![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
B-Movie Orchestra Spannend, erotisch & ordinair |
||
---|---|---|
Dezelfde Zappa schreef ook nog dat hij muziek maakte die een film voor je
oren was, dus neem een portie (film-)muziek en bedenk de plaatjes erbij, of
haal de muziek los van de plaatjes en bedenk er zelf wat bij. Soms kom je
prachtige muziek tegen in vreselijk goedkope films, films vaak op het
ordinaire af, lekker gedateerd in kleur, uiterlijk en (mode-)beeld, maar die
muziek! Tegenwoordig valt dat allemaal onder ´camp´ of ‘cult’ en mag het
gelukkig legaal. Vroeger was je op zijn minst een beetje vreemd als je van
dit soort muziek hield. Zo loop je tegen muziek aan die niet eens gemaakt is
voor films maar die het niet slecht zou doen als soundtrack of je zou er met
terugwerkende kracht een uitstekende B-movie soundtrack van kunnen maken.
Voorbeeld? De “Astro Sounds from Beyond 2000” door het 101 String Orchestra
(1969 - elders op de LemonTree) is een goede met titels als “A Disappointed
Love With A Desensitized Robot” of “Instant Nirvana”; inclusief de sensuele
geluiden. Bij het uitbrengen van de plaat werden sommige tracks verwijderd
wegens vergaande ongeschiktheid voor het argeloze publiek. Ha! De van onder andere Ellen ten Damme en Junkie XL bekende Nederlandse drummer/muziekmaker/producer Baz Mattie houdt ook van al deze obscure muziek uit het rariteiten cabinet. Hij gaat voor zijn B-Movie Orchestra op zoek naar “The Ultimate in Thrilling, Erotic and Raunchy Filmmusic” en zette die tot nu toe op twee cd’s, simpelweg Volume 1 en 2 genaamd. De BMO bestaat uit een behoorlijk uitgebreid orkest, een man/vrouw of tien sterke bezetting en een paar beeldschone vamps, die het publiek verleiden met looks, charme en zang: The Cinematic Fever Girls. Je zou er spontaan koorts van krijgen. Bij live optredens worden op de achtergrond de bij de muziek horende filmbeelden getoond; iets dat als de verschillende beelden overlappen met de live-acties soms tot grappige taferelen leidt. De muziek op beide cd’s is tijdloos, fascinerend, meeslepend en wordt meer dan uitstekend neergezet. “Dat B-Movie Orchestra speelt dan ook op A-niveau” las ik al ergens op het internet. Mattie slaagt er duidelijk in de ‘vergeten’ muziek opnieuw in het dag, nou ja nacht-, licht te brengen. De cd-verpakking is in een jaren vijftig achtige stijl, inclusief de oude Columbia Records stereo pijlen, de vermelding ‘technicolor’ en de M-vermelding van Mature Audiences. De liner notes zijn geschreven door een Italiaan natuurlijk, Giuseppe Russo; Autore della musica fantasmatico Pellicola Italiana. Vandaar ook een flinke scheut Italiaanse Cinecitta muziek en het leentjebuur spelen van de wervende kreet. Met de M van Mature en Maakt niet uit: Mattie - heeft het allemaal goed begrepen: een stevig orkest met de lekkere funky gitaarpartijen, een zuigende trompetsolo of een zwoele sax en de oeh’s en ah’s van de dames – er wordt niet echt gezongen – bieden twee prachtige, opwindende en bij vlagen lekker ordinair en nonchalante soundtracks. Precies zoals het hoort. De plaatjes zijn niet te lang, waardoor de muziek boeiend blijft. Bovendien zijn er talrijke filmische tussenwerpsels - kleine dialogen - zodat je het idee hebt echt in the movies te zitten. En net als het echt leuk wordt is daar dan: La Fin/the End. |
||
tekst: Paul Lemmens, maart 2013 plaatjes: © B-Movie Orchestra |