![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
Cobalt Chapel Vintage tegenstroom |
||
---|---|---|
Het duo Gosling/Fage maakt in 2021 muziek die voortkomt uit een ver verleden, een verleden met avontuur en lange, muzikale reizen al dan niet regelrecht de kosmos in. De muziek van Cobalt Chapel wordt door iemand omschreven als “Vertigo-go”. Als je weet wat hij daarmee zegt is dat een enorm compliment! Tijd om de poort van de kobaltblauwe kapel eens te openen en je te laten onder te dompelen in een wereld van analoge, vintage klanken.
Bij de naam ‘Cobalt’, Nederlands, Kobalt, denk ik meteen aan blauw, die prachtige intense blauwe kleur. Een kleur die nauwelijks vervaagt en die je vaak terugziet in kunstwerken. Yves Klein, de man van de beroemde blauwe (eigen kleur blauw) kunstwerken omschreef het als volgt: “What is blue? Blue is the invisible becoming visible… Blue has no dimensions. It is ‘beyond the dimensions’ of which other colors partake.” Wellicht hadden ze dat in sommige geloofsgemeenschappen door, want daar werd het hemelgewelf vaker afgebeeld in ‘hemels blauw’; kobaltblauw. Afgelopen zomer fietste ik door Zuid-Limburg en vond daar een typische wegkapel met een zinderend, blauw plafond. Ik was daarom enigszins verbaasd en tegelijkertijd ook weer niet bij het ontdekken van de Engelse ‘psychedelische-folk-rock’-groep Cobalt Chapel. Soms vallen puzzelstukjes meteen op hun plek. En dan te bedenken dat de naam ‘kobalt’ komt van ‘kobold’. Die kobold was een naar persoon die plekken waar zilvererts gevonden werd vervuilde met zijn blauwe kleur. En zo’n verhaal valt dan ook weer samen met het derde, of toch tweede, album ‘Orange Synthetic’. Een album met verhaal, sage’s, legenden uit Yorkshire, de streek waar het duo opereert. Cobalt Chapel bestaat uit twee personen: Jarrod Gosling en Cecilia Fage.
Gosling (?/allerlei instrumenten, kunstenaar), de man met zijn
onafscheidelijke pet, is een druk baasje. Hij speelt in de
‘elektropop’-groep ‘I Monster’, met overigens een prachtige versie van
‘Daydream’ van The Wallace Collection (elders op de LemonTree), maar ook in
Regal Worm en Cobalt Chapel. Daarnaast is hij kunstenaar en ontwerpt hoezen
voor allerlei bands, artiesten, waaronder die van Tim Bowness. En daar zit
dan weer een nieuw linkje, want Bowness vormt met Steve Wilson, bekend van
een groep als Porcupine Tree, regelmatig een duo. Regal Worm wordt al vaker
de beste, nieuwe progrockband genoemd… Een band die invloeden laat horen van
Frank Zappa en de zogenoemde ‘Canterbury Sound’, denk dan aan Soft Machine,
Robert Wyatt, Hatfield & the North, Egg, maar ook aan de vroege Pink Floyd,
de eerste twee albums. Het zijn allemaal invloeden die ook op Cobalt Chapel
te horen zijn. Iets met een appel en een stam. Cobalt Chapel begint rond 2014, maar ondervindt meteen vertraging, omdat Fage nog moest bevallen van een tweeling. Even voor de duidelijkheid: Fage en Gosling hebben elk eigen gezinnen. Gosling heeft een liefde voor oude, analoge apparatuur, orgels vooral, en houdt van al net zo oude, progressieve muziek, al dan niet met een psychedelisch randje. Daarmee duik je zo de tweede helft van de jaren zestig, begin jaren zeventig in. Rondom Sheffield, de geboorteplek van Gosling, was genoeg elektronica en hij wilde iets helemaal anders. Via een vriend kwam hij in contact met Fage. Het klikte meteen en een vervolgafspraak was dan ook snel gemaakt. Er werd gesproken over de gezamenlijke voorkeur voor oude Horrorfilms, de hoezen van Marcus Keef (Keef ontwierp nogal wat hoezen voor het in 1969 opgerichte, progressieve Vertigo-label – het verhaal over Vertigo staat elders op de LemonTree), de muziek van Curved Air (ook elders op de LemonTree) en de hele reeks psychedelische en progressieve muziek, kortweg Prog. De klik leidde tot een album, dat simpelweg ‘Cobalt Chapel’ (2017) werd genoemd. Op de tekstloze voorkant van het album staat een hoogzwangere Fage op
blote voeten in het bos. Een mooi beeld, zij is zwanger van de tweeling en
wij van de muziek op het album. Zal het bevallen? Dat laatste is al wel
duidelijk, anders stond dit stuk hier niet. Gosling speelt orgels, drums,
percussie en effecten, Fage zorgt voor de zang en koorarrangementen. Het
album is zowel geschreven als geproduceerd door het duo zelf. Ze houden de
zaken strak in de handen, want het is uitgebracht op een eigen label: Klove.
De dertien stukken op het album variëren in tijd tussen de één en bijna acht
minuten. Met de muziek propellert het duo ons regelrecht terug naar de
opwindende muziek van de jaren zestig. Dat komt vooral door het orgelgeluid
van Gosling. We horen klanken die we kennen van orgelspelers als Mike
Ratledge (Soft Machine), Dave Sinclair (Caravan), Dave Stewart (Khan, Egg,
Hatfield & the North), maar zeker ook Rick Wright (Pink Floyd). Soms wordt
het orgelgeluid nog eens heerlijk vervormd door een wah-wah-pedaal of
voorzien van andere effecten. En natuurlijk horen we op het album de klank
van dat magnifieke instrument: de Mellotron. Effecten worden, geheel in
stijl overigens, ook toegepast op Fage’s zang. De vocalen worden uitgerekt
en in echo’s gedrenkt. Dan weet je zeker dat we met dit album in
psychedelische muziekwolken gehuld worden. Gosling heeft, zoals gezegd, een
verliefde voor ‘oude’ orgels, de jaren zestig modellen. Volgens een quiz op
hun Instagram-account heeft hij er maar liefst negentien, het zou me niet
verbazen dat dat er inmiddels al meer zijn. Ook heeft hij een
RMI-elektrische piano. ‘Cobalt Chapel’ werd ook uitgebracht als 2lp en een 2lp in gelimiteerde editie in ‘green translucent’ uitvoering. Op de binnenhoes van de lp’s zie je talloze afbeeldingen van het duo en het bewijs voor Gosling’s orgelmania. Twee jaar later brachten Gosling en Fage het album ‘Variants’(2019) uit.
De inmiddels al aardig gegroeide tweeling staat in hun blootje bij een
beekje. Schattig lief plaatje, Woodstock in het klein. ‘Variants’ is een, de
naam zegt het al, variatie op het eerste album. Negen tracks zijn opnieuw
bewerkt. Volgens de sticker op de voorzijde: “The first album, reimagined
and reincarnated through a spectral prism of dreamlike drones and
psychedelics”. Dat klopt helemaal, we gaan zelfs nog meer virtueel ‘into
space’ met dit album. Lang aanhoudende klanken, veel langere tracks ook.
Hiermee betreedt Cobalt Chapel vooral het terrein van de oude Pink Floyd die
de geestverruiming opzocht door allerlei effecten aan de muziek toe te
voegen. Het album is verrijkt met tapeloops en opnames van klanken uit de
natuur. Een track als ‘We Come Willingly’ heeft nog dat folk-element in
vooral de zang, maar die zang wordt zover mogelijk uitgerekt. Het stuk
‘Positive Negative’ wordt met bijna twaalf minuten dubbel zo lang. Het wordt
een echte reis en dat is waar deze muziek om draait, meegenomen worden op
een imaginaire reis, al dan niet richting ‘The Heart of the Sun’. ‘Orange Synthetic’ (2021) is het meest recente en tot nu toe meest
beschreven album van Cobalt Chapel. Het duo staat alleen in warmtefolie
gehuld in de heuvels van Yorkshire, de nieuwe woonplaats van Fage. Het lijkt
een analogie naar de afbeelding op het tweede album. Die folie lijkt me niet
voor niets, het ziet er door de grijze wolken koud uit. Een in ‘limited
edition’ uitgebracht vinylversie was kort verkrijgbaar en, natuurlijk,
uitgevoerd in oranje. ‘Orange Synthetic’ is voor het tweede/derde album van Cobalt Chapel een goed geslaagd vervolg. Eigenlijk wil je na het luisteren ervan maar één ding: meer. Dat is een goed teken. Met drie cd’s kunnen we even vooruit, ik ben nu al nieuwsgierig naar de ‘variants’-versie van ‘Orange Synthetic’, met daarop misschien wel echt lange tracks? Wie meteen nog wel iets meer wil kan een aantal tracks downloaden. Twee versies van ‘Horratia’ (2017) en het setje genaamd ’Mountain’ (2019) met daarop twee ‘Mountain’-versies, het stuk ‘Bohemia’ en het lang ‘Canticle’. Dat laatste is een ’far out’=track met een mooi geluidstapijt. Ik meen ergens nog een invloed van Klaus Schulze (zijn oude werk) te horen. Maar, aan de andere kant, in dit nummer kun je sowieso al heel wat terughoren. Cobalt Chapel biedt de mens van nu onderdak met de muziek uit het verleden. Een mooie 'vintage' tegenstroom voor het haastig leven van nu. Een portie escapisme ook bij gebrek aan cultuur in tijden van Covid-19 en Lock downs. Redenen genoeg de kapel nog maar eens binnen te treden met aandacht voor het gewelf. |
||
tekst: Paul Lemmens, april
2021 plaatjes: © Klove |