twintig-en-een-halve minuut.
Op de B-zijde ‘Kometenmelodie 1 en 2’, ‘Mitternacht’ en
‘Morgenspaziergang’. Kraftwerk was en is een Duitse band, er werd
nog niet wereldwijd gedacht, alle titels zijn dus gewoon in het
Duits. Overigens net als de songtekst. De eerste ‘song’ van
Kraftwerk: “Wir fahren, fahren, fahren auf der Autobahn. Wir
fahren, fahren, fahren auf der Autobahn. Vor uns liegt ein weites
Tal. Die Sonne scheint mit Glitzerstrahl. Wir fahren, fahren,
fahren auf der Autobahn. Wir fahren, fahren, fahren auf der
Autobahn. Fahrbahn ist ein graues Band. Weiße Streifen, grüner
Rand.” Dat is het. Op de lp kwam daar nog iets bij: “Jetzt
schalten wir ja das Radio an. Aus dem Lautsprecher klingt es dann:
Wir fah'rn auf der Autobahn.” Prachtig gevonden natuurlijk en
daarmee een cyclisch lied met dubbele bodem. De rit begint met het
starten van de motor, een claxon en daar gaan we. Door de vocoder
klinkt ‘Autobahn’ in verschillende uitingen en dan loopt de motor
(lees: de handmatige sequens) warm, zet een drummachine in en
rijden we op de snelweg. Onderweg gebeurt er van alles. Er komen
auto’s langs gerazen, het wordt even spannend, tegemoetkomend
verkeer toetert even. Na een aardig ritje keert het refrein terug
en wordt de rit voortgezet. Prachtig nummer. Veel te lang voor een
single, maar wel met de potentie ervan. Zonder medeweten van de
heren werd de track gesnoeid tot bijna vier minuten en op single
gezet. De single sloeg aan, zoiets had men nog niet eerder
gehoord. Duitse zang, een staccato, elektronisch ritme. Je kon er
nog net niet op dansen, maar het had wel wat. Het geluid werd nu
grotendeels gegenereerd door echte synthesizers, zoals de Minimoog
en de Engelse EMS. In Duitsland kwam het nummer tot een negende
plek in de Toplijst , in ons land tot een twaalfde en in Amerika
tot een vijfentwintigste. Een iets kortere versie kwam in Engeland
op de markt en haalde de elfde plek. De heren van Kraftwerk lieten
– later- weten dat ze de edits, de knipjes in het lange nummer om
het korter te maken – precies zo gedaan zouden hebben. Een
compliment voor degene die dat uitgevoerd heeft. ‘Autobahn’ kwam in Duitsland tot de negentiende plek in de
‘Offiziëlle Top100’. In Zwitserland op een 77e plek en in Zweden
een 27e’. Als gevolg van, vooral het single-succes, ging Kraftwerk
in 1975 op tournee. Ze konden nieuwe apparatuur kopen en hun
demontabele en praktische bouwstudio uitbreiden en vernieuwen. De
studio werd nu officieel ‘Kling Klang Studio’ genoemd. Het vervolgalbum kwam in 1975: ‘Radio-Aktivität’. Het werd meteen
maar in twee versies uitgebracht. Een Duitse én een Engelse:
‘Radio-Acitivty’. Die laatste met Engelse zang dus. Ik hou het
hier maar even op de ‘Originalfassung’. ‘Radio-Aktivität’ gaat
over radioactiviteit in twee gedaantes: de activiteit op/van de
radio en het werken met radioactief materiaal. Dat laatste stond
op dat moment nog niet heel erg ter discussie. Later kwamen de
stickers op de hoezen en de reeks kernenergiecentrales met
problemen, zoals Tsjernobyl en Sellafield en was radioactiviteit
een ‘no-go’-area’. De hoes, een ontwerp van Schult, is de
afbeelding van een oude radio-ontvanger, een zogenaamde ‘Deutscher
Kleinempfänger’. De achterzijde van de radio is de achterkant van
de hoes. Bij de eerste, Duitse versie, was een velletje stickers
gevoegd met het kern-energie-logo en daarbij de naam van de groep
en de titel van het album. Dat logo zou later op een veel meer
gestileerde hoes komen. Schult zorgde ook voor een flinke reeks
teksten voor bijna alle songs. ‘Radio-Aktivität’ is het eerste
album dat opgenomen is in de eigen Kling Klang Studio en ook het
eerste zelf geproduceerde. Het is tevens het eerste compleet
elektronische album. De tournee die volgde op het album leverde de groep een bijzondere ‘fan’ op: David Bowie. Bowie, die genoeg had van ‘the Tin White Duke’, het image dat hij op dat moment had, zocht nieuwe wegen en de weg van ‘krautrock’, lees dansbare elektronica, beviel hem wel. Hij vroeg dan ook of Kraftwerk niet als zijn begeleidingsgroep wilde fungeren. Het antwoord was kort en zakelijk en typisch Kraftwerk: ‘No’. Het weerhield Bowie niet, om, samen met Brian Eno, nog zo’n fan, naar de Kling Klang Studio in Düsseldorf af te reizen en te kijken of er andere mogelijkheden voor een samenwerking mogelijk waren. Schneider en Hütter waren echter te druk met het vervolgalbum. Bowie ging daarom naar Berlijn en verbleef thuis bij Edgar Froese van Tangerine Dream. Maar ook met die band kwam een muzikale samenwerking niet tot stand. Uiteindelijk maakte Bowie met Eno en Robert Fripp een reeks van drie albums met krautrock-invloeden: ‘Low, Heroes en Lodger’. ‘Trans Europa Express’/Trans-Europe Express’ (1977) is het tweede
album met het klassieke kwartet. Ook dit album kwam in Duits en
Engels uit, maar nu werden er voor de twee uitvoeringen zelfs twee
verschillende mixen gemaakt. Men had de smaak te pakken, want voor
de Franse markt werd, weliswaar slechts één track,
‘Schaufensterpuppen/Showroomdummies’, in het Frans uitgevoerd:
‘Les Mannequins’. Met dit album wilde Kraftwerk de vleugels
uitslaan richting Europa. De track ‘Metall auf Metall’ kreeg een
vervolg in ‘Abzug’. Op de Engelse variant werd dit één nummer:
‘Metal on Metal’. Veel succesvoller is ‘Die Mensch-Maschine/The Man Machine’
(1978). Het kwartet staat strak afgebeeld op de voorzijde, rode
overhemden, zwarte das, strak en kort kapsel en rode lippenstift.
Poppen? Machines? Robots? De grafisch sterke hoes was gebaseerd op
het werk van de Russische kunstenaar El Lissitzky. De Heimat werd
ingeruild voor een bijna kubistische aanpak. Het paste perfect bij
de muziek op het album die nog strakker, steviger, korter, to the
point was dan alle vorige albums. Nieuw is het feit dat voor het
eerst een derde componist, Bartos, genoemd wordt naast het
‘Triumvirat’ gevormd door Schneider, Hütter en Schult. Kraftwerk viel even stil, drie jaar later werd de generator pas
weer opgestart: ‘Computer Welt/Computer World’ (1981) is het
achtste album van de groep. Net als op het vorige album doet
Bartos mee als componist. Op de voorzijde zien we in het geel een
afbeelding van een computer met daarin de gestileerde hoofden van
de bandleden. Die werden bij latere releases iets aangepast. Kijk
en vergelijk. De naam zegt het al, het album gaat over de computer
in het dagelijks leven. Dat was anno 1981 nog een bijzonderheid,
nu zijn ze niet meer weg te denken. Op de achterzijde en in de
binnenhoes zien we de robots in actie. ‘Computer Love/The Model’
(1982) was de eerste single (Engeland) van het album, maar die
kwam niet verder dan een 36e plek. De single werd nogmaals
uitgebracht, maar nu in 12” uitvoering, met ‘The Model’ op de
B-kant. Die werd echter het meest gedraaid en kwam uiteindelijk
tot de eerste plek, daarmee het vorig album propagerend. ‘Computer
World’, het album kwam in Engeland tot een vijftiende plek en
behaalde daarmee ‘zilver’. De hoogste positie was in eigen land:
zevende. In 1983 bracht de groep alleen een single uit: ‘Tour de France’
met daarop twee keer hetzelfde nummer: op de A-kant de ‘version
Allemande’ op de B-kant de ‘version Française’. Zowel Schneider
als Hütter waren fanatieke wielrenners en wilden graag de
‘soundtrack’ maken bij hét wielerspektakel bij uitstek. Door de
nieuwe aankoop, een E-Mu Emulator, konden ze alle geluiden
‘samplen’, zoals geluiden van hun fietsen, versnellingen inzetten,
de ketting die ‘rammelt’. Het was een ideaal geluidsdecor. Daarbij
herhaalde ze in feite de geluidsactie van ‘Autobahn’, weliswaar op
een andere, hi-tech-manier. Het bleef bij de single, er kwam
ondanks verwachtingen en vage toezeggingen geen bijbehorend album.
Een nieuw album kwam pas in 1986, vijf jaar na ‘Computer Welt’:
‘Electric Café’. Dit keer één titel, maar wel weer een Duitse- én
Engelse versie. In eerste instantie zou het album ‘Technicolor’
genoemd worden, maar die naam bleek met een ‘registered trademark’
beschermd. Vervolgens zou het album ‘Techno Pop’ genoemd worden én
de single ‘Tour de France’ bevatten, maar van beide werd
uiteindelijk afgezien. “De naam ‘Techno Pop’ klonk anno 1986 niet
meer innovatief”, aldus de heren. later Als verklaring voor het
lange wachten werd medegedeeld dat Schneider een ernstig
fietsongeluk gehad had en ruime tijd nodig had om te herstellen.
Een niet genoemde reden was dat Kraftwerk links en rechts
ingehaald was door andere synthi-groepen. Die konden nu
ruimschoots beschikken over goedkopere apparatuur die ook nog eens
meer kon. Kraftwerk was hiermee ingehaald door de Tijdgeest, kom
dan nog maar eens met iets opvallends. Toen het album uiteindelijk
uitkwam viel het daarom bij velen tegen. “Was dat nu muziek die
vooruitstrevende band?” ‘Electric Café bevatte, muzikaal gezien,
weinig verrassingen en borduurde vrolijk voort op de reeks vorige
albums. Het was weliswaar volledig digitaal opgenomen en
volgestopt met samples, maar het was het eigenlijk nét niet. Beide
singles, ‘Musique Non-Stop’ en ‘The Telephone Call’ deden het ook
al niet zo, behalve op de Billboard Dance Chart, daar kwam ze
allebei tot een eerste (!) plek. Maar dat is niet genoeg voor de
rest van de wereld. Bartos vertrok voordat een ‘nieuw’ album uitgebracht werd: ‘The
Mix’(1991). Daarmee is het album een terug naar af met alleen de
robotversies van Schneider en Hütter op voor- en achterzijde van
de hoes. Veel meer info over de ‘music data mix’ werd er niet
gegeven. Wel werd ene Fritz Hilpert (1956- /technicus, percussie)
genoemd. Hij zou later een nieuw Kraftwerklid blijken te zijn.
Datzelfde gold voor Fernando Abrantes (1960- /producer,
keyboards), maar die bleef nauwelijks lang genoeg om indruk achter
te laten. Het duurde tot 1999, acht jaar na ‘The Mix’, voordat we weer iets
van Kraftwerk hoorde. ‘Expo 2000’ werd als EP, een verlengde
single, uitgebracht ter ere van de Hannover Expo 2000 World Fair.
De organisatie had Kraftwerk opdracht en geld (maar liefst DM
400.000, zo’n 200.00 euro) gegeven voor de uitvoering. Daar was
nogal wat heisa over. De ‘tune’, want dat was het in eerste
instantie, zou overal te horen zijn, stadions, bussen, treinen,
radio en TV. Voor de EP werd de korte tune uitgebreid tot ruim
drie minuten. Een gelimiteerde eerste versie, maar zo
‘gelimiteerd’ dat bijna iedereen die heeft, kreeg vier versies
mee: ‘Radio Mix, Kling Klang Mix 2000, 2001 en 2002’. Het speciale
zat hem in het hoesje, een zogenaamde ‘lenticulaire afbeelding’.
Dat is een afbeelding die ‘beweegt’ als je het doosje langzaam
heen en weer draait. Vroeger deden ze dat met ansichtkaarten. De
muziek is gecomponeerd door Schneider, Hütter en Hilpert. Het wachten was op iets echt nieuws. Dat kwam, onverwacht,
alsnog: ‘Tour de France Soundtracks’ (2003). Kraftwerk greep
hierbij terug op de inmiddels niet meer verkrijgbare single uit
1983. Hütter, maar ook Schneider, waren na de slopende Computer
World-tournee vooral bezig met hun gezondheid. Ze aten vegetarisch
en fietsten zich suf. Voor Schneider met de eerder genoemde
vervelende gevolgen. Toen al wilde Hütter graag een heel album van
fietstracks, maar daar kon hij de rest niet van overtuigen. Nu,
zesentwintig jaar later, was het alsnog zover. En er was nu een
speciale gelegenheid, de honderdste verjaardag van de Tour.
Typisch Kraftwerk is dan wel weer dat het album niet op tijd af
was om die Tour luister bij te zetten. Wat met ‘Electric Café’ niet lukte, lukte nu wel. Publiek en pers waren enthousiast. Het album werd een hit in Duitsland (1e), 21e in Engeland (zilver); 7e in Finland, 9e in Denemarken, 3e in de USA Billboard Top Dance Electronic Albums Hot100. Noorwegen (18), Italië (22). In ons land helaas een 76e plek en in het land waar het om draaide, Frankrijk, een schamele 84e plek. Op die fiets dus. Nog voordat ‘Tour de France Soundtracks’ uitkwam volgde de
‘Minimum-Maximum-Worldtour’ (2003). Net als voorgaande jaren ging
de hele Kling Klang Studio mee, maar waar eerder het podium vol
stond, kon nu volstaan worden met vier lessenaars met
laptopcomputers en wat randapparatuur. Op grote schermen achter
het viertal werden ‘visuals’ vertoond, die live gesynchroniseerd
werden met de sounds van de laptops. Hütter was het drukst. Hij
speelde nog een minikeyboard en zong. De rest drukte vooral op het
goede moment op de knoppen of toetsen. De wereldtournee was goed voor Kraftwerk’s eerste, echte live-album, simpelweg genoemd naar de tournee: ‘Minimum-Maximum’ (2005). Het album verscheen in diverse versies; 2cd, 2DVD en een speciale ‘notebook-version’. Die laatste is het leukst. Het is een kartonnen laptop die je echt open kunt klappen. In het binnenwerk is naast de 2cd en 2DVD ook een flink boekwerk (88 pagina’s) met foto’s van de tournee te vinden. De notebook is zoals de meeste andere releases van Kraftwerk in zowel Duitse- als Engelstalige uitvoering verkrijgbaar. ‘Minimum-maximum’ geeft een goed beeld én geluid van de tournee. Je hoort tracks van ‘Autobahn’ tot ‘Electric Café ‘. De dubbel-cd verkocht goed en kwam als hoogste plek op vier in de Billboard Top Dance/Electronic Albums. Dat laatste was een terugkerend fenomeen. Daarmee werd duidelijk dat Kraftwerk een populaire dansbare band was, maar dan wel alleen in Amerika. In 2004 brengt Kraftwerk: ‘The Catalogue/Der Katalog
1-2-3-4-5-6-7-8’ op de markt. Het is een doosje met daarin al het
werk vanaf ‘Autobahn’ tot en met ‘Tour de France’, exclusief de
singles en EP. Alle materiaal is verfrist en opgepoetst. Hütter:
“The sound needed remastering… it’s like a reconstruction, like
when a painter takes his paintings from the archives and blows the
dust off and puts them in a retrospective. It was quite
time-consuming work, but I think once you see it you will
immediately understand.” (citaat: Wikipedia). In dit doosje heet
‘Electric Café’ ‘Techno Pop’ en is ‘Tour de France soundtracks’
gedecimeerd tot ‘Tour de France’. Alle verpakkingen hebben een
verbouwing ondergaan. Zoals eerder zijn er Duitse én Engelse
edities. Rond 2004 is Kraftwerk weer on the road met een tournees door
Amerika, Ierland, Polen, Ukraïne, Hong Kong, Singapore, Australië,
Nieuw Zeeland. Op het podium staat als oudgediende alleen nog Ralf
Hütter. Florian Schneider had het na al die tijd gezien en
kondigde aan een solocarrière te beginnen. Misschien omdat hij
geen nieuwe ontwikkelingen meer zag en zijn zegje wel gedaan had?
Van een solocarrière kwam het niet echt. Na zijn vertrek (2006)
was het vooral stil. Bij zijn overlijden in 2020, na een kort
ziekbed ten gevolge van kanker, was wereldwijd alleen lof over hem
te lezen. Hij werd en wordt, samen met Hütter, nog steeds gezien
als dé grondlegger van Kraftwerk. Na opnieuw een lange stilte begon Kraftwerk een reeks bijzondere
tournees (2012). De opening was in New York. Daar stond de groep
acht avonden achter elkaar in het MoMa (Museum of Modern art).
Elke avond werd een album compleet (!) gespeeld, beginnend met
‘Autobahn’ en eindigend met ‘Tour de France’. Acht avonden gekte
daar en acht avonden een totaal uitverkochte museum. De hele show
was in 3D, met voor elke bezoeker een 3D brilletje. Het hele
spektakel trok vervolgens naar de Tate Gallery in Londen en K12 in
hun eigen stad Düsseldorf. De kaarten voor Tate Gallery bleken
drie keer zo duur te zijn als die in New York. Desondanks waren
die concerten in no time uitverkocht. Sterker nog, er was zoveel
vraag dat de website waarop je kon reserveren uit de lucht gehaald
werd. Een optreden in China geen niet door vanwege ‘politieke
redenen’. Verder stond de groep met een normaal programma in
Sydney, Montreux (jazz Festival) en Schotland. Een van de meest
bijzondere concerten uit deze reeks vond plaats in Eindhoven en
het Evoluon, het voormalig techniek-museum van Philips. Het
schotelvormige gebouw heeft wel iets weg van een U.F.O. en werd
door de groep in hun grafisch werk en videovoorstellingen
verwerkt. Ze gaven vier concerten in twee dagen tijd. Daarna trok
men naar Walt Disney Concert Hall, Los Angeles, New York,
Stockholm, Tokyo, Parijs en als laatste in Amsterdam, Paradiso. ‘3-D (der Katalog)/3-D The Catalogue’ (2016) was een kleine
zondvloed aan Kraftwerk releases. Ze stonden allemaal in het teken
van de afgelopen tournee, de tour met acht dagen lang een album.
De catalogus bestond dan ook uit een doosje met 8 cd’s met de
live-versies van Kraftwerk’s acht albums. Dat kon in Engels of
Duits. Datzelfde gold voor de 9-lp-box. Topstuk is de 4 Blu-ray ’s
tellende box in Engels of Duits. Op twee Blue-ray’s staan alle
albums in 5.1. mix. De andere twee Blu-ray’s bieden livebeelden.
In de lp-formaat-box ligt als lokkertje een gebonden boek met 228
pagina’s foto’s van de optredens. Voor degene die dit allemaal
teveel was, werd er een compilatie-cd uitgebracht: ‘3-D ( 1 2 3 4
5 6 7 8). Er zijn ook doosjes met alleen DVD en Blu-ray, of twee
lp’s en dan natuurlijk allemaal weer in Engels of Duits. Op 20 juli 2018 speelde Kraftwerk in Stuttgart. Tijdens het
nummer ‘Spacelab’ was er direct contact met ruimtevaarder
Alexander Gerst die op dat moment in International Space Station
rondjes om de aarde draaide. Een mooi staaltje techniek. Een
ander, ruimtegerelateerd concert vond plaats in Jodrell Bank
Observatory, Engeland, ter gelegenheid van de vijftigste
verjaardag van de maanlanding van Apollo 11. Kraftwerk had meer tournees gepland, maar die gingen wegens
Covid-19 niet door. Hütter, inmiddels 74, weet nog niet van
wijken. Ooit heeft hij het zelf gehad over een negende album van
Kraftwerk. Laat hij nu eerst maar die eerste drie eens fatsoenlijk
uitbrengen, al dan niet met die Polaroidfoto’s. Het zou een mooi
gebaar zijn en het Kraftwerkverhaal perfect afronden. Want,
eerlijk gezegd, sinds 2003 is er geen nieuw werk van Kraftwerk
meer verschenen. Alle laatste releases zijn bewerkingen of
herhalingen van oud werk. Met het definitieve afscheid van
Schneider, de man van technische vooruitgang en creativiteit, viel
de belangrijkste denk- en werkpartner van Hütter weg. De nieuwe
Kraftwerkleden zijn geweldige uitvoerders, maar geen creatieve
geesten. Zoals Lennon niet zonder McCartney en Jagger niet zonder
Richards kon of kan, zo kan Hütter niet zonder Schneider. Nodig is
een nieuw album niet, Kraftwerk heeft zichzelf bewezen, niet
alleen aan het publiek, maar ook aan de hele muziekindustrie. De
invloed loopt van synthi-pop tot new-wave, van disco tot rap, van
drums & bass tot electro. Op al die verschillende
muziekterreinen wordt Kraftwerk geëerbiedigd en met respect
benaderd. Martin Gore (Depeche Mode): "For anyone of our
generation involved in electronic music, Kraftwerk were the
godfathers. “ Zonder Kraftwerk’s inspanningen had het muzikale
landschap er wellicht heel anders uitgezien. In die zin klopt de
jubelende stelling bovenaan het verhaal wel. Aan de andere kant,
wat was datzelfde landschap zonder King Crimson of zonder Frank
Zappa, zonder Elvis Presley en zonder Bob Marley, om er maar een
paar te noemen. Om Kraftwerk daar boven te plaatsen is nogal wat.
Gelukkig relativeert Mr. Kraftwerk het zelf. Hütter: “It’s not
really us who make the music. Because it is not me personally or
the others. It’s just coming through us.” (citaat: Uncut). In
Kraftwerk’s eigen jargon klinkt dat als: ‘Wir sind die Roboter’. |
||
tekst: Paul Lemmens,
december 2012 - bewerking november 2020 plaatjes: © Philips/EMI/Klingklang |