Vraag naar Duitse muziek, het
merendeel – inclusief Google - heeft vermoedelijk een
associatie met iets in de stijl van Tiroler muzikanten.
Experimentele Duitse rock en zelfs elektronische Duitse muziek
heeft daar weinig mee te maken. Of misschien wel? Duitsland na
de Tweede Wereldoorlog is een land in puin, ontredderd, mensen
die hun idealen kwijt zijn, hun voorbeelden afgestraft zien en
eigenlijk helemaal opnieuw moeten beginnen. Dankzij het
Marshallplan van de geallieerden wordt Duitsland snel op poten
gezet. Dat daarbij een amalgaam aan andere, nieuwe culturen
het land binnenstroomt is voor velen niet erg, ze zoeken dat
juist op. Een generatie Duitse kinderen die tijdens de opbouw
geboren wordt kent welvaart, maar heeft vooral vraagtekens bij
het verleden. Is dit het land waarin ze willen wonen? De
cultuur? Veel jongeren keren zich af van dat verleden en
zoeken een eigen weg naar de toekomst.
Dat gebeurt niet alleen in Duitsland, maar overal. De hippe,
alternatieve, progressieve en politiek geëngageerde jaren zestig
zijn het gevolg: in elk opzicht anders zijn en worden. Duitse
jongeren zitten echter in een andere positie. Ze willen zich niet
alleen afkeren van het land van hun ouders, maar ook van dat van
de westerse landen onder wiens dominante juk ze leven. Een en
ander escaleert in 1967 als tijdens een demonstratie tegen het
bezoek van de Sjah van Perzië, Benno Ohnesorg door een agent in
burger wordt doodgeschoten. Met name dit feit is de reden dat veel
jongeren zich afkeren van de heersende cultuur en hun heil zoeken
in andere samenlevingsvormen als bijvoorbeeld communes. Daar ligt
enerzijds de bakermat voor veel nieuwe muziek en anderzijds die
voor de Baader Meinhoff Gruppe. De muziek van deze generatie
weerspiegelt de frustraties, wensen en ideeën. In muziek keren
jongeren zich af van de bekende en heersende cultuur.
Een aantal losstaande feiten veroorzaakt een reactie met gevolgen.
Componisten als Karlheinz Stockhausen en Herbert Eimert droomden
na de oorlog van nieuwe muziek, muziek die alleen door of met
behulp van elektronica geproduceerd kon worden. Daarnaast stonden
jongeren open voor bands als The Beatles, maar zagen er niets in
om het pad van de rock ’n roll op te gaan, dat was te westers. De
eyeopener, beter de earopener, kwam van twee kanten. Pink Floyd
liet met hun dubbel-lp Ummagumma een totaal nieuwe manier van
muziek maken horen, een soort space-rock met invloeden van
dagelijkse geluiden uit zowel huis als natuur. De langgerekte
nummers vol geluidsexperimenten waren precies dat andere geluid
dat men zocht. De katalysator in het geheel was Frank Zappa. Zijn
concert in 1968 met de Mothers of Invention tijdens de Essener
Songtage was voor de meeste Duitse jongeren precies dat wat ze
zochten: kritiek op de westerse maatschappij, parodie en satire en
muziek die een samenraapsel bleek van doowop tot en met op
Europese basis gestoelde klassieke muziek. Combineer dat met Pink
Floyd en met Stockhausen’s en Eimert’s idee en zet dat af tegen de
opvattingen van de tijd: Deutsche Musik ist da und ist Neu!
Achteraf gezien zijn op heel veel plaatsen in Duitsland jongeren
op hun eigen manier bezig hun muziek te scheppen.
- In Berlijn is het Zodiac Free Arts Lab een broeinest van nieuwe
muziek; een ontmoetingsplek voor mensen als Klaus Schulze, Edgar
Froese en Connie Plank. Alle drie geïnspireerd door Thomas
Kessler. Het trio vormt de eerste versie van Tangerine Dream.
- In een oud schoolgebouw in het plaatsje Wümme verdoet een groep
de tijd met luieren en muziek bedenken. Als de "nieuwe Beatles"
heeft Faust een enorm voorschot gekregen van platenmaatschappij
Polydor. Als ze na heel lang uitstellen uiteindelijk hun plaat
afleveren schrikken die zich meer dan een Tirolerhoedje.
- In Schloss Nörvenich timmeren enkele ex-leerlingen van
Stockhausen aan hun nieuwe weg: Holger Czukay en Irmin Schmidt
hebben met drummer Jaki Liebezeit en good looks gitarist Michael
Karoli hun eigen Can-visie op de toekomst.
- In Düsseldorf trekken twee nette heren zich terug in hun
Klinkklang studio. Ralf Hütter en Florian Schneider proberen daar
hun puur elektronische Kraftwerk dansmachine op te starten,
daarmee meteen een splitsing aanbrengend tussen de langharige
hippies en de kortharige nieuwe zakelijkheid.
- In dezelfde plaats is een duo onder de naam Neu! aan de slag.
Multi-instrumentalist Michael Rother en drummer Klaus Dinger
zetten een opvallend geluid neer dat later invloed zou hebben op
David Bowie en de hele punk-scene.
Zo zijn er veel meer: Harmonia, Gila, Popol Vuh, Cluster, Amon
Düül I en II, Deuter, Agitation Free. Overeenkomst bij al die
bands en namen is het gebruik van een grote hoeveelheid
elektronica en de repeterende ritmes van het slagwerk, later ook
drummachines. Jaki Liebezeit gaf ooit aan dat slagwerk vaak de
tijdgeest bepaalt en daarmee muziek al dan niet dateert. Die
manier van spelen was zo bijzonder dat Brian Eno later zei: “There
were three great beats in the 70s: Fela Kuti’s afrobeat, James
Brown’s funk and Klaus Dinger’s Neu!-beat.”
Nieuwe muziek, nieuwe platenlabels. Met name Brain en Ohr (het
label van Rolf-Ulrich Kaiser) zijn dé labels als het gaat om de
experimentele Duitse muziek, maar ook grote namen als Philips en
United Artists/Liberty pikken hun deeltje mee. Naast de muzikanten
zijn er een paar producers zonder wie deze muziek niet zo zou
klinken:
- Dieter Dirks, die als technicus aan de wieg stond van onder
andere de tweede, derde en vierde Tangerine Dream albums; platen
waarmee Tangerine Dream bekend werd in Engeland.
- De eerder genoemde Rolf-Ulrich Kaiser die in eerste instantie
een soort motor was achter veel muziek, maar iemand waarvan de
musici zich later negatief over uitlieten en hem links lieten
liggen omdat hij hun muziek als "kosmisch’"verkocht.
- Conny Plank, godfather van de Duitse muziek, de naam die bijna
garant staat voor alles wat met Krautrock - zoals deze muziek
eerst wat schertsend genoemd werd, maar nu een eretitel is – te
maken heeft. Hij weigerde ooit U2 te produceren omdat de stem van
Bono hem niet aanstond.
- Gerhard Augustin, die samen met Uschi Nerke het programma
Beat-Club op de TV bracht en platencontracten regelde voor menig
artiest.
Zoals eerder gezegd was ieder voor en vaak ook met zichzelf
bezig. Soms met regionaal veel, soms weinig succes. Totdat David
Bowie halverwege de jaren zeventig – de hoogtijdagen van de
Krautrock waren allang voorbij - aangaf helemaal ondersteboven te
zijn van de Duitse muziek en samen met Brian Eno naar Berlijn toog
om daar enkele voor hem essentiële platen te maken. Zijn actie was
aanleiding voor veel mensen om eens wat dieper in die kruidige
rock te duiken. Voor het eerst ontstond er een overzicht van al
die verschillende bands. Dat leidde vervolgens tot een nieuwe hype
en dus een stroom Duitse bands en muziek die samen vielen onder de
noemer: Neue Deutsche Welle, zoals D.A.F., der Plan, Palais
Schaumburg, Pyrolator, Einstürzende Neubauten, maar ook de
schattige Nena met haar negenennegentig luchtballonnen.
De meest spannende muziek komt echter uit halverwege de jaren
zestig tot begin jaren zeventig. Muziek die van heel verstild,
bijna ambient, tot gitaarerupties met heavy beat gaat, van
dromerige filmmuziek tot ad hoc collagetechnieken, van akoestische
gitaren tot en met een scala aan synthesizers en vroege computers.
Veel hiervan is te vinden op Deutsche Elektronische Musik 1, 2 en
3. Stuk voor stuk juweeltjes die vragen om veel meer van dit soort
muziek. Er is, zo blijkt opnieuw, veel, maar je moet een beetje de
weg weten in de Heimat van de Krautrock. De albums hierbij genoemd
helpen in ieder geval een beetje in die richting.