Om jou mijn muziekprogramma’s te kunnen blijven aanbieden, heeft de Concertzender je steun hard nodig. De Concertzender is volledig afhankelijk van donateurs, vrijwilligers en sponsors. Iedereen die van muziek houdt en de Concertzender een warm, muzikaal hart toedraagt nodig ik daarom graag uit om de zender te steunen met een (kleine-) donatie. 100% van die bijdrage komt direct ten goede aan de radiozender en de themakanalen. 
Klik hier voor meer informatie.
Klik op het  logo boven om op de beginpagina van de Concertzender te komen.
verwacht:
vrije radicalen
6 december 2018



Node wordt in het thuisland, Engeland, gezien als een ‘supergroep’. De reden is het kwartet achter de alleen analoge synthesizers: Flood (producer en geluidslegende), Ed Buller (componist en producer), Dave Bessell (componist en professor in de muziek) en Mel Wesson (Hollywood componist).
De muziek wordt niet vooraf gecomponeerd, maar ontstaat in de studio. Alle opnamen worden bewerkt tot ‘logische’ tracks.
Node brengt heel onregelmatig cd’s uit. Het eerste album is uit 1995. Terminus (calling all stops…) is van een zeer beperkt verkrijgbare single (1995), live opgenomen in Paddington Station.
Op de eerste twee releases doet Mel Wesson nog niet mee. Node begon met Gary Stout in de gelederen.
Pas in 2014 komt de tweede cd, simpelweg Node 2 genaamd. Nummer drie is een live album: Node Live (2017). De track ‘Perpetuum Mobile 2’ is een bonustrack, opgenomen tijdens de voorbereidingen voor het live concert.
 
uitgezonden:

popart
 

In deze Popart een bijna nostalgische terugblik op de beginjaren (1966-1969) van Frank Zappa’s Mothers of Invention. In bijna chronologische volgorde komen tracks van de albums uit deze periode langs onder het motto: “We made it because we really like this kind of music (just a bunch of old men with rock & roll clothes on sitting around in the studio, mumbling about the good old days). Ten years from now you'll be sitting around with your friends someplace doing the same thing if there's anything left to sit on.” En dat allemaal volgens Zappa’s eigen visie: ‘AAAFNRAA - Anything Anytime Anywhere For No Reason At All’
Zappa noemde al zijn composities één groot werk dat onderling uitgewisseld en aan elkaar geplakt kon worden. Dat (modern-) klassiek, rock ’n roll, blues, doo-wop, jazz en ‘random sounds’ allemaal in dat plan pasten was zijn fikse signatuur; immers een Zappa-compositie herken je uit duizenden. Niet voor niets wordt hij vaak als referentie genoemd bij de wat complexere muziekstukken.
Voor sommige liefhebbers is de beginperiode hét hoogtepunt in Zappa’s œvre, voor anderen valt hier nog heel wat te ontdekken.

vrije radicalen



In under the LemonTree #33 drie lange stukken muziek: synthesizers en sequencers. De titel van het eerste stuk geeft het motto van deze uitzending aan: “Do You Remember Berlin?” Verwezen wordt hierbij naar de ‘Berlijnse School’. Echter, alle muziek in deze LemonTree komt uit 2018 en is afkomstig van cd’s die in eigen beheer zijn uitgegeven.
De eerste track komt van Blindmachine, een Poolse muzikant. De cd ‘Sequential Friends, wordt uitgegeven via Generator.pl.
Ondanks de titel ‘Distant Spiral’ komen we met deze track dichter bij huis, namelijk gewoon uit eigen land. Gert Emmens en Ruud Heij hebben de track opgenomen in Utrecht.
De derde en laatste track komt uit Engeland en is afkomstig van Matthew Stringer; een muzikant die eerder in ‘Perge’ speelde, maar nu onder eigen naam een cd heeft uitgebracht.

popart popart



In het zevende en laatste deel over die vreemde, groene, onzichtbare planeet Gong krijgt u delen van het laatste Gong-album mét Daevid Allen te horen: I See You. Dat album is een terugblik op de jaren Gong, met allerlei muzikale elementen uit de voorbije jaren.
Op 13 maart 2015 overleed Allen. Hij had echter aan zijn toenmalige bandgenoten gevraagd de traditie van Gong voort te zetten. Kavus Torabi, Fabio Golfetti, Dave Sturt, Ian East en Cheb Nettles doen dat met respect voor Allen en diens muziek. Hun eerste uiting is toepasselijk getiteld: Rejoice! I’m Dead. Op dat album spreekt Allen nog mee en krijgt de band hulp van oude-Gong-leden: Steve Hillage, Didier Malherbe en Graham Clark.
Een mooie afsluiting dus van zeven delen Gong.

vrije radicalen


In under the LemonTree #32 wordt de muzikale horizon opgerekt tot oneindig. De sferische geluiden bieden plaats aan alle mogelijke interpretaties. De meeste muziek in dit programma grenst aan een verstilling met af en toe een kleine uitspatting.
De muziek komt in deze uitzending van de cd: Infinite Horizons.

ppopart



In het zesde deel over die vreemde, groene, onzichtbare planeet Gong voegt Daevid Allen nog eens twee delen toe aan wat inmiddels een verhaal in zes delen is geworden. Allen brengt de held van het verhaal, Zero, tot een oneindig bestaan zonder de last van een lichaam. En uiteindelijk, in 2032, legt de planeet Gong contact met de aarde en zijn de thema’s wereldvrede en ecologie. Tussendoor wordt Allen geconfronteerd met een onrustig gevoel als hij een poster ziet met uitvoering van Tchaikovsky en Gong. Hij doorbreekt die onrust door een album op te nemen met de Japanse band Acid Mothers Temple.
De volgende uitzending wordt de laatste, ook de laatste plaat mét Daevid Allen voor zijn overlijden en de herrijzenis van Gong met een nieuwe bezetting.

vrije radicalen


In under the LemonTree #31 komt de ‘Nieuwe Berlijnse School’ aan bod. De oude school bestond vooral uit Tangerine Dream, Klaus Schulze en Ash Rah Tempel. De naam komt van de plaats waar het allemaal begon: Berlijn. De muziek van de Berlijnse School valt op daar het veelvuldig, of zelfs alleen maar, gebruik van synthesizers als instrumenten. Daarbij is onlosmakelijk verbonden het zo typische geluid van de sequencers. Dat zijn simpel gezegd programmeerbare synthesizers die een bepaald loopje kunnen herhalen. Dat loopje is op vele manieren in te stellen en meerdere loopjes kunnen naast elkaar gezet worden, waardoor er een sequens ontstaat. Al die sequensen vormen de hartslag onder de muziek. Klaus Schulze is er een ware meester in, maar ook Peter Baumann, oud Tangerine Dream-lid, was uitstekend bedreven in het creëren van sequenties. Een derde school-element is het gebruik van ‘natuurlijke’ geluiden als bijvoorbeeld wind, maar dan wel nagemaakt op een synthesizer. De Berlijnse School staat ergens voor en dat is vanavond terug te horen in een ‘nieuwe’ lichting musici.

popart popart



In het vijfde deel van de historie over de band Gong is de oude Gong-band gesplitst in drie afzonderlijk bands: Pierre Moerlen’s Gong, Gilli Smyth' Mother Gong en Daevid Allen met Gongmaison. Omdat we in deze reeks vooral de band Gong willen volgen laten we van de bands van Moerlen en Smyth elk één track horen en sluiten dan dat pad. Daevid Allen pakt met nieuw elan en vertrouwen met de band Gongmaison de draad van Gong weer op en komt, in de vorm van het album Shapeshifter, uiteindelijk met deel vier van het Radio Gnome-verhaal
Na een bijna voltallig reünieconcert in 1994 (alleen Steve Hillage en Pierre Moerlen ontbreken) wordt de naam Gong weer in ere hersteld en toert de groep, onder de naam Gong én inmiddels met Pierre Moerlen weer achter de drums, door Europa.

Shapeshifter bleek een belangrijk album, maar niet het einde van het Radio Gnome verhaal. Er zouden nog twee delen volgen. De onzekerheid van Allen komt terug en die is te horen op Acid Motherhood. Hoe dat allemaal klinkt hoort u in deel zes!

vrije radicalen



In under the LemonTree #30 laten wij u in een bijzondere mini-special kennis maken met ‘Floating Points’. Dat is de naam van diverse groepen waaronder Engelsman Sam Shepherd werkt. Shepherd is een producer van elektronische muziek en tevens eigenaar van Eglo Records. Shepherd heeft een klassieke muziekopleiding, met wel een enorme liefde voor jazz, maar is tevens afgestudeerd neurowetenschapper. Zijn ‘hobby’ is muziek; zijn muziekcollectie enorm. Bij zijn beroemde DJ-sets duikt hij daar van alles uit op.
Vanavond maakt u als eerste track kennis met het zestienpersoons sterke Floating Points Ensemble. Die groep heeft nog geen plaat/cd gemaakt, maar Ninja Tune heeft wel een promo single (niet in de handel) uitgebracht. Boeiend is de mix van jazz, Oosterse muziek en de zang van Fatima Bramme Sey. Dat is dan meteen ook het laatste werk met vocalen. Van de eerste cd ‘Elaenia’ hoort u twee tracks; het lange Silhouttes en Marmish. Kuiper (spreek uit: Koiper) is alleen in Japan uitgebracht, de live-versie, die we u vanavond laten horen alleen als promo en ook niet in de handel. De resterende tracks zijn van de tweede cd ‘Reflections’ met als ondertitel ‘Mojave Desert’. Die cd opent met geluiden uit de Mojave woestijn. Bij een deel van de uitgaves is een DVD gevoegd met filmbeelden van de Mojave woestijn.
Er komt op alle releases een scala aan muziek naar voren: jazz, soul, elektronisch, jazz, film noir, veel Fender Rhodes, maar ook, zeker op ‘Reflections’ is de geest van de oude Pink Floyd niet ver weg. Die mix maakt Floating Points een boeiend fenomeen, waard om in de gaten te houden en, vanavond bijvoorbeeld, naar te luisteren.

popart popart



In het vierde deel van de historie over de band Gong krijgen we te maken met meerdere scheidingen. Daevid Allen heeft moeite met zijn leiderschap en verlaat de groep. De aangewezen opvolger lijkt gitarist Steve Hillage te zijn, maar ook deze heeft geen behoefte aan de leidersrol en verlaat op zijn beurt de band. Drummer Pierre Moerlen neemt het over en maakt een drietal albums onder de naam Gong met een nogal jazzrock-achtige (toen heette dat nog zo) structuur. U hoort daar vanavond enkele tracks van. Allen komt terug met eerst Planet Gong en krijgt te maken met zijn eigen scheiding, die van Gilli Smyth. Onzeker over zijn muzikale koers raakt hij aan de drank en vertrekt naar New York om daar vervolgens New York Gong op te zetten. Die laatste twee Gong-bands zijn sterk beïnvloed door punk en new wave muziek, maar klinken eigenlijk behoorlijk als de eerste Gong-band. In deze uitzending hoort u dat allemaal!
In deel vijf krijgen we te maken met zelfs drie parallel fungerende Gong-bands, maar uiteindelijk komt alles weer samen in de enige echte Gong-band mét Daevid Allen.

vrije radicalen



Vanaf 2010 verschenen er bij Soul Jazz Records drie uitgebreide compilatiesets onder de noemer ‘Deutsche Elektronische Musik’, maar eigenlijk dekt de subtitel de lading beter: ‘Experimental German Rock and Electronic Music (1971-1983)’. De stroming voortkomend uit de experimentele Duitse muziek uit de jaren zestig, ook wel ‘Krautrock’ genoemd, bood veel muzikanten een ruimte om een eigen invulling te geven aan de toch wel typische Duitse muziek. Die is vaak herkenbaar door een strak ritme, maar ook weer door juist het ontbreken ervan. De muziek uit deze periode zoekt alle muzikale grenzen op, maar blijft opmerkelijk genoeg herkenbaar als ‘Duits’. Vanavond een selectie uit de drie sets met een zeer gevarieerd aanbod in klanken en stijlen.

popart popart



In het derde deel van een serie over de band Gong komen de albums ‘Angel’s Egg’ en ‘You’ aan bod. Voor veel fans zijn dit de hoogtepunten uit het werk van Gong. De soms wat wereldvreemde, maffe, maar bijzonder goed gespeelde muziek is het perfecte decor voor Daevid Allen’s verhaal van die bijzondere, groene planeet Gong. Didier Malherbe, Steve Hillage, Tim Blake, Pierre Moerlen, Mike Howlett dragen steeds meer bij aan dat verhaal. Maar de sterke karakters zorgen niet alleen voor muzikale botsingen. Uiteindelijk verlaat oprichter Daevid Allen zijn eigen band. Dat hoort u binnenkort in deel vier. Vandaag is het thema vooral ‘You Never Blow Yr Trip Forever’.

vrije radicalen


Eind september verscheen na lang wachten eindelijk de biografie van Edgar Froese, de oprichter van Tangerine Dream. Froese overleed voordat hij het boek kon afmaken. Zijn vrouw vond het belangrijk dat dat alsnog gebeurde. Een en ander ging niet zomaar voorbij, er was een uitgebreide boekpresentatie in Berlijn en tegelijkertijd werd een nieuwe cd van Tangerine Dream gepresenteerd: Quantum Gate. Net als het boek kon Froese zelf de cd niet meer afmaken; dat is uiteindelijk gedaan door de mensen met wie Froese zijn Tangerine Dream een nieuwe impuls wilde geven. De vroege intekenaars voor het boek ontvingen bij het boek een cd: Light Flux. Opvallend is dat beide cd’s een bijna nostalgische Tangerine Dream laten horen met veel repeterende motieven of sequenties. Meteen komen dan de ‘gouden jaren’ (zoals veel fans het noemen); de ‘Virgin Years’ in beeld. Het programma van vanavond laat u daarom twee recente en twee oudere stukken horen. Green Simmer Clouds uit 2017, maar met de wortels in 2007, Sensing Elements (2017), Ricochet pt. 2; een live-opname uit 1975 en '3am at the Border of the Marsh from Okefenokee’  van het jaar daarna (1976).

vrije radicalen



The Present-Day Composer Refuses to Die
In Vrije Radicalen staat vandaag een van de meest vrije radicalen uit de popmuziek centraal: Frank Zappa. Hij overleed op 4 december 1993, maar zijn muzikale erfenis is zo groot dat er nog elk jaar cd’s met onuitgebracht materiaal verschijnen. Zappa-fans Paul Lemmens en Maurice Dumont selecteerden uit deze postuum uitgebrachte albums enkele persoonlijke favorieten.
Dit programma is een coproductie.

popart popart



Met Gong deel twee komen we aan in de tijd begin jaren zeventig. Daevid Allen maakt met zijn band zijn eerste echte Gong-plaat: Camembert Electrique.
Een concert, opgenomen, tijdens het tweede Glastonbury Festival, met nieuwe drummer, verloopt niet zoals verwacht.
En dan is het tijd voor het eerste deel van wat bijna de kern is van Gong: de Radio Gnome Trilogy. Hierin wordt het verhaal aan de argeloze luisteraar verteld van de groene planeet Gong, met de Pot Head Pixies, Octave Doctors, vliegende theepotten, Radio Gnome, de Invisible Company of Tibet, de held tegen beter weten in: Zero the Hero en de invloed van de ‘goede’ heksen.
Gong is een band zoals weinig anderen, maar met uitstekende musici, zoals Didier Malherbe, Steve Hillage, Laurie Allan, Pip Pyle, Tim Blake, Francis Moze, Christiaan Tritsch en Allen’s echtgenote: Gilly Smyth.

popart popart



Gong is een band met een geschiedenis die teruggaat tot begin jaren zestig. De historie van Gong bewandelen is net als het betreden van een doolhof. Vanaf het begin kent de band een grote wisseling in muziekstijlen en musici. Daevid Allen, de man die Gong oprichtte, verliet de band regelmatig en kwam net zo regelmatig terug. Zo lijkt de 2017-‘incarnatie’ op geen enkele manier op de bands uit het verleden en telt geen enkel oud- of origineel lid meer. In het eerste deel hoort u hoe ‘Beatnik’ Allen eerst in Parijs, dan in Canterbury en dan weer in Parijs terecht komt. De muziekstukken uit de beginperiode zijn soms wat rommelig, primitief opgenomen en de muziek is niet altijd even zuiver. Dat doet niets af aan het enthousiasme. Uiteindelijk blijkt het een goede basis voor Gong.

vrije radicalen



Space, Energy & Light. Daarover gaat het in de 27e Under the Lemontree. Met voornoemde titel deed Soul Jazz Records een greep uit de vele opnames uit de ‘begin’-periode van de synthesizer muziek, al dan niet voorzien van samples en sequencers. Heerlijke muziek, experimenteel, zoekend, oprecht en altijd boeiend. Wij laten u een paar tracks uit die set horen en vullen dat aan met een eigen keuze. Wolfgang Riechmann omschrijft al deze muziek het best, ze is: ‘Wunderbar!’

popart popart



The Early Pink Floyd, deel zes. Eind 1971 en gedurende 1972 was de band druk met het opnemen van een thematische plaat. Tussendoor kwam de vraag van filmregisseur Barbet Schroeder of men de soundtrack wilde maken voor zijn film ‘La Valléé. Dat wilde men zeker. De tracks voor die film verschenen al een maand na de opname op lp, als ‘Obscured by Clouds’. Het bleek een prima opmaat voor Pink Floyd’s meest succesvolle werk ‘Dark Side of The Moon’. In dit deel aandacht voor een aantal tracks van Obscured by Clouds in een nieuwe mix en de voorbereidingen, zowel live als in de studio, voor Dark Side of the Moon. Met deze uitzending zijn we aan het eind gekomen van een reeks over het vroege werk van Pink Floyd; werk dat zeker de aandacht verdiende en verdient.

popart popart



‘Mélange du Jour’ is een programma onder de PopArt-paraplu. In dit programma wordt muziek gepresenteerd zonder enige reden of doel. Het is immers altijd een verrassing uit welke mélange het menu van de dag bestaat. Vandaag menu #3.
Op dit menu een terugblik naar de ‘Summer of Love’ van 1967. Het is vooral het ontdekken van mogelijkheden in muziek en een positieve benadering van alles wat geluid heet. Laat u verrassen door een gevarieerde schotel.

popart popart


The Early Pink Floyd, deel vijf. We zijn aanbeland in 1971, het jaar waarin ‘Echoes’ verscheen en de band opnamen voor en film maakte in Pompeii. Via ‘Nothing’, The Return of Nothing’ en ‘The Son of the Return of Nothing’ komen we uit bij een nieuw, lang nummer, genaamd ‘Echoes’. De rest van de plaat, Meddle, laat een grote verscheidenheid aan stijlen horen. Werken aan Echoes bleek een goed manier om de basis te leggen voor meest succesvolle album van Pink Floyd: Dark Side of the Moon. Maar voor dat album verschijnt, komt ‘Obscured by Clouds’ uit. U hoort dat in deel 6, het laatste deel, van ‘ The Early Pink Floyd’ reeks.

vrije radicalen


De 26e Under the Lemontree is er een voor buiten, in de natuur. Na de hectiek van het werk even een moment niets hoeven in de vakantieperiode. Met vijvers, watervallen, bloemen, een prachtige tuin en het vallen van de nacht wordt de luisteraar in een dromerige, zoete droomstand gebracht. Maar zoals altijd, niets is wat het lijkt…

popart popart



The Early Pink Floyd, deel vier. In dit deel komen we via een ‘Untitled Epic’ bij de ‘Amazing Pudding’ en door een krantenartikel bij ‘Atom Heart Mother’, dat u hoort in een venijnige live-versie. Daarnaast ontdekt u hoe Roger Waters al vroeg ijzers in het vuur legde voor Pink Floyd’s latere megasucces ‘Dark Side of the Moon’. Na een opgediend, psychedelisch ontbijt bestaat de ‘side-dish’ uit live werk van ‘Fat Old Sun’ en ‘If’. Als afsluiting komt onbekend werk van de band voor Michelangelo Antonioni’s film ‘Zabriskie Point’ aan bod. Voldoende dus voor een deviant uurtje muziek.

popart popart


‘Mélange du Jour’ is een programma onder de PopArt-paraplu. In dit programma wordt muziek gepresenteerd zonder enige reden of doel. Het is immers altijd een verrassing uit welke mélange het menu van de dag bestaat. Vandaag menu #2.

popart popart

The Early Pink Floyd, deel drie. Op 17 september 1969 werd in het Amsterdamse Concertgebouw het sttuk ‘The Massed Gadgets of Auximines’ uitgevoerd. Dat was het eerste, lange conceptuele werk van de groep. Tijdens de uitvoering kwamen rock, elektronische muziek, ‘musique concrète’ en tape-effecten bij elkaar. Met hun uitvinding de ‘Azimuth Coördinator’ en een flink uitgebreide geluidsinstallatie konden geluiden rondom de zaal gestuurd worden, waardoor het leek dat het publiek middenin de ‘happening’ zat. Het stuk liet in muziek en geluiden een dag van vierentwintig uur uit het leven van een man horen. Hij staat opt, werkt, eet, drinkt, gaat naar bed, doet hét en krijgt een nachtmerriet. Op het podium resulteerde dat bijvoorbeeld in het drinken van een kopje thee of het zagen van hout.‘The Man and the Journey’ is als geheel nooit op lp of cd uitgebracht maar werd gelukkig wel opgenomen door de collega’s van de VPRO. Luistert u vanavond de rest van dit uur naar het grootste deel van ‘The Man and the Journey’ uitgevoerd door Pink Floyd: Roger Waters, David Gilmour, Nick Mason, Rick Wright.

vrije radicalen

Ralf Hütter en Florian Schneider-Esleben waren in 1973 hun tijd ver vooruit. De Ananas Symphonie is een werk uit de periode voor Kraftwerk die ze liever ‘vergeten’. Onterecht, want al het werk voor Autobahn is in hun eenvoud en experimenteerdrift de moeite waard. Het past dan ook ‘zomaar’ tussen de onlangs uitgebracht verzamelaar ‘Air Texture V’. De altijd door twee personen samengestelde luchtige verbeelding brengt telkens weer verrassende muziekcombinaties. Andere oudgedienden, Richard Barbieri en het duo Hillage/Giraudy sluiten perfect aan. In de ‘pauze’ maakt Koji Marutani een collage van geluiden afkomstig van Cd’s en TV’s. De 25e Under the Lemontree belooft dus weer een boeiende reis te worden.

popart popart

‘Mélange du Jour’ is een – tijdelijk - nieuw programma onder de PopArt-paraplu. In dit programma wordt muziek gepresenteerd zonder enige reden of doel. Het is immers altijd een verrassing uit welke mélange de inhoud bestaat. Een uitspraak van Erik Satie raakt de kern van het programma:

‘Dit werk is absoluut onbegrijpelijk,
zelfs voor mij.
Door zijn ongemene diepgang
verwondert het mij steeds meer.
Ik heb het ondanks mijzelf gemaakt,
door het lot daartoe aangezet.
Misschien heb ik een grap willen maken?
Dat zou mij niet verbazen
en dat zou wel iets voor mij zijn.’

popart popart

The Early Pink Floyd, deel twee. Aan het eind van de eerste uitzending werd duidelijk dat de belangrijkste componist van de band, Syd Barrett, meer en meer onhandelbaar werd en eigenlijk niet meer kon optreden. In de ze uitzending komt er een tijdelijke oplossing langs en wordt een nieuwe, muzikale weg voor de groep duidelijk. Dat Pink Floyd niet alleen loeihard kan spelen, maar ook poëtische kanten heeft komt ook in de uitzending vanavond aan bod. Via de box komt een concert van de groep van 9 augustus 1969 in Paradiso, Amsterdam, met een omweg terug naar huis. Daar laten we natuurlijk een deel van horen. Genoeg redenen dus om vanavond weer te kiezen voor de Concertzender én PopArt!

vrije radicalen

Mindful luisteren kan dat? Bewust zijn van de geluiden, muziek en de dagelijkse gedachten aan de kant schuiven. In Under the Lemontree #24 geven we een aanzet om dat te proberen. Soms lijken de klanken zo op elkaar dat het lijkt dat er eigenlijk niets gebeurt, maar ondertussen... Vaak ligt er een tweede luisterlaag onder de eerste, soms meanderend, soms zelfs dreigend. Som duurt het enige tijd voordat de kern zich openbaart. Genoeg mogelijkheden om de oren wijd open te zetten. Geniet!

popart popart

Pink Floyd. Eigenlijk is het vreemd met Pink Floyd. Je hoort er veel over en iedereen vindt er wel wat van. Vooral tussen kerst en oud- en nieuwjaar is de groep elders veelvuldig te horen, maar daarbuiten zelden of nooit. En dan ook nog: als er iets te horen is van Pink Floyd is het meestal werk na 1973, na Dark Side of the Moon. Maar de band bestaat dan al zeven jaar en heeft voor dat populaire album heel wat andere muziek gemaakt en een lange weg afgelegd om te komen bij die Dark Side. In een reeks PopArts duiken we daarom in de vroege beginjaren van Pink Floyd; een tijd die gekenschetst zou kunnen worden als een experimentele zoektocht, zowel in beeld als geluid naar bijzondere muziek. Muziek die toen de tijd ver vooruit was en menig band geïnspireerd heeft bij hun zoektocht. Centraal staat de omvangrijke – 28 cd’s tellende – box: The Early Years 1965-1972, maar zo af en toe maken we wat uitstapjes naar andere bronnen. Vanavond hoort u het eerste deel met muziek uit 1966-1967, de jaren mét Syd Barrett nog in de band.

vrije radicalen


In Under the Lemontree #23 maken we een meditatieve wandeling door een winters landschap. De muziek raakt steeds meer verstild en zwijgt bijna. Dat schept ruimte in het hoofd om te luisteren naar onder andere niet alledaagse muziek uit Nieuw Zeeland.

popart popart

Hoe kunnen we de eerste Popart van 2017 beter beginnen dan met een (virtuele) boswandeling? Onderweg ruiken we van alles, krijgen we een dieper inzicht door de wijsheid van de bladeren en raken aldus in de vijfde dimensie. Maar ook laag bij de grond is er van alles te beleven. Reden temeer binnen bij de geur van kaarsen en ver verwijderd van de bomen de nodige zuurstof te verzamelen en zo een beetje te mijmeren over een loflied over het bos dat soms zo dichtbij is en dan weer zover weg.

vrije radicalen

Decembermaand is Zappamaand. In de vorige uitzending hebben we aangegeven terug te willen komen op Uncle Meat. Dat gebeurt dan vanavond. Helaas hadden we nog niet de beschikking over de jongste versie met uitgebreidere tracks, Meat Light, maar Uncle Meat heeft zoveel potentie dat aandacht voor die plaat alleen al terecht is. Luistert u daarom het komende uur naar bijna het hele album: Uncle Meat (i.v.m. het uur zendtijd vallen de laatste drie tracks af).
"Uncle Meat is sort of the missing link between the early albums which were basically songtype things, into what we're doing now which is a lot more like serious music, if you want to use that expression, and a very little of it is vocal music, you see." (FZ-1969).
Dit is een programma van Vrije Radicalen: Under the Lemontree #22.

popart popart


Deel twee van de special rondom Supersister. Het interview met Robert Jan Stips wordt afgewisseld met muziek van Supersister,  Sacha van Geest en in dit deel ook met veel muziek van het drievleugelconcert; uitgebracht onder de naam: Present to the Highest Pudding.

 vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ vandaag ‘Under the Lemontree #21 met vanavond aandacht voor de gitaar: lyrisch, pittig, wild, emotioneel, zelfs humoristisch en hier en daar overgoten met een Spaanse saus of rood gepeperd. Op het menu natuurlijk muziek uit allerlei stromingen: jazz, pop, rock, jazzrock, fusion, roots en wereld.

 popart popart


5 Juli 2015 was een erg warme dag. Dat ondervond Robert Jan Stips ook. Hij speelde in het Beauforthuis in Austerlitz drie vleugels min of meer tegelijkertijd: een Steinway, een Fazioli en een Bechstein, elk met een eigen klankkleur. Op de drie vleugels, opgesteld in een driehoek speelde hij het complete werk van de eerste drie lp’s van zijn oude band Supersister. Het concert werd opgenomen en verscheen op 27 maart 2016 op cd en dvd. Ter ere daarvan werd het concert nogmaals uitgevoerd, nu onder minder warme omstandigheden, maar wel met een warme ontvangst. Al met al was het reden genoeg om met Robert Jan Stips eens terug te kijken naar de periode met Supersister. Bij hem thuis sprak ik uitgebreid met hem over Supersister, muziek en natuurlijk ook het concert met de drie vleugels. Daarbij werden we onderbroken door zijn uit school komende kinderen en een konijn dat uit zijn hok ontsnapte. Dat konijn wist alles van Supersister, want zo’n actie past precies in het beeld van de groep. Waarom? Dat hoort u terug in twee uitzendingen van Popart. Het interview wordt afgewisseld met muziek van Supersister, Soft Machine, Erik Satie, Sacha van Geest en – in deel twee – ook met veel muziek van het drievleugelconcert.

vrije radicalen

Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ vandaag ‘Under the Lemontree #20’. September staat weer voor de deur zingt David Sylvian al. Voor veel mensen is dat een maand om in een sentimentele stemming te raken, immers de zomer is voorbij, het werk begint weer, de ‘R’ is terug in de maand en de herfst nadert. Van sommige artiesten in de uitzending van vanavond hoort u wellicht een wat onbekende kant. Geniet van een lekker, langzame uitzending. Wellicht gaat de tijd dan minder snel vooruit…

 vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ vandaag ‘Under the Lemontree #19’. Deze Lemontree zou er zo maar een kunnen zijn om onder het genot van een Limoncello (of een andere verfrissing) lekker lui niets te doen. Beetje dat vakantiegevoel, vrij van zorgen en relaxter dan anders de avond beleven. Precies dat gevoel hoorde bij de eerste Bossa Nova muziek. Geniet u van de geluiden van Ipanema Beach en vooral heel veel Bossa Nova muziek en laat u meenemen als de golven de zee... (meer informatie over Bossa Nova lees je op de hoofdpagina - plotselinge fragmenten - van deze site).

 popart popart


Dit jaar (2016) verschenen in korte tijd een aantal cd’s en cd-boxen van Duitse artiesten die we eigenlijk kennen van lang geleden. In die zin zouden we kunnen spreken van een retro-kraut uitzending. We openen met een lang live-stuk van Klaus Schulze en Pete Namlook. Schulze en Namlook maakten 11 cd’s onder de noemer ‘Dark Side of the Moog’. Enerzijds een knipoog naar Pink Floyd (de titels), anderzijds een experiment voor Schulze die weliswaar muziek leverde, maar de eindbewerking aan Namlook overliet. Aan de bijzondere samenwerking kwam een eind door het plotseling overlijden van Namlook. Alle 11 cd’s, samen met enkele bonusdiscs zijn onlangs verschenen in drie mooie boxen. Ook van Irmin Schmidt kwam een box uit met bijna al zijn werk: ‘Electro Violet’ (2015). Als enige extra zat daarbij een nieuwe cd met Filmmusik, deel 6 in de Anthology reeks. Die cd is nu ook los te koop en past prima in deze uitzending. Herr Schmidt kennen we natuurlijk van de Duitse groep Can, een groep waar we eerder uitgebreid bij stil stonden. De derde box is afkomstig van het duo Hans-Joachim Roedelius en Dieter Moebius, samen Cluster of Kluster of Qluster. Deze box behelst het Cluster-deel en bevat alle opnamen uit 1971-1981, aangevuld met een bonusdisc met live-opnamen. Grosses Wasser is een lang stuk, een van die bijzonder stukken die onaangetast door de tijd nog steeds boeiend zijn. Peter Baumann kennen veel mensen van zijn jaren bij Tangerine Dream; de zogenaamde Virgin-years. Nadat hij die groep verliet maakte hij tussen 1976 en 1983 een viertal soloplaten. De eerste twee zijn onlangs geremasterd opnieuw uitgebracht, maar verrassender was een totaal nieuw album: Machines of Desire. Een prachtige cd met een zowel modern als nostalgisch tintje en typisch Baumann. Past daarom perfect in deze modern-nostalgische ‘Retrokraut’ Popart.

vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ vandaag ‘Under the Lemontree #18’. Deze Lemontree is er een om weer eens lekker bij weg te dromen. Geniet bij het licht van de maan, koester je stenen eieren onder de regenboog, al dan niet alleen in bad en glimlach. Dat is voldoende ‘voedsel’ voor fantasierijke – muzikale - dromen.

 popart popart


Hoorde u in het eerste deel van het tweeluik rondom de muziek uit Limburg de wat oudere muziek, vanavond in het tweede én laatste deel gaan we op zoek naar meer recente muziek en zult u samen met ons ontdekken dat er in Limburg heel wat spannende dingen gebeuren. Op bijna alle nummers wordt gezongen in het Limburgs dialect, maar dat maakt de muziek er zeker niet minder om. Jack Poels vierde zijn vijftigste verjaardag met een ode aan Limburg en deelde de single ruimhartig uit. Met Arno Adams komen we terecht bij muziek die recht uit het hart komt, maar allesbehalve vrolijk is. Gelukkig is daar Bart Oostindie die de blues weglacht. Gé Reinders en Jack Vinders hebben het grote publiek gevonden, elk met hun eigen stijl en invulling. Ton Engels is niet alleen docent, maar ook groot liefhebber van enerzijds de wat complexere muziek, anderzijds singer-songwriters. Het is allemaal in zijn muziek terug te horen. In de categorie ‘veelbelovend’ komen we Mo’Jones en Bert van den Bergh tegen. De inmiddels al bekende Jodymoon sluit deze uitzending af.

vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ vandaag ‘Under the Lemontree #17’. In deze Lemontree op 5 mei is het thema natuurlijk: ’vrijheid’. Wij vieren dat in ons land uitgebreid, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Vrijheid van meningsuiting of van reizen is een groot goed waar wij soms te weinig bij stil staan. In de uitzending van vanavond tracks, oud en nieuw, verschillende stijlen natuurlijk, maar allemaal met dat éne woord erin: ‘free’!

vrije radicalen 


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ vandaag ‘Under the Lemontree #16’. In deze Lemontree is de hoofdrol weggelegd voor de dames, vooral als zangeres, maar ook als pianist. In deze Lemontree is ‘the mood blue’. Jazz ligt dan op de loer, maar ook Erik Satie’s geest waait melancholiek in het rond. Een mooie combinatie dus, die garant staat voor een sfeervol uurtje muziek. Er is muziek uit Noorwegen: Anne Marie Almedal, Silje Nergaard en Anneli Drecker (Bel Canto); uit Griekenland: Elephteria Arvanitaki, Italië: Alice, van de Kaap Verdische Eilanden: Céaria Évora, Oostenrijk: Christina Pluhar, uit de USA: Lisa Coleman, Ella Fitzgerald, Sheryl Crow en Jennifer Warnes en uit eigen land: Ilse DeLange.

popart popart


De provincie Limburg kent een rijk muzikaal leven, van de fanfares en troubadours van vroeger tot een band als Jodymoon van nu. Maar het is ook net of er een soort tweedeling is met aan de ene kant André Rieu, Heintje, Volumia, de Zangeres zonder Naam en de Selveras en aan de andere kant The Walkers, Richard Neal, Partner en The Press bijvoorbeeld. In Popart besteden we in een tweeluik aandacht aan die andere kant van de Limburg muziek. In deze uitzending krijgt u een kort, historisch overzicht in de tweede uitzending komt meer recente muziek aan de orde. Vanavond beginnen we me twee troubadours in een stijl die je wellicht ‘folk’ zou kunnen noemen. Via skiffle gaan we naar rock ’n roll en beat. Onderweg komen we behoorlijk wat wereldwijde successen tegen, maar ook vergeten muziek die op de plank is blijven liggen, totdat Leo Blokhuis er aandacht aan besteedde. Daar voegen wij een parel aan toe van de groep Windmill. Wat Normaal later was voor de Achterhoek was Carboon voor Limburg. Hun plaat over de mijnwerkers kreeg de allereerste Nederlandse gouden plaat voor een band die zong in het dialect. De uitzending wordt gepast afgesloten met een reggae-achtig stuk waarin de Deejay wordt neergeschoten, omdat hij een bepaalde plaat niet speelt. Dat geldt voor meer muziek uit de provincie. Tijd om daar eens iets aan te doen.

vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ vandaag in ‘Under the Lemontree #15: ‘Just Listening:::Ireland Calling:::’. Er komt meer muziek uit Ierland dan folk en U2. Een heel andere kant van het muzikale spectrum vinden we bij Farpoint Recordings; een klein platenlabel opgericht in 2004 door Anthony Kelly en David Stalling. In eerste instantie om hun eigen creatieve uitingen kwijt te kunnen. Kelly en Stalling zijn zowel audio- als visueel actief, denk daarbij aan schilderijen, voorstellingen, boeken, geluidsonderzoeken, etc. Inmiddels is het een label waar menig geluidskunstenaar een plek gevonden heeft. Geluid in de marge, net als een label in de marge. De releases worden bijna allemaal in een beperkte hoeveelheid genummerd uitgebracht in prachtige vormgeving. Niet handig voor de platenkast, maar het is ook niet verkeerd om buiten het hok te kijken; iets dat we bij de Concertzender ook graag doen. Het is een label met uitgaven die verdienen meer gehoord te worden. Bij deze een kleine aanzet, just listen and lEARn!

 vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ nu ‘Under the Lemontree #14. De aankondiging op de Facebook-pagina van Pink Floyd dat er eind 2016 een cd zou verschijnen met pre-Pink Floyd tracks, vaak van Syd Barrett dus, was genoeg om één van die tracks (inmiddels in Engeland op single uitgebracht) op te duiken uit het archief. Van het een komt dan vaak het ander. De 5cd box ‘The Perfumed Garden’ heeft niet voor niets als subtitel: ’82 Rare Flowerings from the British Underground 1965-1973’. Prachtige, vaak onbekende tracks en soms zelfs nog bij-de-tijds klinkend ook. Genoeg reden om er een hele LemonTree aan te besteden. Maar natuurlijk niet zonder gepaste intermezzo’s. Ditmaal ‘edits’ uit interviews met Rolling Stone zanger Mick Jagger, filmster Michael Caine (Alfie), Julie Christie (Doctor Zhivago) en kunstenaar David Hockney. Ze komen allemaal uit de documentaire ‘Tonight Let’s All Make Love in London’; die ook uit 1966-1967 is. Hun visie op de tijd waarin ze leven is onthullend, zoekend. Uiteindelijk was iedereen op zoek, naar liefde, vrede, kleuren, creativiteit en vooral denken buiten het geijkte stramien. Een reis terug in de tijd naar een tijdperk waarin werkelijk alles mogelijk leek…

popart popart


In het tweeluik rondom bassisten Hugh Hopper en Eberhard Weber hoort u vanavond deel twee. Het eerste deel kon u horen op 30 september 2015. U kunt deel terug horen via de site of app. In het tweede deel komen experimenten, werk voor bassolo, een jubileum en allerlei samenwerkingsprojecten aan bod. De muziek van Hugh Hopper van vanavond komt uit de reeks van maar liefst 10 cd’s, die uitgebracht zijn als eerbetoon aan een bijzondere bassist met een bijzonder geluid. Eberhard Weber raakte weliswaar deels verlamd, maar was nog niet klaar met zijn muziek. Zijn laatste twee cd’s bestaan dan ook uit bassolo’s, waarop al dan niet meegespeeld wordt door gasten, zoals landgenoot Ack van Rooyen. Maar ook zijn werk uitgevoerd door orkest is onderdeel van dit programma. En voor allebei geldt: ‘bass on top’!

vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ vandaag ‘Under the Lemontree #13’; een avontuurlijke reeks grenzeloze programma’s die de luisteraars meeneemt op een auditieve reis waarin de begrippen ‘sfeer & flow’ centraal staan. De reis die we vanavond maken is er een die ons brengt bij de vraag of er meer is tussen hemel en aarde of voor sommigen zelfs of er meer is ver daar buiten.Waar de een gelooft, drijft de ander duivels uit of koorts bij kinderen. Afhankelijk van werelddeel, land of achtergrond worden verschillende godheden of moeder natuur aangeroepen of bedankt. Uiteindelijk voelen de betrokkenen zich daar goed bij of vinden de rust in zichzelf. Hoe dan ook; er hoort in ieder geval veel goede en/of bijzondere muziek bij.

vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ vandaag ‘Under the Lemontree #12’; een avontuurlijke reeks grenzeloze programma’s die de luisteraars meeneemt op een auditieve reis waarin de begrippen ‘sfeer & flow’ centraal staan. Het klinkt tegenstrijdig, maar bij een meestal koude decembermaand horen de warme klanken van synthesizers. Ingeklemd tussen klanken anno 2015 hoort u zo drie ‘old school’ tracks, waarvan twee zelfs met vocalen. In éen geval was dat voor de fans een enorme schok. Nu klinkt het allemaal heel ingetogen. Gaat u genieten van een bad aan synthetische klanken gemaakt door Edgar Froese, Tim Blake, Tangerine Dream en Mirror System.

popart


Een programma maken over Frank Zappa is net zoiets als een kind een snoepjeswinkel insturen. Er is zoveel en je hebt het maar voor het uitzoeken; de sensaties buitelen zowat over je heen. Het programma van vanavond is een ode aan de man die deze maand (december 2015) 75jaar geworden zou zijn. Geheel in stijl is het een uur lang Zappa-stukken in collagevorm; interviews, opmerkingen, geluidseffecten, een scala aan muziekstijlen en natuurlijk ‘some audience participation time’. Ook in stijl: niet de meest voor de hand liggende stukken zijn gekozen en als dat dan toch weer wel zo is, zijn daar dan weer andere versies voor in de plaats gekomen en dan zit er ook nog eens geen chronologie in de verschillende bands en historie. Immers is alles in de Zappa-wereld één grote compositie: The Big Note.
Tot slot nog een opmerking van Zappa zelf: “Music is the Best!”

vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ vandaag ‘Under the Lemontree #11. De blaadjes van de bomen dwarrelen omlaag, de kachel staat weer aan. Dé tijd voor een beetje nostalgie. Het geluid dat goed bij het geschetste beeld past is dat van de dwarsfluit! Het is een beetje het vergeten instrument in de muziek. Populair in de ‘vrije’ jaren zestig van vorige eeuw. Helaas nu een wat achterhaald instrument, of alleen als onderdeel van een orkest. Vanavond echter ‘dwarrelen’ de fluitklanken u opnieuw om de oren alsof het blaadjes zijn en dat alles om het hart wat te verwarmen.

vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ kunt u vandaag luisteren naar ‘Under the Lemontree #10. Alles is in beweging, alles stroomt vloeit en verandert. Dat is het kader voor het programma van vanavond. Niet alleen de veranderingen binnen de tracks, maar ook de stilte speelt daarin een belangrijk rol. Inspirerende geluiden met verrassende wendingen. Maar eigenlijk kunt u het beter zelf horen dan hier te lezen…

popart popart


De uit Engeland afkomstige Hugh Hopper (1945-2009) en de Duitse Eberhard Weber (1940- ) hebben ogenschijnlijk weinig met elkaar gemeen, totdat je er eens goed voor goed zitten. Jazz, repetitieve muziek (minimal), vrij werk versus strakke composities, maar vooral: een totaal ander basgeluid dan gebruikelijk. Daar draait het om in deze uitzending. Hopper introduceerde het vies, smerige en soms agressieve fuzzbas geluid in Soft Machine en zou dat blijven gebruiken. Eberhard Weber, klassiek geschoold, liet zijn contrabas verbouwen tot een elektrisch instrument, voegde er een vijfde snaar aan toe en creëerde zo een eigen, glijdende, soms nostalgisch klinkende klank. Zowel Hopper als Weber zijn onmiddellijk te herkennen door hun eigen stijl.
 Eberhard Weber werd in 2007 getroffen door een herseninfarct en is deels verlamd. Hopper kreeg leukemie en overleed in 2009. Bijzonder is dat er recent maar liefst tien cd’s met werk van Hopper verschenen zijn en dat Eberhard Weber zijn bassolo’s uit het verleden verbouwd heeft tot ‘nieuwe’ composities en die recent uitbracht op twee cd’s. Genoeg aanleidingen dus om in een tweeluik terug te kijken (luisteren) naar de muziek-carrière van beide heren. Bass on Top!

vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ kunt u vandaag luisteren naar ‘Under the Lemontree #9. In een uur maken we een ietwat zenuwachtig en geografisch gezien onlogisch reisje om de wereld. Gelukkig kan dit allemaal thuis in de luie stoel en is deze reis een puur zintuigelijke. Oren open, want ook ‘normale’ geluiden maken deel uit van deze auditieve reis. De start is in India en via Amerika komen we aan in Australië. Via tussenhaltes Engeland en India gaan we op weg naar Cuba, om daarna teug te keren naar Europa; Ierland. Vervolgens reizen we door naar Afrika om meteen verder te gaan naar Amerika. Daarna retour Afrika, om via Frankrijk te landen in Cuba.

vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ kunt u vandaag luisteren naar ‘Under the Lemontree #8. Deze aflevering maakt buiten binnen en omgekeerd. Het is een verkenning van de grenzen; Wanneer is iets nog muziek en wanneer geluid? Waar is het raakvlak en waar loopt het in elkaar over? Vanavond vervagen de bekende grenzen, want is het geluid dat u nu net hoorde een muziekstuk? Was het buiten? Of was het een onderdeel van de uitzending? Of is het zo dat de geluiden die u net hoorde zomaar, zonder reden, geïntegreerd werden in het programma? Het belooft een spannende uitzending te worden. Zet de ramen maar vast open!

popart

In het tweede deel van het tweeluik rondom David Sylvian en Robert Wyatt laten we u kennis maken met de politieke voorkeuren en zienswijzen van beide heren op de wereld. We waarschuwen u maar vast, het is geen opgewekt verhaal. Dit verhaal bepaalt voor een groot deel de muziek en de sfeer. Toch is er een klein deel van de uitzending ronduit vrolijk te noemen. Het is iets met verliefdheid en zomer. Maar ja, u voelt het wellicht al aankomen, ook deze gaan voorbij…. Wat ook vanavond zonder meer duidelijk zal worden is dat zowel Sylvian als Wyatt van knutselen houden en – terecht - niet gauw tevreden zijn als het gaat om hun eigen muziek. Robert Wyatt heeft al aangegeven klaar te zijn met zijn muziek en te gaan genieten van de rest van zijn leven. David Sylvian worstelt nog volop, niet alleen met zichzelf, maar ook met zijn ‘klangfarben’.

vrije radicalen


  Vanavond bieden we u een Tour de France-special binnen het concept van Under the Lemontree. De start is in tropisch Duitsland. Onderweg duiken we de Franse geschiedenis in en komen al dan niet gerelateerd aan songtitels op het juiste parcours. Uiteindelijk ‘touren’ we via een aantal auditieve etappes, waaronder de gevreesde bergetappe, naar einddoel Parijs. Deze uitzending is in de geest van de Tour bijna volledig gewijd aan muziek uit Frankrijk. Maar ja, er is zo’n Duitse groep waar je eigenlijk niet omheen kan.

vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ vandaag ‘Under the Lemontree #6’; een avontuurlijke reeks grenzeloze programma’s waarin de begrippen ‘sfeer & flow’ centraal staan. Under the Lemontree neemt de luisteraars mee op een reis waarin bijna onmerkbaar gewisseld wordt van stijl en genre. Vanavond laten we u kennis maken met een filosofische, maar wat vasthoudende en daarom soms stevigere aanpak. Er wordt hier en daar wat gegild en geschreeuwd. Laar dat maar allemaal over uw heen komen.

popart


In de uitzending van 4 maart beloofden we u al om in de tweede uitzending aandacht te besteden aan de periode vóór ‘The Mothers of Invention’. Want waar kwam Zappa’s vaardigheid om songs te schrijven vandaan, zijn kennis van het produceren van een album, zijn kennis van arrangementen, zijn gitaarspel? Vanavond laten we dat allemaal horen.

vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ kunt u vandaag luisteren naar ‘Under the Lemontree #5; Een nieuw deel van een avontuurlijke reeks grenzeloze programma’s, waarin de begrippen ‘sfeer & flow’ centraal staan. Under the Lemontree neemt de luisteraars mee op een muzikale reis, waarin bijna onmerkbaar gewisseld wordt van stijl en genre. Vanavond maken we reizen in ons hoofd middels muzikale verleidingen en komen we soms terecht in onverwachte, soms dromerige situaties. Doe de gordijnen maar vast dicht.

popart


Robert Ellidge en David Batt. Het is geen duo en ze hebben in feite ook helemaal niets met elkaar te maken. Dat maakt de uitzending van vanavond zo boeiend. Het zijn verschillende geluidswerelden, maar er zijn opmerkelijk veel parallellen. U kent de heren beter onder hun artiestennamen: Robert Wyatt en David Sylvian.

vrije radicalen



Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ vandaag ‘Under the Lemontree #4’; een avontuurlijke reeks grenzeloze programma’s waarin de begrippen ‘sfeer & flow’ centraal staan. Under the Lemontree neemt de luisteraars mee op een reis waarin bijna onmerkbaar gewisseld wordt van stijl en genre. Alle gegevens kunt u natuurlijk vinden op de website of de gratis App van de Concertzender. Onder het motto ‘bewegen is gezond’ vandaag een ritmische uitzending. Ga maar vast staan en geniet!

vrije radicalen


Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ kunt u vandaag luisteren naar ‘Under the Lemontree #3’; Een nieuw deel van een avontuurlijke reeks grenzeloze programma’s, waarin de begrippen ‘sfeer & flow’ centraal staan. Under the Lemontree neemt de luisteraars mee op een muzikale reis, waarin bijna onmerkbaar gewisseld wordt van stijl en genre. Minimalistisch wordt u een uur vol verhalen binnen geleid.

popart


Zappa #1: Volgens velen was Frank Zappa een muzikaal genie, volgens anderen een seksistische viespeuk en weer anderen vonden er ook nog iets van. Feit is dat Zappa zijn eigen muzikale wereld vorm gegeven heeft; een wereld die in niets lijkt op al die andere muzikale werelden en -eilandjes.

vrije radicalen



Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ kunt u vandaag luisteren naar ‘Under the Lemontree #2’; Het tweede deel van een avontuurlijke reeks grenzeloze programma’s waarin de begrippen ‘sfeer & flow’ centraal staan. Under the Lemontree neemt de luisteraars mee op een muzikale reis waarin bijna onmerkbaar gewisseld wordt van stijl en genre. Deze tweede reis lijkt er een uit een oud jongensboek of de stripverhalen van Kuifje.

 

vrije radicalen



Als onderdeel van ‘Vrije Radicalen’ start ‘Under the Lemontree’; het eerste deel van een reeks – natuurlijk(e) - grenzeloze programma’s waarin de begrippen ‘sfeer & flow’ centraal staan. Under the Lemontree neemt de luisteraars mee op een reis waarin bijna onmerkbaar gewisseld wordt van stijl en genre. Deze eerste reis wordt een wat slome, die vooral zal gaan over stoffige wegen en misschien daarom een wat bluesy tintje heeft. De gitaar staat centraal en kan behoorlijk venijnig uit de hoek komen.

popart


Een uur lang nostalgische – ‘play those oldies Mr. DJ - muziek die uitnodigt om mee te zingen – ook al kent u de tekst misschien niet – en zelfs om te gaan dansen. En dat dansen dan graag ook op de ‘ouderwetse wijze’, dicht tegen elkaar, hoofd op de schouder en genieten van ‘de blik in mijn ogen’, een kus van jouw lippen’ en wellicht met gevoel van ‘vanavond kan dé avond zijn’. Naar mate het uur vordert wordt de muziek wat levendiger en eindigt het uur met de onvermijdelijke vraag ‘hoe laat is het eigenljk?’. Bijna tijd voor…?

popart


Popart-special
Over De Muur: Deze bijzondere en grenzeloze aflevering van Popart, doet precies wat het thema van deze week behelst: over muren klimmen en muren afbreken!

popart


Het vijfde en laatste deel omtrent de Duitse groep Can. In de afgelopen vier uitzendingen stond de band zelf centraal, vandaag een uitzending rondom de vier kernleden: Irmin Schmidt, Holger Czukay, Michael Karoli en Jaki Liebezeit. Maar ook aandacht voor de activiteiten nadat Can na een kleine opleving geruisloos verdween.

popart


Het vierde en een-na-laatste deel van een serie programma's over de Duitse groep Can. Can komt in deze uitzending terecht in conflict-situaties; Holger Czukay verlaat de band, maar eigenlijk niet. Nieuwe leden Rosko Gee en Reebop Kwaku Baah hebben zo hun eigen opvattingen. Uiteindelijk levert dat niet alleen de nodige frustraties op, maar ook een ‘verboden plaat’ en stelt Can zichzelf  op non-actief.

popart


Als 'post scriptum' van onze thema-avond Psychedelica hoort u ‘Home’ van de groep Hearts of Darkness en is ruim drie kwartier vrijgemaakt voor de opmerkelijke compositie ‘Messiah’ van Mühr.
Op 28 Mei zond de Concertzender een thema-avond uit over psychedelische muziek.
 

popart


Psychedelica - Deel 2: Popart programmamaker Paul Lemmens gaat samen met Dennis Duijnhouwer van de Amsterdamse psychedelische doom-metal band Mühr een duik nemen in de hedendaagse psychedelische muziek. Met muziek van o.a. Black Angels, OM, Comets on Fire, Mike Wexler en Selim Lemouchi & His Enemies-Deep.

popart


Psychedelica - Deel 1: Popart programmamaker Paul Lemmens gaat samen met Dennis Duijnhouwer van de Amsterdamse psychedelische doom-metal band Mühr een duik nemen in de hedendaagse psychedelische muziek. Maar eerst...........wat ging er aan vooraf? U hoort o.a. muziek van Soft Machine, Group 1850, Pink Floyd, Kyuss en Neu.

popart



Vandaag het derde deel van een reeks over de Duitse groep Can. Een deel dat loopt van 1972-1975 en waarin religie, een steelgitaar, toeval en Radio Moskou een belangrijke rol spelen. Op het podium: Irmin Schmidt, Holger Czukay, Michael Karoli, Jaki Liebezeit. Damo Suzuki zingt zijn afscheidslied. In de coulissen: Hildegard Schmidt.

popart



Vandaag het tweede deel van een reeks over de Duitse groep Can. Na de aanloop naar de eerste plaat in de vorige uitzending, gaan we in dit tweede deel op weg naar de succesvolle dubbel-lp ‘Tago Mago’, komt Can’s nummer één hitsingle’ Spoon’ aan bod, maar ook twee heel obscure tracks. In de hoofdrollen: Irmin Schmidt, Holger Czukay, Michael Karoli, Jaki Liebezeit, Damo Suzuki en Hildegard Schmidt.

popart



Vandaag het eerste deel van een reeks over de groep Can, een zeer invloedrijke, maar tegelijkertijd obscure groep uit Duitsland. 1968 is hét jaar en in deze uitzending wordt de aanloop naar de eerste lp: ‘Monster Movie’ behandeld. In de hoofdrollen: Irmin Schmidt (toetsen), Holger Czukay (bas), Michael Karoli (gitaren), Jaki Liebezeit (slagwerk), Malcolm Mooney (stem) en David Johnson (fluit).

popart



Twee Noorse muzikanten in de hoofdrol: Jan Bang en Erik Honoré. In dit uur een kennismaking met hun muziek en de vele samenwerkingen die ze aangaan met andere musici, waaronder Dhafer Youssef, David Sylvian, Arve Henriksen, Eivind Aarset en Sidsel Endresen.